snaggletooth skrev:
Ubåt: Ska man i med lite tunnare RK så lär de lossna om man inte tvinnar vid blandning med FK eller hemska tanke: EK, men å andra sidan ska man bara använda ubåtar i nödfall till detta.

Wago 222: tvinna inte.
1. Man ska inte lägga olika under samma klämma. tex FK och RK. Rk'n riskerar att glida ur och börja glappa och sen sitter Fk'n löst.

Ubåtar använder jag faktiskt bara när jag tillfälligt avslutar en kabel. tex att man ska använda den senare eller måste ha igång anläggningen vid renovering etc och inte har hunnit ta reda på vad som kan brytas ner helt.
 
Ubåt = tvinna
 
FK = trådarna som kommer ut ur väggen är troligtvis FK. varje kabel innehåller 7st (om jag minns rätt antal). små koppartrådar (kardeler)

RK = det kan man säga om din anslutningssladd på tvättmaskinen, varje ledare innehåller många fler tunna koppartrådar (kardeler)
 
Om du köper en anslutningsdosa så kan du (beroende på dosans placering) behöva ett "membran" för att höja kapslingsklassen på dosan.
 
-=fullmoon=- skrev:
1. Man ska inte lägga olika under samma klämma. tex FK och RK. Rk'n riskerar att glida ur och börja glappa och sen sitter Fk'n löst.
Som jag sa, i nödfall, men då måste man tvinna.
 
O
köp wago 222 så slipper man oroa sig för om man har dragit åt ordentligt.
 
Ubåtarna behöver väl inte fördömas så hårt, i ett sånt här fall med två trådar i skarv funkar de minst lika bra som något annat och oberoende av blandade areor och ledartyper EK, FK, RK osv. Hänger isf helt på den som gör jobbet.
 
Tack för ännu fler svar.
Tvättmaskinen är nu igång tack vare era råd. :)

Jag skriver en liten uppdatering om hur jag kopplade in min 1-fas tvättmaskin till befintlig fast anslutning 3-fas. Jag gjorde det mesta krångligare än nödvändigt så förhoppningsvis kan min instruktion underlätta för någon annan.

Jag hade tänkt koppla i befintliga ubåtar (se trådstart) men packningen i doslocket var helt spröd och föll i bitar...
Jag köpte därför en kopplingsdosa från Clas Ohlson, IP44, (strilsäkert).
kopplingsdosa.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

http://www.clasohlson.com/se/Kopplingsdosa/Pr327688000


Kopplingsdosan var komplett med ett tätande bakstycke, en platta med 5 skruvplintar och dragavlastning samt täcklock.

2013-10-18 17.33.19.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Arbetsbeskrivningen nedan gäller specifikt mitt fall med just de förutsättningar och det material som jag använde.
Ha respekt för el, särskilt fast installation i våtutrymme och följ lagar och regler.
Säkerställ genom att mäta att elledningarna har de funktioner färgerna antyder. Lita inte på färger.

1. Bryt strömmen med huvudströmbrytaren.

2. Kontrollera att den gulgröna kabeln (jord) - från tvättmaskinen - är längre än de andra två (säkerhetsåtgärd). Skala annars fram den dubbelt så lång som de andra färgerna.
2013-10-18 09.08.19.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



3. Gör två hål i det tätande bakstycket i kopplingsdosan för att kunna skruva fast kopplingsdosan i väggen. Måtta mot hålen i det gamla doslocket. I mitt fall, diagonalt i hörnen.
* Gör också fem hål, för kablarna från väggen, på avsedda platser (de fem små runda markeringarna) i det tätande bakstycket.
2013-10-18 17.30.55.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



4. Trä på den lösa "täckplattan", åt rätt håll, (lilla öppningen neråt mot tvättmaskinen) på sladden från tvättmaskinen.
2013-10-18 17.36.16.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



5. Säkerställ att det är strömlöst.
* Skruva loss "ubåtarna" från de fem kablarna som kommer ut från väggen.
* Dra kablarna genom hålen du gjort i det tätande bakstycket - en färg i varje hål.


6. Skruva fast det tätande bakstycket och plattan med skruvplintarna mot väggen.
* Se till att ha rätt längd på skruvarna. Skruvarna från det tidigare doslocket kan vara var för korta...


7. Koppla de fem - lätt tvinnade - kardelerna (koppartrådarna) som kommer från väggen ner i varsin skruvplint. Dra åt skruvarana ordentligt och provdra varje kabel så att den sitter ordentligt fast.
* Koppla också de tre kardelerna blå (nolla), brun (fas) och gulgrön (jord) från tvättmaskinen upp till motsvarande färg i skruvplintarna. Blå till blå. Brun till brun. Gulgrön till gulgrön.

(Inte likadan kopplingsdosa men bilden förtydligar kardelernas inkoppling till skruvplintarna)


8. Skruva fast sladden från tvättmaskinen under dragavlastningen.
* Dra i sladden för att kontrollera att den sitter fast - men dra inte f ö r hårt för då kan du dra sönder dragavlastningen. :/
I mitt fall var utrymmet under dragavlastningen vid det färdiga hålet i mitten av doslocket för stort så jag la en bit gummi från en vanlig rund packning under kabeln just vid dragavlastningen innan jag skruvade fast.


9. Sätt "täckplattan" som du tidigare trädde på sladden från tvättmaskinen på plats i skåran i täcklocket.
2013-10-18 17.38.42.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

(Sladden från tvättmaskinen ska ha trätts inuti det lilla hålet)


10. Skruva fast täcklocket och se till att kanten runtom sluter an mot den tätande bottenplattan .
2013-10-18 17.40.09.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Klart!


Återigen, tack för hjälpen.
 
Redigerat:
  • Gilla
Fotografen och 3 till
  • Laddar…
Om man sen skulle vilja koppla in en 1fas torktumlare är de okey då att använda samma nolla som TM använder? Dvs:

TM: brun, blå o gulgrön
TT: svart, blå o gulgrön

eller blir belastningen för stor i nollan när den används av både TM o TT?
 
Hej jokke88
Bra fråga- fast jag hoppas du inte frågar mig för jag har ingen aning. ;)
Men du får säkert snart svar av någon kunnig byggahusare.
 
Är det trefas till dosan så räcker det med en nolla.
Men se till att den aldrig kan lossna (dra inte för hårt bara).

Protte
 
jokke88 skrev:
Om man sen skulle vilja koppla in en 1fas torktumlare är de okey då att använda samma nolla som TM använder? Dvs:

TM: brun, blå o gulgrön
TT: svart, blå o gulgrön

eller blir belastningen för stor i nollan när den används av både TM o TT?
Det är ok att göra på det viset!
Du får skaffa en gummitätning till bara, för den andra anslutningskabeln.
 
Kopparkullen skrev:
Det är ok att göra på det viset!
Du får skaffa en gummitätning till bara, för den andra anslutningskabeln.
I kopplingsdosan jag köpte från CO följde faktiskt två gummitätningar med. :)
 
Om möjligt lägg den extra tätningen inne i kopplingsdosan annars vet du aldrig var du har den när du skulle behövt den;)
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
orparn skrev:
Om möjligt lägg den extra tätningen inne i kopplingsdosan annars vet du aldrig var du har den när du skulle behövt den;)
Åh vilket bra tips!!
Men i mitt fall behövs inte det. Jag har ett till fast uttag för torktumlare. :)
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.