O
M MattiasMalm skrev:
Hej igen!

Nu har det gått en tid och temperaturerna har hunnit sjunka en del. Jag tycker att luftkvaliteten blivit bättre och luftfuktigheten har sjunkit ordentligt. Dessutom upplever jag att vi har mycket mindre kallras hemma än tidigare. Förr låg vi alltid på närmare 60% hemma, även på vintern. Nu har det varit -1° hela natten och morgonen och vi har en RF på 42% i vardagsrummet och 46% i köket men ändå bildas kondens på mina köksfönster samt två av mina sovrumsfönster. Jag har relativt nya treglasfönster i hela huset och har nu satt helt nya elitfönster i köket.

Igår höll jag koll hela kvällen på de nya fönsterna eftersom att jag ändå skulle sitta uppe. Då bildades en mycket liten bit imma i hörnet på köksfönsterna (något jag kan leva med mtp hur det varit tidigare). När jag gick till sängs vid 02 tiden var det -2° och fortfarande relativt lite kondens. Men när jag vaknade var det ändå ganska mycket imma i nederkant av mina fönster. Finns det någon anledning till att kondensen ökar på natten? I mitt sovrum kan jag förstå kondensbildningen eftersom att det är jag, min fru och vårt barn som sover där inne men varför det blir mer i köket begriper jag inte.

Jag blir vansinnig på det. Jag känner att jag provat allt för att få bukt på problemet men vet inte vad mer jag ska ta mig till. Tycker att det strömmar in luft kontinuerligt i tilluften och mina fläktar håller enkelt uppe ett A4 papper.

Tacksam för svar!
Det kan ju vara så att fönstren blir kallare ju längre natten går och således ökar kondensen för att fönstret är kallare men också för att ju längre tiden går ju mer luft (med fukt i sig) når fönstret.

Fönstret blir ju i princip en avfuktare.
 
M MattiasMalm skrev:
Hej igen!

Nu har det gått en tid och temperaturerna har hunnit sjunka en del. Jag tycker att luftkvaliteten blivit bättre och luftfuktigheten har sjunkit ordentligt. Dessutom upplever jag att vi har mycket mindre kallras hemma än tidigare. Förr låg vi alltid på närmare 60% hemma, även på vintern. Nu har det varit -1° hela natten och morgonen och vi har en RF på 42% i vardagsrummet och 46% i köket men ändå bildas kondens på mina köksfönster samt två av mina sovrumsfönster. Jag har relativt nya treglasfönster i hela huset och har nu satt helt nya elitfönster i köket.

Igår höll jag koll hela kvällen på de nya fönsterna eftersom att jag ändå skulle sitta uppe. Då bildades en mycket liten bit imma i hörnet på köksfönsterna (något jag kan leva med mtp hur det varit tidigare). När jag gick till sängs vid 02 tiden var det -2° och fortfarande relativt lite kondens. Men när jag vaknade var det ändå ganska mycket imma i nederkant av mina fönster. Finns det någon anledning till att kondensen ökar på natten? I mitt sovrum kan jag förstå kondensbildningen eftersom att det är jag, min fru och vårt barn som sover där inne men varför det blir mer i köket begriper jag inte.

Jag blir vansinnig på det. Jag känner att jag provat allt för att få bukt på problemet men vet inte vad mer jag ska ta mig till. Tycker att det strömmar in luft kontinuerligt i tilluften och mina fläktar håller enkelt uppe ett A4 papper.

Tacksam för svar!
Är fukten på utsidan eller insidan?
 
T Tompafix skrev:
Är fukten på utsidan eller insidan?
Insidan.
 
M MattiasMalm skrev:
Hej igen!

Nu har det gått en tid och temperaturerna har hunnit sjunka en del. Jag tycker att luftkvaliteten blivit bättre och luftfuktigheten har sjunkit ordentligt. Dessutom upplever jag att vi har mycket mindre kallras hemma än tidigare. Förr låg vi alltid på närmare 60% hemma, även på vintern. Nu har det varit -1° hela natten och morgonen och vi har en RF på 42% i vardagsrummet och 46% i köket men ändå bildas kondens på mina köksfönster samt två av mina sovrumsfönster. Jag har relativt nya treglasfönster i hela huset och har nu satt helt nya elitfönster i köket.

Igår höll jag koll hela kvällen på de nya fönsterna eftersom att jag ändå skulle sitta uppe. Då bildades en mycket liten bit imma i hörnet på köksfönsterna (något jag kan leva med mtp hur det varit tidigare). När jag gick till sängs vid 02 tiden var det -2° och fortfarande relativt lite kondens. Men när jag vaknade var det ändå ganska mycket imma i nederkant av mina fönster. Finns det någon anledning till att kondensen ökar på natten? I mitt sovrum kan jag förstå kondensbildningen eftersom att det är jag, min fru och vårt barn som sover där inne men varför det blir mer i köket begriper jag inte.

Jag blir vansinnig på det. Jag känner att jag provat allt för att få bukt på problemet men vet inte vad mer jag ska ta mig till. Tycker att det strömmar in luft kontinuerligt i tilluften och mina fläktar håller enkelt uppe ett A4 papper.

Tacksam för svar!
Hej!

Har du fått ordning på kondensen?
Jag har samma problem...
 
M MattiasMalm skrev:
Hej!

Reserverar mig med att detta är en ganska bred fråga med många funderingar.

Sedan vi flyttade in i vårt hus för några år sedan har vi haft problem med kondens på insidan av fönsterna så fort temperaturen har sjunkit närmare nollan. Jag har läst på massor och har förstått att detta troligtvis har med ventilationen att göra. När vi flyttade in hade vi endast en tilluftsventil på 105m2 och frånluftskanaler i badrum, toalett, kök och tvättstuga. Tidigare har huset enbart haft självdragsventilation, som uppenbarligen inte fungerat. Därför lät jag installera en Fresh Intellivent Sky i mitt badrum för ungefär ett år sedan med förhoppning om att få ett tillräckligt bra undertryck i huset. Badrummet blir förvisso sällan fuktigt (spegeln är princip aldrig immig längre) men problemen med fönsterna har kvarstått. Vi har vattenburen golvvärme i hela huset utan radiatorer.

Nu I somras installerade jag dessutom tre extra tilluftsventiler efter konstens alla regler. Nu har jag alltså ett i vardera sovrum, samt två i vårt vardagsrum som är ganska stort. Som komplement till detta har jag även installerat en likadan intellivent i min tvättstuga som också går kontinuerligt. Värt att nämna är att frånluftskanalerna från badrummet och tvättstugan mynnar ut i samma skorsten(?)/plåthuv, eller vad det nu kallas.

Egentligen tycker jag inte att luftfuktigheten varit alarmerande hög någonsin av att döma från min hygrometer (50-60%) men jag vill så gärna bli av med problemet eftersom att jag inte vill ha ruttna fönster, eller dåligt inomhusklimat för den delen.

Nu har visserligen temperaturen varit ovanligt mild i år med närmare 13-14 grader om dagarna och 10 grader om nätterna i oktober och min luftfuktighet inomhus ligger ganska stabilt på runt 50%. Jag har därför inte kunnat se på mina fönster om ventilationen gjort någon nytta..

Det jag undrar är alltså; tror ni att min ventilationslösning är tillräckligt bra sett till husets storlek? (Har inte råd med att sätta kanalfläktar eller installera FTX eller liknande just nu). Vad är en normal RF inomhus såhärårs (med fungerande ventilation)? Pallar fläktarna skjuta luften ca 1,5 meter upp ut genom frånluftskanalerna eller motverkar de mest kallraset som tidigare fanns?
Finns det något sätt jag kan avgöra redan nu om ventilationen förbättrats?

Tacksam för svar.
Kondens - studera Mollierdiagrammet

Mollierdiagrammet visar egenskaper för luft.

Daggpunkt är den temperatur då fukt i luft övergår till fritt vatten. Vi kallar det kondens, dagg och regn.
Kondens på en yta beror på att ytans temperatur är lägre än luftens daggpunkt.

Relativ fukt som är bra för människan är inte den naturen ger oss inomhus vid låg uteteleratur.
I Mollierdiagrammet har behaglighetsområdet för temperatur och fukt markerats med grått fält. Dessutom har jag lagt in några numrerade punkter med anknytning till MattiasMalms uppgifter.

Punk 1. Inneluft 20. C och 42 % RF. Följ linjen neråt till punkt 2.

Punkt 2. Visar temp 7 C och 100 % RF. Fortsätter man längre ner hamnar man utanför diagrammet. Sådan luft finns inte utan blir det kallare fälls fukt ut som vatten - kondens.
Om man klistrar ljusgul papperstejp på fönstret kan man mäta glasets temperatur med en IR-mätare. Sådana finns på Biltema och Jula för ca 500 kr.

Punkt 3. Om det är -1C ute så blir relativa fukten inne vid 20 C endast 23 % RF i punkt 4 i ett välventilerat hus utan vattentillskott inne. Därmed inte sagt att så låg fuktighet är önskvärd, men det är vad naturen erbjuder.

Punkt 5. Antag det är 22 C inne och 60 %RF. Då uppstår kondens på kalla ytor under 14 C.

Fläktar typ axialfläktar i ytterväggar kan vara ett komplement men är inget att basera ventilation på för ett helt hus. För att fläktarna skall vara strömsnåla och ha låg ljudnivå är är de svaga. Redovisat flöde är vid lågt tryck som lätt störs ut av måttligt vindtryck.

Sammanfattning. Konsensus på fönster beror på för hög relativ fuktighet inne, möjligen i kombination med låg temperatur på insidan fönster. Det kan vara fallet för äldre fönster med dubbla bågar. Mindre kondens på rutor nära bågarna kan man acceptera tidvis.
 
  • Mollier-diagram, visar luftens temperatur, absolut fuktighet, relativa fuktighet, entalpi. Graf med linjer, text, siffror.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
V Vidbäcken skrev:
Hej!

Har du fått ordning på kondensen?
Jag har samma problem...
Hej!

Ursäkta sent svar, har varit fullt upp i dagarna. Faktum är att jag tycker att det blivit väldigt mycket bättre nu när vi haft ett par riktigt kalla dagar och nätter. Mina köksfönster sitter i djupa smygar med ett fönsterbräde tätt inpå. Började misstänka att den varma luften helt enkelt inte riktigt nådde hela vägen fram till rutan och att det var därför kondens fortfarande uppstod på köksfönstret (om än avsevärt mycket mindre än tidigare). Min lösning fick bli att köpa ett litet konvektorelement som skjuter till lite extra varm luft just under köksfönstret. I övriga huset har all kondens försvunnit förutom i tvättstugan där vi hänger mycket tvätt.

En annan fin fördel är att i princip allt kallras har försvunnit efter att jag bättrade på ventilationen. Det är varken dragigt vid ventilerna eller fönsterna längre och värmen känns jämnare hemma än tidigare.

Förr fick jag kondens på fönsterna redan vid +4 grader men nu har det varit närmare -10 i flera dagar och har inte haft några bekymmer med kondens.

Ska dock bli intressant att se hur stor skillnad det blir på elräkningen om några dagar.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.