18 736 läst · 26 svar
19k läst
26 svar
Har jag förstört mitt badrum eller går det att rädda?
Njau, du har ingen som helst aning om vad som är möjligt eller ej.BirgitS skrev:
Sen är det då klart dyrbart att behöva göra om hela badrummet.
Tack alla för tips och research! Kan bli en duschkabin tillfälligt.
En plattsättare skulle försöka hinna förbi idag men tror det det mörkt ut nu vid På spåret-tid 🙂
En plattsättare skulle försöka hinna förbi idag men tror det det mörkt ut nu vid På spåret-tid 🙂
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 114 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 114 inlägg
Blir det inte tätt så kommer grannen under inte bli så glad när det börjar droppa från taket. I ett sånt fall kommer dessutom TS att vara utan badrum under ändå längre tid eftersom det kan ta några månader att torka ut betongvalvet/bjälklagret och sen ska föreningen återställa betongvalvet/bjälklagret innan TS kan ta in sina egna hantverkare.john68 skrev:
Jo överlåt den bedömningen till någon som har djupare kunskap....BirgitS skrev:Blir det inte tätt så kommer grannen under inte bli så glad när det börjar droppa från taket. I ett sånt fall kommer dessutom TS att vara utan badrum under ändå längre tid eftersom det kan ta några månader att torka ut betongvalvet/bjälklagret och sen ska föreningen återställa betongvalvet/bjälklagret innan TS kan ta in sina egna hantverkare.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 114 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 114 inlägg
Vad för bedömning i inlägget du citerade menar du, om det droppar hos grannen, om betongvalv/bjälklag i så fall behöver torkas ut, om det ska återställas?P paralun skrev:
Nåja, nu tar ju TS det kloka beslutet att renovera sitt gamla badrum så att det blir fint, modernt och i bra skick utan lösa plattor.
Att du orkar.BirgitS skrev:
Det är ju lite jobbigt med knappt läs- eller skrivkunniga besserwissrar. 😅
Det är inte möjligt att försäkra delreparerade badrum. Eftersom hålet är i duschzon, våtzon, så är det högst troligt att fukt går igenom det skadade tätskiktet ner till föreningens mellanskikt och vidare till en granne. Då står du där med hela skadan oförsäkrad. Även om skadan hade varit en bit från duschzon gäller samma: vatten rör sig mellan tätskiktet och klinkerplattorna när du duschat och det tar ett tag innan det torkar ut. Uttorkningen sker genom fogarna, och därför är det absolut otillåtet med mjukfog. Tyvärr måste du helreparera badrummet. Lappa och laga är inte tillåtet.D David Göransson skrev:Sedan jag köpte min lägenhet 2011 har jag i mitt badrum haft lite klinkers som jag varit skeptisk till. Det har suttit mjukfog istället för fog och fallet på dessa plattor har inte varit rätt. De tidigare ägarna verkar ha anlitat folk som inte riktigt visste vad de gjorde.
Vid en relining sa han som gjorde arbetet att min golvbrunn i duschen går vidare till en annan golvbrunn under golvet. Han såg inget tecken på att något inte var tätt men att jag bör hålla det i åtanke.
Häromdagen såg jag plötsligt att en av de plattorna med dåligt fall hade lossnat från mjukfogen och var lös. Jag petade lite i fogen och såg till min förvåning att det bara var ett tunt lager mjukfog och istället var hård fog mellan plattorna även där. Min plan var då att peta loss fogen, lossa den lösa plattan och sätta tillbaka och foga om.
När jag skulle ta loss plattan var det som att den satt "segt", jag drog i den och fick med mig en bit av ett gummiliknande material under. Jag undrar nu om det är tätskiktet!
Under denna grå matta fanns bitar av något brunt som går att knäcka lätt. Under det finns ett mörkt skikt som inte sitter helt stumt, eventuellt över den där gamla golvbrunnen.
Mina frågor är nu:
Har jag gjort ett hål i tätskiktet?
Går badrummet att rädda?
Eftersom jag rimligen behöver göra en renovering här åtminstone inom kort, kan jag ge det liv ett tag till så att jag hinner få fram hantverkare som kan planera in arbetet?
[bild]
Det gråa gummiliknande materialet
[bild]
En bit av det bruna materialet som är mellan skikten
[bild]
Undersidan av plattan med biten av skiktet som lossnat
Arbetar som projektledare inom relining, detta är ej jätte ovanligt kanske 1 per 300 lgh man stöter på detta. Framförallt i Malmö trakten. De har gjutit en ny finsats ovanpå befintligt golv och dragit den nya golvbrunnen i den och ner i befintlig golvbrunn. Största risken är ifall du får stopp alternativt delvis stopp för det finns ingen möjlighet att komma åt och rengöra. Tyvärr går det ej att del laga sådant fuskbygge utan det blir tyvärr hela badrummet.
Vill du köpa tid i så fall sätt dit duschkabin.D David Göransson skrev:Tyvärr sitter hålet i duschen 😕
Det är en hålighet mellan lagren, där det bruna materialet är, det är nog att det inte hållit som gjort att plattan blivit lös. [bild]
Jag får in ett finger en bit
[bild]
Det finns en blå-svart gummiduk under den grå.
Känns som att jag får börja duscha på jobbet och boka en badrumsrenovering 🫤
Men jag skulle tro att det är dags får en renovering.
duschkabin är inte bra lösning för slang ska lägga i duschbrunnen. När man duschar finns alltid risk att det kommer ut vattnet på golvet, biten som är skadad är ganska för nära att hålla bort från vatten.
Det är absolut dags att sluta duscha i rummet sköt det på jobbet om möjligt annars köp ett gymkort och duscha där…
Det finns inte mycket att rädda med det golvet speciellt om golvbrunnen sitter under golvet. Däremot kan man absolut riva golvet i duschen/golvbrunnen nu så att eventuella fuktskador kan torka ut innan plattsättaren kommer och gör om badrummet dessutom blir det enklare för plattsättaren att ge dig ett rimligare pris när man ser bjälklaget mm om du kör på fast pris. Visar det sig att allt är torrt och oskadat samt att golvbrunnen under golvet är hel och sväljer vatten ordentligt så kan man provisoriskt ställa in en duschkabin om du inte har barn som duschar där…
Det finns inte mycket att rädda med det golvet speciellt om golvbrunnen sitter under golvet. Däremot kan man absolut riva golvet i duschen/golvbrunnen nu så att eventuella fuktskador kan torka ut innan plattsättaren kommer och gör om badrummet dessutom blir det enklare för plattsättaren att ge dig ett rimligare pris när man ser bjälklaget mm om du kör på fast pris. Visar det sig att allt är torrt och oskadat samt att golvbrunnen under golvet är hel och sväljer vatten ordentligt så kan man provisoriskt ställa in en duschkabin om du inte har barn som duschar där…
Som flera har skrivit så är det förmodligen tätskiktet som du har dragit upp, samtidigt så ser arbetet riktigt dåligt ut.
Jag skulle råda dig att överväga en renovering av det där badrummet snarast och så länge sätta in en duschkabin för att spara golvet så mycket det går.
Jag skulle råda dig att överväga en renovering av det där badrummet snarast och så länge sätta in en duschkabin för att spara golvet så mycket det går.