Två år sedan? Då har nog många glötm vad som skedde.

Min gissning är att det var oplanerat grävande, så de var tvungna att ta din fastighet i anspråk för att kunna dra rören där de drogs

Men givetvis skall de återställa häcken och betala för ny gränsutsättning från lantmäteriet. Detär tyvärr upp till dig att ligga på dem skulle jag tro, hopas udh a rbilder sparade nu när det var så läng tid sedan det hände.

Är ofta inga problem att få saker återplanterade. Kommunens gubbar sågade ner några av våra mindre träd på baksidan när de röjde. Tomtmarkering finns men inte staket eller annat. De tog allt fram till gräsmattan, trots att vi ar ca 3 meter skog/sly på vår tomt. Kommunen ursäktade sig och pröjsade ca 1 nya träd och buskar.

Hade de plöjt bort häcken på framsidan hade jag nog varit 10 ggr mer påstridig om att saker och ting ska återställas. Känns som du har ett bra case, kanske visa lite bilder på hur det såg ut innan för att bevisa att det faktiskt stod en häck där. Grävgubbarna kan ju annars bara hävda "näää det var inte jag". Finns det vittnen i form av grannar är det ju ännu bättre.

/S

T TheOtherDude skrev:
Tjena.
Har fått vår två meter höga häck med dubbla rader plantor uppgrävd och dumpad någonstans när kommunen skulle byta vattenledningarna på vår gata. De kontaktade inte ens mig som är fastighetsägare utan ringde min sambo när redan häcken var borta. Har pratat med samtliga grannar som blivit kontaktade innan arbetet påbörjades vid deras tomt o de fick själva bestämma hur de ville att deras mark skulle hanteras. Tex närmsta grannen som åxå hade häck längs tomtgränsen mot gatan erbjöds att få den återplanterad efter avslutat arbete. Vi fick ingen förfrågan alls men en dag ringer projektledaren på Skanska upp min sambo och säger att vår häck kommer behöva flyttas på för att lutningen på väggen i hålet i gatan inte ska bli så brant att att de som arbetar där nere att begravas levande det vid ett ras. Hon ringer mig direkt efter hon fått samtalet varpå Jag ber henne att direkt åka hem och kolla vad vad som sker då jag jobbar borta under veckorna måndag till och med torsdag och inte var var i närheten. När hon anländer hem cirka 30 minuter efter samtalet var hela vår häck spårlöst försvunnen och även arbetarna. Klockan va då över 16 så jag är övertygad om att häcken grävts upp och forslats bort tidigare under dagen men det har har glömt bort att att ta kontakt med oss varför projektledaren ringde och fick det att låta som att det skulle göras där och då. När jag så kom hem efter arbetsveckan gick jag direkt för att ta reda på var vår häck befann sig och hur hur detta kunde göras utan att kontakta fastighetsägaren? Fick till svar att att jag får kontakta konsulten för projektet för information angående detta. Så jag kontaktar Konsulten som informerar att vår häck har forslatss bort och jag bad honom att ta den tillbaka och återplantera den så snart de arbetat färdigt utanför vår tomt får jag veta att detta inte är möjligt. Det hade det visst varit lite otydligt var tomtgränsen gick men tomtmarkören satt i massorna de grävt upp så jag tror inte att de ens kollat för den va lätt att se. Förlusten av häcken har framkallat ett tråkigt beteende hos vår hund som nu skäller på allt och alla som passerar vilket är en hel del. Tidigare när häcken fanns där och någon passerade, stod han på insidan och nosade o lyssnade men utan någon ytterligare reaktion. Detta tycker vi är mycket tråkigt och nu har vi full insyn till oss medan vi innan inte hade någon insyn vilket åxå påverkar oss i högsta grad såpass mycket att vi inte ens använder den östra o södra delen av tomten längre mer än att vi klipper gräset där. Får verkligen kommunen bara gräva upp en häck som stod inne på vår tomt utan att meddela oss om detta eller erbjuda någon kompensation. Jag tycker detta är är förskräckligt beteende och och är mycket besviken på både stölden samt den arroganta behandling vi utsatts för. Finns det något vi kan göra åt detta för att få fram en lösning?:thinking:
Vänligen Andreas
Hur har det gått?
Fick Du någon ny häck?
Har hunden lugnat sig?

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.