Tjena.
Har fått vår två meter höga häck med dubbla rader plantor uppgrävd och dumpad någonstans när kommunen skulle byta vattenledningarna på vår gata. De kontaktade inte ens mig som är fastighetsägare utan ringde min sambo när redan häcken var borta. Har pratat med samtliga grannar som blivit kontaktade innan arbetet påbörjades vid deras tomt o de fick själva bestämma hur de ville att deras mark skulle hanteras. Tex närmsta grannen som åxå hade häck längs tomtgränsen mot gatan erbjöds att få den återplanterad efter avslutat arbete. Vi fick ingen förfrågan alls men en dag ringer projektledaren på Skanska upp min sambo och säger att vår häck kommer behöva flyttas på för att lutningen på väggen i hålet i gatan inte ska bli så brant att att de som arbetar där nere att begravas levande det vid ett ras. Hon ringer mig direkt efter hon fått samtalet varpå Jag ber henne att direkt åka hem och kolla vad vad som sker då jag jobbar borta under veckorna måndag till och med torsdag och inte var var i närheten. När hon anländer hem cirka 30 minuter efter samtalet var hela vår häck spårlöst försvunnen och även arbetarna. Klockan va då över 16 så jag är övertygad om att häcken grävts upp och forslats bort tidigare under dagen men det har har glömt bort att att ta kontakt med oss varför projektledaren ringde och fick det att låta som att det skulle göras där och då. När jag så kom hem efter arbetsveckan gick jag direkt för att ta reda på var vår häck befann sig och hur hur detta kunde göras utan att kontakta fastighetsägaren? Fick till svar att att jag får kontakta konsulten för projektet för information angående detta. Så jag kontaktar Konsulten som informerar att vår häck har forslatss bort och jag bad honom att ta den tillbaka och återplantera den så snart de arbetat färdigt utanför vår tomt får jag veta att detta inte är möjligt. Det hade det visst varit lite otydligt var tomtgränsen gick men tomtmarkören satt i massorna de grävt upp så jag tror inte att de ens kollat för den va lätt att se. Förlusten av häcken har framkallat ett tråkigt beteende hos vår hund som nu skäller på allt och alla som passerar vilket är en hel del. Tidigare när häcken fanns där och någon passerade, stod han på insidan och nosade o lyssnade men utan någon ytterligare reaktion. Detta tycker vi är mycket tråkigt och nu har vi full insyn till oss medan vi innan inte hade någon insyn vilket åxå påverkar oss i högsta grad såpass mycket att vi inte ens använder den östra o södra delen av tomten längre mer än att vi klipper gräset där. Får verkligen kommunen bara gräva upp en häck som stod inne på vår tomt utan att meddela oss om detta eller erbjuda någon kompensation. Jag tycker detta är är förskräckligt beteende och och är mycket besviken på både stölden samt den arroganta behandling vi utsatts för. Finns det något vi kan göra åt detta för att få fram en lösning?:thinking:
Vänligen Andreas

Kontakta både kommun och företaget som gjort jobbet.

Hos oss körde de sönder delar av en thujahäck vid samma arbete. De satte nya plantor hos oss.

Har du några bilder?

• Gilla
uuu
  • Laddar…
Jag skulle inte jaga entreprenörer, utan hålla kontakten med den som äger vägen – kommunen om jag förstår det rätt. Jag förstår att väghållaren vill bolla er vidare, men då ni inte har något avtal med deras entreprenörer är det fel väg att gå annat än för att lösa småsaker, och det verkar det här redan ha eskalerat bort ifrån. Er konflikt är med väghållaren, denna får sen ta det vidare mot entreprenören om den vill.

Vad gäller själva sakfrågan utesluter jag inte att väghållaren haft rätt att ta bort häcken, det beror på två saker.
  1. Fastighetsgränsen. Som jag förstår det menar de att häcken inte stod på er mark. Är det så så sitter ni illa till, även om häcken i någon mån kan sägas varit er även om den inte stod på er mark.
  2. Vägområdet. Normalt har en väg ett vägområde som sträcker sig utanför själva vägbanan för att få plats med diken, kunna röja snö osv. Inom detta vägområde har väghållaren rätt att exempelvis röja växtlighet. Stod er häck inom vägområdet ligger ni alltså också uselt till. Detta alltså även om det var på er fastighet; vägområdet kan gå över fastighetsgränsen.

Om det inte är som enligt 1 eller 2 ovan borde ni ha rätt att få en häck återplanterad eller ersättning för häcken, men räkna inte med att få en fulluppväxt häck, utan då är det plantor vi talar om, som @Tiger79 skrev.

För övrigt är det olagligt att ta bort gränspinnar, så har entreprenören grävt bort sådana har de skapat sig ytterligare ett problem.

Redigerat:
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
T Tiger79 skrev:
Kontakta både kommun och företaget som gjort jobbet.

Hos oss körde de sönder delar av en thujahäck vid samma arbete. De satte nya plantor hos oss.

Har du några bilder?
Jag har tagit bilder på"hålet" vid aktuellt tillfälle och mätte då ut från sockeln på huset och markerade ut var tomt gränsen går enligt en ritning jag kunde skala ut den från. Tyvärr har den telefon bilder togs med lagt av men jag ska gå igenom datorer och photos.google.com för på nåt ställe bör de finnas, återkommer o lägger upp så snart jag lokaliserat dem. Om jag inte minns fel så grävde de 1,5-2m innanför där tomtgränsen går. Har kontaktat kommunen som inte svarar själva utan vidarebefordrar mina mail till konsulten som de gett det övergripande ansvaret för vattenledningsbytet. Detta byte pågår fortfarande för fullt men de verkar ha delat upp det i olika mindre projekt för nu tex är NCC på granngatan o gräver o asfalterar. Behöver jag ta kontakt med Skanska åxå på nytt, de skickade mig bara vidare till konsulten när jag pratade med dem då. Konsulten kommer att komma hit och titta på det hela plus att han även ska få titta på ett betongfundament till en portal vid infarten som spräckts och resulterat i att den numera påminner om lutande tornet i Pisa. Hade varit skönt att veta vad lagen säger om skada på egendom så jag vet vad de har rätt att göra o kan framföra det när han kommer så man inte blir överkörd pga bristande kunskap om vad som gäller. Behövde Du göra nåt för att bli ersatt lr kom de o fixade det ändå?

Claes Sörmland
I grund och botten så får de inte gräva på din fastighet men det finns undantag, t ex vissa rättigheter för skötsel av gata och rör.

Jag skulle propsa på att de återställer häcken och gränsmarkeringen. Det senare kan bli väldigt dyrt. För att få det ordentligt dokumenterat att de olagligen rubbat en gränsmarkering kan det vara värt att fundera över en polisanmälan.

• Gilla
Morkl och 2 till
  • Laddar…
Gå in på Min fastighet på lantmäteriet och titta på om du har några laster på fastigheten, som om vägområdet går in över fastigheten. Fastighetsgränsen är som sagt inte allenarådande.

Sen måste du ha ett bättre sätt att fastställa gränsen än att mäta från huset. Det finns inget som garanterar att huset står exakt rätt. Däremot kan man sannolikt mäta och räkna ut gränsen från andra gränsmarkeringar om de som det handlar om nu är bortgrävda.

• Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag skulle inte jaga entreprenörer, utan hålla kontakten med den som äger vägen – kommunen om jag förstår det rätt. Jag förstår att väghållaren vill bolla er vidare, men då ni inte har något avtal med deras entreprenörer är det fel väg att gå annat än för att lösa småsaker, och det verkar det här redan ha eskalerat bort ifrån. Er konflikt är med väghållaren, denna får sen ta det vidare mot entreprenören om den vill.

Vad gäller själva sakfrågan utesluter jag inte att väghållaren haft rätt att ta bort häcken, det beror på två saker.
  1. Fastighetsgränsen. Som jag förstår det menar de att häcken inte stod på er mark. Är det så så sitter ni illa till, även om häcken i någon mån kan sägas varit er även om den inte stod på er mark.
  2. Vägområdet. Normalt har en väg ett vägområde som sträcker sig utanför själva vägbanan för att få plats med diken, kunna röja snö osv. Inom detta vägområde har väghållaren rätt att exempelvis röja växtlighet. Stod er häck inom vägområdet ligger ni alltså också uselt till. Detta alltså även om det var på er fastighet; vägområdet kan gå över fastighetsgränsen.

Om det inte är som enligt 1 eller 2 ovan borde ni ha rätt att få en häck återplanterad eller ersättning för häcken, men räkna inte med att få en fulluppväxt häck, utan då är det plantor vi talar om, som @Tiger79 skrev.

För övrigt är det olagligt att ta bort gränspinnar, så har entreprenören grävt bort sådana har de skapat sig ytterligare ett problem.
Tack för svaret. På nr 1 så visste/vet de var fastighetsgränsen är för detta gick en gubbe från ett annat företag o måttade på o märkte ut långt före grävjobbet påbörjades. Så därför borde de kunna beräkna rätt så bra var de behöver gräva för att vinkeln på väggen i hålet inte ska bli för brant o därmed utgöra en risk för arbete i hålet.
2. Det är inget dike vid väggränsen utan det va en trottoar och gatubrunnar tidigare men har istället blivit en gång/cykelbana då de tog bort trottoar på andra sidan vägen o därmed överförde all ej motorburen trafik till vår sida av gatan. Detta har medfört att en del högt o tydligt kräver att om någon besökare ställt sin bil på g/c banan måste de flytta på den då de inte tar sig förbi pga avsaknad av trottoar på andra sidan. Det är tydligen omöjligt att gå några steg på vägen och bättre att ställa till en scen. Suck:(

Varför skulle någon parkera på en gång-/cykelbana? Antingen finns det en bred nog väg att parkera på eller så får man parkera någon annanstans. Men det är en annan fråga.

Och vägutrymmet kan förstås vara väg-trottoar-dike-slänt, så det avgör ju inte frågan i sig.

Nu låter det ju iofs som om entreprenören gjort fel, men frågan är som sagt lite svårare än att det går att säga bu eller bä.

Claes Sörmland
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Varför skulle någon parkera på en gång-/cykelbana? Antingen finns det en bred nog väg att parkera på eller så får man parkera någon annanstans. Men det är en annan fråga.

Och vägutrymmet kan förstås vara väg-trottoar-dike-slänt, så det avgör ju inte frågan i sig.

Nu låter det ju iofs som om entreprenören gjort fel, men frågan är som sagt lite svårare än att det går att säga bu eller bä.
Japp.

Det trista svaret är väl också att allt jobb ligger på dig. Tjänstemännen på kommunen har inget eget ansvar och det här är bara en arbetsuppgift bland andra för dem. Kanske inte heller en prioriterad sådan. Så ring, ring och ring till kommunen. Skriv ned namn, jobbtitel och telefonnummer. Datera och ta anteckningar vad ni kommit överens om. Var trevlig, konstruktiv och övertydlig med vad du vill:

"Vad bra, så om jag förstår dig rätt har jag nu en överenskommelse med kommunen att ni kommer att göra så här och så här och det kommer att vara färdigt följande datum. Jag följer upp det här med ett email till dig så att vi får det på pränt. Bekräfta gärna att du mottagit emailet."

Blir de nervösa för att de måste fatta beslut visa förståelse och prata med deras chef.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Hur längesen var det dom grävde upp den? När jag läser dina inlägg så känns det som att det var ett tag sen.. om det var det så kanske det blir svårare att ta det med kommunen när det gått så lång tid?

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
I grund och botten så får de inte gräva på din fastighet men det finns undantag, t ex vissa rättigheter för skötsel av gata och rör.

Jag skulle propsa på att de återställer häcken och gränsmarkeringen. Det senare kan bli väldigt dyrt. För att få det ordentligt dokumenterat att de olagligen rubbat en gränsmarkering kan det vara värt att fundera över en polisanmälan.
Tack för svaret! Ok, men i det här fallet är det ju både rör och gata det handlar om. Hela gatan grävdes upp och alla gamla rör me o ersattes med nya. Vet Du var man kan läsa info kring detta? Är det kommunala lr statliga bestämmelser som reglerar det tro? Jag har faktiskt tänkt bråka lite med dem om återställande då det framgick i dokumentationen vi fick innan projektet att ev berörd mark skulle återställas vilket jag gått o väntat på o hade väl nån förhoppning om att kommunen skulle an så ansvarstagande och självkritiska att de skulle lösa det hela utan att man skulle behöva krångla med dem. Det som stör mig mest är att jag aldrig ens fick någon förfrågan om vad jag hade velat att de gjorde med min berörda mark. Jag hade inte tvekat en sekund på vad jag önskade med den utan hade valt att de skulle återplantera den då den gav ett optimalt insynsskydd vilket uppskattades då jag är rätt privat som person o egentligen inte har lust att interagera med alla förbipasserande men som idag är oundvikligt. De som bestämde sig för att de inte ville ha sin mark återställd fick jag dock agera tillfällig dumpplats åt vid tomtens norra gräns då mitt hus är det sista i bostadsområdet.

Claes Sörmland
T TheOtherDude skrev:
Tack för svaret! Ok, men i det här fallet är det ju både rör och gata det handlar om. Hela gatan grävdes upp och alla gamla rör me o ersattes med nya. Vet Du var man kan läsa info kring detta? Är det kommunala lr statliga bestämmelser som reglerar det tro? Jag har faktiskt tänkt bråka lite med dem om återställande då det framgick i dokumentationen vi fick innan projektet att ev berörd mark skulle återställas vilket jag gått o väntat på o hade väl nån förhoppning om att kommunen skulle an så ansvarstagande och självkritiska att de skulle lösa det hela utan att man skulle behöva krångla med dem. Det som stör mig mest är att jag aldrig ens fick någon förfrågan om vad jag hade velat att de gjorde med min berörda mark. Jag hade inte tvekat en sekund på vad jag önskade med den utan hade valt att de skulle återplantera den då den gav ett optimalt insynsskydd vilket uppskattades då jag är rätt privat som person o egentligen inte har lust att interagera med alla förbipasserande men som idag är oundvikligt. De som bestämde sig för att de inte ville ha sin mark återställd fick jag dock agera tillfällig dumpplats åt vid tomtens norra gräns då mitt hus är det sista i bostadsområdet.
Det är i grunden jordabalken som skyddar dig som fastighetsägare. Läs från 3 kap, det är väldigt konkret och särskilt 3 och 4 §§ gäller direkt för din situation:

Bild på textutdrag från jordabalken med fokus på §§ 3 och 4, angående skyldigheter vid grävningsarbete nära angränsande fastighet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...ttningssamling/jordabalk-1970994_sfs-1970-994

• Gilla
magnu och 1 till
  • Laddar…
Japp.

Det trista svaret är väl också att allt jobb ligger på dig. Tjänstemännen på kommunen har inget eget ansvar och det här är bara en arbetsuppgift bland andra för dem. Kanske inte heller en prioriterad sådan. Så ring, ring och ring till kommunen. Skriv ned namn, jobbtitel och telefonnummer. Datera och ta anteckningar vad ni kommit överens om. Var trevlig, konstruktiv och övertydlig med vad du vill:

"Vad bra, så om jag förstår dig rätt har jag nu en överenskommelse med kommunen att ni kommer att göra så här och så här och det kommer att vara färdigt följande datum. Jag följer upp det här med ett email till dig så att vi får det på pränt. Bekräfta gärna att du mottagit emailet."

Blir de nervösa för att de måste fatta beslut visa förståelse och prata med deras chef.
Det ska jag ta och göra!
Blir lätt ställd om jag inte riktigt har koll på vad som gäller o kanske låter mig bli överkörd men nu har jag fått bättre på fötterna o kan ge dem svar på tal... Tusen tack för tipsen, de är mycket uppskattade o tack även för tid och engagemang.

Det är i grunden jordabalken som skyddar dig som fastighetsägare. Läs från 3 kap, det är väldigt konkret och särskilt 3 och 4 §§ gäller direkt för din situation:

[bild]

[länk]
Grymt!! Underbart att få dessa råd, hade själv aldrig ens hört talas om någon jordabalk... Jätteuppskattat verkligen! Ska fördjupa mig ordentligt i ämnet nu när jag vet var man kan göra det.. Kan nog stöta på andra frågor av intresse åxå i denna samling misstänker jag..

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Z zzoink skrev:
Hur längesen var det dom grävde upp den? När jag läser dina inlägg så känns det som att det var ett tag sen.. om det var det så kanske det blir svårare att ta det med kommunen när det gått så lång tid?
Jag är dålig på när exakt det ena lr det andra görs tidsmässigt o sambon drog precis på barnkalas men jag uppskattar att det blir två år sedan nu i sommar. Det va ju höst/vinter när de va färdiga och då planteras inga häckar tänkte jag och förra året va faktiskt nån där o slängde ut lite gräsfrö som jag trodde att de skulle göra fastän att sedan komma och även ta sitt ansvar för häcken så som antyddes i dokument som mottogs före projektets början.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.