D Daniel 109 skrev:
Vilken area har du på anslutningssladden?
Den nya jag köpt med norwesco stickkontakt? Alltså den sån går från kontakten i väggen till spisen? Det står "sg 4mm" på förpackningen, dock lite osäker på sg då jag inte har den framför mig men 4mm stod det iaf.

Okej, ja det låter ju som att den är 4kvadrat.

Albin__ Albin__ skrev:
Okej, men då är det alltså okej men 2.5mm då sladden till bryggningen är så pass liten? Om det visar sig vara för lite när jag väl använder spisen. Vad kan hända då i värsta fall?
Helt Ok

• Gilla
Albin__
  • Laddar…
A
Albin__ Albin__ skrev:
Den nya jag köpt med norwesco stickkontakt? Alltså den sån går från kontakten i väggen till spisen? Det står "sg 4mm" på förpackningen, dock lite osäker på sg då jag inte har den framför mig men 4mm stod det iaf.
är nrwescon förinstallerad på sladden så brukar det vara 4mm2.

A
Albin__ Albin__ skrev:
Okej, men då är det alltså okej men 2.5mm då sladden till bryggningen är så pass liten? Om det visar sig vara för lite när jag väl använder spisen. Vad kan hända då i värsta fall?
I värsta fall smälter isoleringen och kopparn glöder och antänder något som bränner ner hela huset.

A
det framgår inte vilken spis du köpt eller anslutningseffekt
men är det en liten så har den runt 7,5kW dvs den vill max ha 32A
är den mer normal vill den ha 45A
du har 20A gruppsäkring, den kommer att bli varm innan den löser.

electroluxaren skrev:
I värsta fall smälter isoleringen och kopparn glöder och antänder något som bränner ner hela huset.
Det där var väl onödigt?

Det är spisens egna interna ledningar som brinner i så fall, dom ser ut att vara tunnare än 2,5 mm².
Elanslutningar med kabelskor fastskruvade på en elektrisk kopplingsplint inuti en apparat eller fördelningslåda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Albin__ och 1 till
  • Laddar…
Ungefär så.
Det som inte går att se på bilden är hur många byglar det ligger mellan nollplintarna; ofta ligger det tre stycken vilken innebär att man kan flytta två och använda mellan faserna.

Fotografen Fotografen skrev:
Det som inte går att se på bilden är hur många byglar det ligger mellan nollplintarna; ofta ligger det tre stycken vilken innebär att man kan flytta två och använda mellan faserna.
TS skrev:

Albin__ Albin__ skrev:
Det fanns två stycken men ena har försvunnit...

Fotografen Fotografen skrev:
Ungefär så.
För att spinna vidare på det temat kan man flytta nollan från anslutning 4 till anslutning 5 så sjunker strömmen genom bygeln.

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
A
D Dilato skrev:
Det där var väl onödigt?

Det är spisens egna interna ledningar som brinner i så fall, dom ser ut att vara tunnare än 2,5 mm².
[bild]
kul att du inte vet men ändå behöver yttra dig

Använd du din FK 2.5 mm². Den räcker och blir över för 20 A säkring för en anslutningssladd i luft med normal kylning.

Mer utslagsgivande är bra anslutningar. Det ser bra ut på bilden. Du ser ut att ha vikt tråden på mellersta plinten. Det är att bra sätt att hålla ihop dem. På vänster plint har du lagt ändhylsa över FK. Det innebär en liten risk att alla kardeler inte får kontakttryck. Men det kan gå lika illa att klippa bort ändhylsan och ansluta RK och FK under samma skruv.

electroluxaren skrev:
kul att du inte vet men ändå behöver yttra dig
Kul att du tror att du är Guds gåva till mänskligheten och vet allting och ingen annan har nån koll.

• Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
A
D Dilato skrev:
Kul att du tror att du är Guds gåva till mänskligheten och vet allting och ingen annan har nån koll.
va bra att du ser det oxå

• Haha
Dilato
  • Laddar…
Jag väntar med spänning på nästa svar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.