1 907 läst · 29 svar
2k läst
29 svar
Har jag en golvbrunn i dusch problem ?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 700 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 700 inlägg
Om du ska ha en ny våtrumsmatta så måste nog golvbrunnen bytas för att det ska gå att säkerställa att det blir tätt mellan mattan och golvbrunnen. På gjutjärnsbrunnarnas tid så var det inte meningen att man skulle duscha direkt på golvet.
Okej, det löser sig bra och då får vi hoppas att det inte har läckt ner i golvet, det var och är jag rädd för för då måste en del av golvet rivas.
Tack, vi får se när entreprenören kommer hit och vad han säger.
Tack, vi får se när entreprenören kommer hit och vad han säger.
Golvbrunn behöver bytas ut och en del av golvet måste öppnas.
Jag har tittat på andra golvbrunnar, vi har 4 stycken golvbrunnar i gjutjärn men alla 4 är torra inklusive den från duschen men det luktar ingenstans.
Är det normalt?
Vattnet rinner bra så ingen blockering
Jag har tittat på andra golvbrunnar, vi har 4 stycken golvbrunnar i gjutjärn men alla 4 är torra inklusive den från duschen men det luktar ingenstans.
Är det normalt?
Vattnet rinner bra så ingen blockering
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 432 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 432 inlägg
Alla golvbrunnar sedan 1990 måste bytas för att klassas om godkända försäkringsmässigt eller inte.
https://www.gvk.se/branschregler/golvbrunn/gamla-golvbrunnar/
https://www.gvk.se/branschregler/golvbrunn/gamla-golvbrunnar/
Den varar i 24 sekunder, vilket inte verkar länge men jag är inte van vid det.
Och det som stör mig är att vänta med att tvätta händerna och slösa mycket vatten under tiden.
Så komfort och vattenspill, som också kostar pengar, är anledningen till att själv installera en 10L värmvattenberade
Jag vill slå på den med en timer, precis som i mitt förra hus, och när jag duschar kommer den att få varmvatten från bergsvärmepumpen och den slår inte på.
Och det som stör mig är att vänta med att tvätta händerna och slösa mycket vatten under tiden.
Så komfort och vattenspill, som också kostar pengar, är anledningen till att själv installera en 10L värmvattenberade
Jag vill slå på den med en timer, precis som i mitt förra hus, och när jag duschar kommer den att få varmvatten från bergsvärmepumpen och den slår inte på.
Uppdatering.
Jag hade en avloppsläcka eftersom det går en spik genom avloppsröret.
Har lagats och golvbrunnen av stål är borttagen och en Purus monterad.
Bilden visar toppen av avloppsröret, men spiken var också genom botten.
Jag hade en avloppsläcka eftersom det går en spik genom avloppsröret.
Har lagats och golvbrunnen av stål är borttagen och en Purus monterad.
Bilden visar toppen av avloppsröret, men spiken var också genom botten.