4 352 läst · 35 svar
4k läst
35 svar
Har jag trefas in i lägenheten?
Okej elmätarna som går till andra trapphuset såg annorlunda ut (gissar trefas, har för det stod typ 3*16 eller nåt sånt). En av elmätarna till mitt trapphus lika så (inte min). Alltså är det redan blandat då ena huset är trefas och i mitt hus har 1/4 trefas och 3/4 (inkl jag) har enfas. Finns det skäl för föreningen att dra trefas till de sista tre. Vad kan jag ha för argument för det?
Tack igen för svar!
Tack igen för svar!
Det kan ju vara så att dom som har trefas har bekostat det själva, din mätare och mätartavla är ju för trefas så det skulle inte vara oöverkommligt dyrt att dra fram till lägenheten. MEN man bör ta ett helhetsgrepp så att man vet att det blir bra. Och helst ska det väl vara lika för alla i huset.
Nja, mätaren på bilden är enfas, däremot ser det ju ut att vara förberett med tre faser in till mätarsäkringarna. Det sitter en 25A säkring i mittersta hållaren under denna mätare, för mätaren till höger gör jag antagandet att säkringen sitter i den högra hållaren och att den lägenheten därmed matas från en annan fas.E elmont skrev:
Under huvudsäkringarna går det en tre tjocka fasledningar på tvären, dom är kopplade till en plint där med en "avgrening" till din huvudsäkring. För att få trefas öppnar man på locket och drar fram dom två ytterliga faserna upp genom mätaren till en bef plint i överkant av mätartavlan, hela den proceduren tar kanske en halvtimme. Arbetet utförs normalt av en auktoriserad installatör som efter arbetet skickar en färdiganmälan till nätägaren som kommer och plomberar mätare/mätartavla.
Från plinten efter mätaren är det kundens "problem"
Från plinten efter mätaren är det kundens "problem"
Frågan är om det går en 4 ledare + mantel från ( under elmätare) upp till din elcentral där i ditt fall bara ledare märkt [2] går till huvudbrytaren och ledare märkt [4] går till Nollskenan samt mantel ( med eltejp) till jordskenan. Och ledare märkt [1] och [3] inte är inkopplad i någon enda, vilket kanske en uppgradering till 3 Fas kan bli enkelt.
Produkter som diskuteras: "eltejp"
Eltejp
Eltejp, även känd som isoleringstejp, är ett tryckkänsligt tejp som används för att isolera elektriska ledningar och andra material som leder elektricitet. Den har en rad egenskaper som gör den idealisk för användning inom elinstallation
Läs mer
Varför? Det såg ju rätt gynnsamt ut på bilderna. Säker kan man givetvis inte vara.E elmont skrev:
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Färgkodning i gammal trefaskontakt
El -
Hur länge får en sjöcontainer vara ansluten med trefashandske?
El -
Inkonsekventa blandare i lägenheten. Fel temperatur hela tiden.
Vatten & Avlopp -
Koppla in flertalet säkringar över trefas energimätare
El -
Jobbigt ljud i lägenheten försvinner ej, vad kan det bero på??
Miljö & Hälsa