2 332 läst · 20 svar
2k läst
20 svar
Har jag förstört mitt badrum eller går det att rädda?
Sedan jag köpte min lägenhet 2011 har jag i mitt badrum haft lite klinkers som jag varit skeptisk till. Det har suttit mjukfog istället för fog och fallet på dessa plattor har inte varit rätt. De tidigare ägarna verkar ha anlitat folk som inte riktigt visste vad de gjorde.
Vid en relining sa han som gjorde arbetet att min golvbrunn i duschen går vidare till en annan golvbrunn under golvet. Han såg inget tecken på att något inte var tätt men att jag bör hålla det i åtanke.
Häromdagen såg jag plötsligt att en av de plattorna med dåligt fall hade lossnat från mjukfogen och var lös. Jag petade lite i fogen och såg till min förvåning att det bara var ett tunt lager mjukfog och istället var hård fog mellan plattorna även där. Min plan var då att peta loss fogen, lossa den lösa plattan och sätta tillbaka och foga om.
När jag skulle ta loss plattan var det som att den satt "segt", jag drog i den och fick med mig en bit av ett gummiliknande material under. Jag undrar nu om det är tätskiktet!
Under denna grå matta fanns bitar av något brunt som går att knäcka lätt. Under det finns ett mörkt skikt som inte sitter helt stumt, eventuellt över den där gamla golvbrunnen.
Mina frågor är nu:
Har jag gjort ett hål i tätskiktet?
Går badrummet att rädda?
Eftersom jag rimligen behöver göra en renovering här åtminstone inom kort, kan jag ge det liv ett tag till så att jag hinner få fram hantverkare som kan planera in arbetet?
Det gråa gummiliknande materialet
En bit av det bruna materialet som är mellan skikten
Undersidan av plattan med biten av skiktet som lossnat
Vid en relining sa han som gjorde arbetet att min golvbrunn i duschen går vidare till en annan golvbrunn under golvet. Han såg inget tecken på att något inte var tätt men att jag bör hålla det i åtanke.
Häromdagen såg jag plötsligt att en av de plattorna med dåligt fall hade lossnat från mjukfogen och var lös. Jag petade lite i fogen och såg till min förvåning att det bara var ett tunt lager mjukfog och istället var hård fog mellan plattorna även där. Min plan var då att peta loss fogen, lossa den lösa plattan och sätta tillbaka och foga om.
När jag skulle ta loss plattan var det som att den satt "segt", jag drog i den och fick med mig en bit av ett gummiliknande material under. Jag undrar nu om det är tätskiktet!
Under denna grå matta fanns bitar av något brunt som går att knäcka lätt. Under det finns ett mörkt skikt som inte sitter helt stumt, eventuellt över den där gamla golvbrunnen.
Mina frågor är nu:
Går badrummet att rädda?
Eftersom jag rimligen behöver göra en renovering här åtminstone inom kort, kan jag ge det liv ett tag till så att jag hinner få fram hantverkare som kan planera in arbetet?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Moderator
· Stockholm
· 52 564 inlägg
Låter ju onekligen som att du råkat få bort en del av tätskiktet. Å andra sidan så låter beskrivningen av mjukfogen ovanpå den riktiga fogen, som att någon gjort ett försök att täta golvet. Kanske inte finns ngt fungerande tätskikt tidigare heller.
Hur sitter det här hålet i förhållande till duschen?
OM det inte direkt rinner vatten vid hålet, så borde en enklare tätning kunna fungera tillfälligt. Gör rent i hålet, försök putsa fram något liet av dte frmodade tötskiktet, utan att skada det mer. Måla på lite rollat tätskikt, brukar finnas mimdre burkar på ngnt kilo på ex. Bauhaus.
Det ger absolut inget reglementsenligt tätskikt. Men borde kunna fungera tillfälligt, om det inte direkt rimner vatten på det.
Hur sitter det här hålet i förhållande till duschen?
OM det inte direkt rinner vatten vid hålet, så borde en enklare tätning kunna fungera tillfälligt. Gör rent i hålet, försök putsa fram något liet av dte frmodade tötskiktet, utan att skada det mer. Måla på lite rollat tätskikt, brukar finnas mimdre burkar på ngnt kilo på ex. Bauhaus.
Det ger absolut inget reglementsenligt tätskikt. Men borde kunna fungera tillfälligt, om det inte direkt rimner vatten på det.
Tyvärr sitter hålet i duschen 😕
Det är en hålighet mellan lagren, där det bruna materialet är, det är nog att det inte hållit som gjort att plattan blivit lös.
Jag får in ett finger en bit
Det finns en blå-svart gummiduk under den grå.
Känns som att jag får börja duscha på jobbet och boka en badrumsrenovering 🫤
Det är en hålighet mellan lagren, där det bruna materialet är, det är nog att det inte hållit som gjort att plattan blivit lös.
Logga in
Skapa konto
Jag får in ett finger en bit
Logga in
Skapa konto
Det finns en blå-svart gummiduk under den grå.
Känns som att jag får börja duscha på jobbet och boka en badrumsrenovering 🫤
Funderade på att det kan ju inte vara ovanligt med ett skadat tätskikt och mha Google så hittade jag direkt den här firman och en guide för delreparationer.D David Göransson skrev:Sedan jag köpte min lägenhet 2011 har jag i mitt badrum haft lite klinkers som jag varit skeptisk till. Det har suttit mjukfog istället för fog och fallet på dessa plattor har inte varit rätt. De tidigare ägarna verkar ha anlitat folk som inte riktigt visste vad de gjorde.
Mina frågor är nu:
Går badrummet att rädda?
[bild]
[bild]
[bild]
https://www.badrumsrenoverarna.se/delreparation
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 096 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 096 inlägg
Men det finns vissa villkor angivna där, t.ex.:P paralun skrev:
I detta fall verkar det vara helt okänt vad det är för befintligt tätskikt och därmed går det alltså inte att göra en godkänd delreparation.
Gäller det dessutom rollade tätskikt (med tanke på att TS skriver om gummiliknande material) så finns det inget säkert och/eller godkänt sätt att göra en delreparation eftersom man inte kan vara säker på att det blir helt tätt mellan två lager av rollade gummiliknande material.
Jo kort sä länkar de även till BKRBirgitS skrev:Men det finns vissa villkor angivna där, t.ex.:
I detta fall verkar det vara helt okänt vad det är för befintligt tätskikt och därmed går det alltså inte att göra en godkänd delreparation.
Gäller det dessutom rollade tätskikt (med tanke på att TS skriver om gummiliknande material) så finns det inget säkert och/eller godkänt sätt att göra en delreparation eftersom man inte kan vara säker på att det blir helt tätt mellan två lager av rollade gummiliknande material.
https://www.bkr.se/kunskapsbanken/bkr-informerar/vad-ar-delreparation
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 096 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 096 inlägg
Och där står det:P paralun skrev:
Så hur har du tänkt att det ska gå till i TS:ens fall?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 096 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 096 inlägg
Läste du avsnittet Viktigt att tänka på?P paralun skrev:
Men kort kan man väl säga att i det här fallet så går det alldeles utmärkt att bedöma möjligheten på distans och resultatet är att det inte går eftersom tätskiktsleverantören är okänd och därmed går det inte att uppfylla punkt 1 och 2 under Viktigt att tänka på.
Hade det varit ett någorlunda modernt tätskikt så hade delreparation redan föreslagits i tråden men nu gäller det ett badrum som är mer än 13 år gammalt med vätskebaserat tätskikt.
Nu blir det ditt bla, bla bla igen.BirgitS skrev:Läste du avsnittet Viktigt att tänka på?
Men kort kan man väl säga att i det här fallet så går det alldeles utmärkt att bedöma möjligheten på distans och resultatet är att det inte går eftersom tätskiktsleverantören är okänd och därmed går det inte att uppfylla punkt 1 och 2 under Viktigt att tänka på.
Hade det varit ett någorlunda modernt tätskikt så hade delreparation redan föreslagits i tråden men nu gäller det ett badrum som är mer än 13 år gammalt med vätskebaserat tätskikt.
Citat mig själv.
"Kräver alltså en kunnig kunnig bedömning av erfaren hantverkare."
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 096 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 096 inlägg
Tack detsamma!P paralun skrev:
I detta fall krävs det inte eftersom det inte går att uppfylla punkterna under Viktigt att tänka på. Varför betala en hantverkare för att göra hembesök i 2 minuter (2 timmars debitering) när det går utmärkt på distans?
Inte helt säker men tillräckligt för att iaf jag skulle ha chansat med tanke på åldersavdrag kontra åtgärdskostnad...BirgitS skrev:Men det finns vissa villkor angivna där, t.ex.: