Vi har en nyligen planterad avenbokhäck (1 månad har den suttit i) och har precis lagt över täckbark för att förhindra ogräs. Läser dock nu i efterhand att det kan vara en rätt dum idé då rotsystemet ännu är ytligt och högt upp och därmed kan täckbarken kväva rotsystemet, vilket i sin tur skulle leda till sämre utveckling.

Vi vill maximera utvecklingen.

Vad ska vi göra? Kan man kompensera med gödsel? Eller är det bara att ta bort all täckbark (det är väldigt mycket).

Avenboken är tålig. Täckbark är väl inte optimalt för en nyplanterad häck men jag slulle definitivt inte bekymra mig. Vatta nu i torktider och skippa täckbarken framöver. Så fort häcken kommit igång behövs handlukning endast enstaka gånger/säsong.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Avenboken är tålig. Täckbark är väl inte optimalt för en nyplanterad häck men jag slulle definitivt inte bekymra mig. Vatta nu i torktider och skippa täckbarken framöver. Så fort häcken kommit igång behövs handlukning endast enstaka gånger/säsong.
Och du tycker inte vi bara ska ta bort den?

Du kväver inte häcken med täckbark. Det som potentiellt kan ske är att det skapas en liten kvävebrist precis där täckbarken och jorden möts vilket är ett problem om du t ex just satt salladsplantor. Alla häckplantor jag har sett har mycket djupare rötter och därför påverkas de inte av det.
Nu när det antagligen är torrt gäller det däremot att få ner vattnet under barken för att det torra yttre lagret inte ska suga åt sig för att sedan vattnet dunstar. Lätt fixat med droppslang eller bara köra ner vattenslangen genom barken.
På sikt bryts täckbarken ner och du får en kolrik jord som håller vatten åt häcken, fortsätter du täcka blir jorden om några år nästan svart till färgen och häcken mår bra.

• Gilla
Jockas021 och 1 till
  • Laddar…
La flis under våran Ligusthäck samma höst som den planerades. Fick höra sen från alla experter i grannskapet att flis och annat täckmaterial tar för mycket kväve, vatten kommer inte komma ned osv. Det enda rätta var valnötsskal! Snobberi!
Sket i vad alla sa och vattnade som vanligt och gödslade lite på våren sen tog det fart och nu är den drygt 1,5meter hög och jättefin och tät.
Har fortsatt med flis och täckbark under både träd och buskar och det håller ju bort gräs/ogräs vilket ger mindre underhåll. Ett plus i min värld!
Summa: det är bättre att täcka med något än att inte göra det alls! Det är viktigare för nya växter att dom får ha näring och vatten i fred, hur man uppnår det spelar mindre roll.

• Gilla
Ericplumber och 1 till
  • Laddar…
Jockas021 Jockas021 skrev:
La flis under våran Ligusthäck samma höst som den planerades. Fick höra sen från alla experter i grannskapet att flis och annat täckmaterial tar för mycket kväve, vatten kommer inte komma ned osv. Det enda rätta var valnötsskal! Snobberi!
Sket i vad alla sa och vattnade som vanligt och gödslade lite på våren sen tog det fart och nu är den drygt 1,5meter hög och jättefin och tät.
Har fortsatt med flis och täckbark under både träd och buskar och det håller ju bort gräs/ogräs vilket ger mindre underhåll. Ett plus i min värld!
Summa: det är bättre att täcka med något än att inte göra det alls! Det är viktigare för nya växter att dom får ha näring och vatten i fred, hur man uppnår det spelar mindre roll.
gödslade du när du hade planterat häcken?

F Flugsmälla skrev:
gödslade du när du hade planterat häcken?
Nä, bara blandade i planteringsjord i befintlig lerjord. Gödslade inte förrän våren efter då den sattes ganska sent på hösten (september om jag inte minns fel).

• Gilla
Flugsmälla
  • Laddar…
För att behålla fukten i marken så fungerar gräsklipp lika bra och det är ju gratis och kommer nytt hela tiden.

• Gilla
yonna
  • Laddar…
H Holmspel skrev:
För att behålla fukten i marken så fungerar gräsklipp lika bra och det är ju gratis och kommer nytt hela tiden.
Inte lika snyggt dock, men funkar bra på bärbuskar och rabarber som behöver näring för att göra frukt. Dessutom har ju TS redan lagt och gjort fint med täckbark ;)

Jag har just lagt tjockt med träflis under många av mina buskar. Superbra för att hålla fukten denna torra sommar! Om du är rädd för att fliset tar kväve från växten så släng på en näve hönsgödsel innan du lägger på flisen. På sikt bidrar flisen till att öka humushalt i jorden.

• Gilla
Jiji
  • Laddar…
Sommartorparn Sommartorparn skrev:
Jag har just lagt tjockt med träflis under många av mina buskar. Superbra för att hålla fukten denna torra sommar! Om du är rädd för att fliset tar kväve från växten så släng på en näve hönsgödsel innan du lägger på flisen. På sikt bidrar flisen till att öka humushalt i jorden.
Jag har som sagt redan lagt täckbarken så hur gödslar jag då?

F Flugsmälla skrev:
Är det pellets kan du i princip lägga det uppe på och vattna ner. Eller så puttar du undan barken och gör en grop och lägger ner en giva och täcker över igen.

• Gilla
Jiji
  • Laddar…
F Flugsmälla skrev:
Har du använt skaplig jord (den du hade från början och/eller det du blandade i) så behöver du inte gödsla i år.
Nästa år kan du blanda det i en vattenkanna och dosera ut genom hål i täckmateialet. Kör du t ex blå korn eller motsvarande produkt och inte vill blanda i vatten så gör du hålet en bit från plantan och så lägger du ner gödsla där. Täck igen.
Vill du skynda på nedbrytningen av barken lägger du gödsel ovanpå men då bör du öka mängden kväve lite. Det senaste alternativet skulle jag bara göra om jag har ren sand- eller lerjord eftersom täckmaterial i alla fall i vår trädgård är en bristvara.

Efter några år så räcker oftast häckklippet för att man ska hålla marken täckt och det innehåller precis det som häcken gillar.

B
H Holmspel skrev:
Det gjorde jag första året på min nya häck som jag planterade. Aldrig mer! Fick enorma mängder ogräs sedan på den häcken. Förmodligen massa ogräsfrön i gräsklippet som jag höll på och slängde på. Har fått rensa ogräs till förbannelse efter det.

Har planterat två häckar till efter det men nu kör jag alltid täckbark. Funkar perfekt. Håller kvar fukten, minimalt med ogräs och luckrar upp jorden när det bryts ner. Synd bara att det går åt enorma mängder. Vet inte hur många påsar/pallar jag köpt...

Täckbark köper man enklast i bulk fast ännu enklare är att mala ner häckklippet varje år, det brukar räcka ganska så långt för en normal häck. Man kan självklart också ha några växter mest för flisen om man har större behov. Precis som man har en odling för grönt täckmaterial utöver gräsmattan.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.