Status
Tråden går ej att kommentera.
@ jan martinsson - det är ju precis det som AB 04 föreskriver om du har entreprenad på löpande räkning - rabatten till kund och ett entreprenörspåslag om 10-20% (+moms) på de nettopriser som hantverkaren de facto har betalat - tyvärr är det få hantverkare som vill att deras rabatter ska vara synliga. som nämnt, 85% rabatt är inget ovanligt på vissa förbrukningsvaror hos Ahlsell och andra återförsäljare som riktar in sig på företagssektorn - faktum är ju att man undrar om de inte har byggt upp sina prissystem bara för att deras kunder ska kunna skinna sina slutkunder... :cool:
 
Håller helt med t-h:s. stirra inte blint på några utvalda materialpriser.
Det kan likväl vara så att det fanns vissa artiklar som överskott från något större arbete som inte kostade ett dugg för montören den här gången.

Det är liksom mer regel än undantag att entreprenör lägger på 12% på allt som skall vidarefaktureras. Ligger ute med pengar samt omkostnader för merarbetet.

Om du har materialet själv så betalar ju du bara för det faktiska arbetet, men om hantverkaren köper och levererar material så är det ju viss pappershantering och tid på kontoret för att speca ut den enskillda kundens material.

Att ha ett påslag på 10-15% av faktiskt inköpspris är en mycket etisk kundservice.
Bra rabatter ger "tillbaka" för båda parter.

Det viktigaste är och kommer alltid att vara att hantverkaren SKALL göra ett bra jobbb och att man som kund skall känna att det där blev bra.
 
mikeswe66/
Håller med. Vettiga avtal baserade på branchdokument som AB04 vore det bästa för alla. Men tyvärr så överenstämmer inte den i alla led med konsumentköpslagen. Därför så är vi låsta med ABS09 eller Hantverksformuläret. I de skrifterna så är inte löpande räkning lika tydligt definierat som i AB04. Frånvaron av bestämning kan leda till tron att det är helt fri prissättning. Så är det inte riktigt. Priset skall vara skäligt med hänsyn till exakt de grunderna som står i AB04.

Verkar det orimligt så går det att göra som puu.
Bestrida och betala det som verkar rimligt och invänta processen. En 22xr20 vinkel kanske har ett listpris på någon femtilapp hos GG-carat, varpå rörisen har 70% rabatt. Att efter att ha pröjsat 15 spänn försöka få ut 160 av kunden är inte skäligt. Det vill han inte redovisa i en process.

Löpande räkning är ett förtroende som allt för många missbrukar. I fackmässigt utförande ingår absolut att "Entreprenören skall fullgöra sin uppgift så att beställaren erhåller bästa tekniska och ekonomiska resultat.". Att istället försöka råna klienten med hänvisning till sk 'fri prissättning' är oproffsigt.

VH/Findus
 
mikeswe66 skrev:
Men, det är ju just för att förmå fler att skriva vettiga avtal som jag lade in det hela. Om fler förstod vad som egentligen gällde - och att man ofta har ett bättre skydd om man går på löpande räkning än om man försöker "deala" till sig ett bra fast pris så skulle vi snart få se en tillnyktring och sanering inom byggbranschen...

Eller vad tror du?

Faktum är ju att väldigt få byggare är villiga att upplysa om att det finns något som AB 04 och entreprenörsarvode - håller du inte med?

Mvh
Mikael
Jag kanske missförstod dig. Jag trodde du menade att AB alltid gällde.

AB och ABT är bra ur den synpunkten att avtalet blir relativt rättvis för både kund och entreprenör. Men om det blir billigare vid mindre jobb är frågan.

Ett problem är att jag tror faktiskt inte mindre bygg/el/vvs entreprenörer känner till AB och ABT särkilt bra. Ber man dem då lämna pris på ett jobb där AB skall gälla vill de kanske inte lämna alt. "räknar högt". Lite off-topic kan man väl säga att samma gäller beträffande en del entreprenörers kunskaper om AMA.

Vid mindre jobb tror jag det är viktigare att skaffa flera ( helst goda) omdömen från andra som anlitat hantverkaren och dessutom innan komma överens om lite enklare tidplan, omfattning och prisindikation.


Beträffande materialpåslag så tror jag inte TS skall hänga upp sig så mycket på det i detta fallet. Om man tänker efter så kanske de 30% han fått betala extra är en billig penning för att slippa mängda, beställa, betala och "lagerhålla" materialet själv. Speciellt för en lekman. Om man dessutom skulle behöva åberopa någon form av garanti för en produkt så kommer det ju helt skötas av entreprenören. Köper man grejorna själv så kanske man får en ny produkt men hur blir det med hantering, demontering och återmontering?

Men självklart skall TS ändå ringa och påtala att han ej är nöjd med priset. Ens egen plånbok ligger ju naturligtvis närmast hjärtat...
 
Prova att beställa alt det montören behöver på VVS-boden så att det ligger klart när han kommer så slutar det nog med att 20-30% känns billigt... :)

(Att kalla dessa 20-30% vinst är fel eftersom det även skall täcka administativa kostnader för tex fakturahantering osv)
 
Jag kollade hos Dahl (stor VVS-grossist), där kostar nämnda vinkelkoppling (Vatette R20x22) 131,50 kr + moms. Vårt företag har väldigt bra rabatt i just denna produktgrupp (50%) och betalar således runt 66:- + moms inköp för denna vinkelkoppling.
Att som någon här ovan påstå att den kostar 15 kronor är skitsnack...

hos oss blir det inte mycket kvar av timpenningen efter alla personalkostnader (praktiska som teoretiska anställda). Då är ju materialet det enda man kan tjäna pengar på. Ett företag i VVS-branschen kostar betydligt mer att driva runt än många andra företag...

Bifogar en skärmdump från Dahl...

http://db.tt/7Du8OuV
 
Errka/

Jag är då som du förstår av motsatt åsikt. Om det är så att man inte kan tjäna pengar på det arbete som man levererar så borde man:

a) byta bransch (ofta svårt och ogörligt)

b) gå i bräschen för att alla inom branschen blir mer transparenta och justa vad gäller påslag (t.ex. genom att frivilligt använda AB 04) - och därmed på sikt få kundernas förtroende och en möjlighet att höja timlönen till den nivå som krävs för en vettig lönsamhet utan att man ska "fuska" i den bransch som man inte har att göra i (dvs detaljistens)

Som du förstår så förordar jag alternativ b. Men, glöm att kunna höja timpenningen om man inte samtidigt gör något för att återfå kundernas förtroende.

Hur gör ert företag?

Mvh
Mikael
 
Jag tar upp det åter igen. Inser ingen att man som företag kan sälja både tjänster och material och göra vinst på det ena eller det andra eller t o m båda???

Om man registerar företaget som att man dels utför tjänster och dels för försäljning av varor inom ett specifikt område så kan man sätt vilka utpriser man själv vill. Saken är ju den att man ska informera kunden om att man har materialet och kan sälja det till kunden eller så får dom köpa själva var dom vill. (Jag föredrar ju då att dom handlar det jag rekomenderar för att bibehålla kvallité på arbetet). Hur man specar priserna för kund är ju upp till var och en, genom att överlämna prislista på alla artiklar man prissatt, speca i offert för det som beräknas gå åt osv osv. Mitt företag säljer både tjänster och varor utefter redan färdiga prislistor, svårare än så är det inte.
Vill jag sälja ett uttag för 1000 kr så får jag det men jag tror ingen kund vill köpa.
 
johanpelle skrev:
Hantverkarna har just nu guldläge. Titta på rinkabyror.se vad kvalitetsdelar kostar honom. Fast han köper från annan källa. Dessutom kommer då moderaternas bidrag på 50% av arbetskostnaden från fattiga människor till rika villaägare. Detta gör att hantverkarna nu i genomsnitt höjt sina timpriser ordentligt.
Pensionärer och arbetslösa har förlorat en månadsinkomst genom sin höga extraskatt som då går till sådana här ändamål. Bäst är att göra jobbet själv och hålla samhällsparasiterna ifrån sig.
Det där har ju avhandlats i trådar här på forumet, undersökts av div instanser osv osv och det är bara myter du kommer med. Politiskt skitsnack skulle jag uttrycka det som. Du har ju ingen aning om hur dels systemet med ROT och RUT funkar samt att du vet inte skillnaden mellan bidrag och avdrag. Jag tror t o m att saken att staten tjänar 50 öre på varje ROT-krona (tror jag det var) i förlängningen gått dig totalt förbi.
 
Glufsglufs skrev:
Jag tar upp det åter igen. Inser ingen att man som företag kan sälja både tjänster och material och göra vinst på det ena eller det andra eller t o m båda???

Om man registerar företaget som att man dels utför tjänster och dels för försäljning av varor inom ett specifikt område så kan man sätt vilka utpriser man själv vill. Saken är ju den att man ska informera kunden om att man har materialet och kan sälja det till kunden eller så får dom köpa själva var dom vill. (Jag föredrar ju då att dom handlar det jag rekomenderar för att bibehålla kvallité på arbetet). Hur man specar priserna för kund är ju upp till var och en, genom att överlämna prislista på alla artiklar man prissatt, speca i offert för det som beräknas gå åt osv osv. Mitt företag säljer både tjänster och varor utefter redan färdiga prislistor, svårare än så är det inte.
Vill jag sälja ett uttag för 1000 kr så får jag det men jag tror ingen kund vill köpa.
Så är det om ni gjort upp om pris i förväg, t ex genom att du visat prislista. Om ni INTE gjort upp om pris, som i TS fall, då är det inte rättsligt hållbart enligt konsumentköplagen att sälja ett uttag för 1000:- om normalpris är en hundralapp.
 
mikeswe66 skrev:
Errka/

Jag är då som du förstår av motsatt åsikt. Om det är så att man inte kan tjäna pengar på det arbete som man levererar så borde man:

a) byta bransch (ofta svårt och ogörligt)

b) gå i bräschen för att alla inom branschen blir mer transparenta och justa vad gäller påslag (t.ex. genom att frivilligt använda AB 04) - och därmed på sikt få kundernas förtroende och en möjlighet att höja timlönen till den nivå som krävs för en vettig lönsamhet utan att man ska "fuska" i den bransch som man inte har att göra i (dvs detaljistens)

Som du förstår så förordar jag alternativ b. Men, glöm att kunna höja timpenningen om man inte samtidigt gör något för att återfå kundernas förtroende.

Hur gör ert företag?

Mvh
Mikael
Vad är det som säger att en hantverkare enbart leverar ett arbete? Menar du att distribution av varor skall vara gratis? Prova att ringa ICA och hör om dom kan köra hem en matkasse till dej till inköpspris.

Anledningen till att hantverkare inte kan höja timlönen är det omfattande svartjobbandet. Du kan få en extraknäckande röris för 150 kr/tim, medan en legitim rörmokare med noll i materialpålägg behöver ta ut 500 kr/tim. Det säger sig självt att kunderna tittar på timpriserna och att den legitime rörmokaren förlorar. Därför håller man ner timpriserna och lägger mer på materialet. Situationen blir något bättre med ROT, men det är fortfarande ett problem.



Fundera lite på hur du själv skulle göra.
 
Kan bli lite förvånad ibland över allmänhetens syn på hantverkare. Det är stor skillnad på storstäder och små/mellanstora städer i Sverige.
Priser och kvalité på jobb skiljer oerhört mycket. Jobbar själv på orter där det är mer ordning & reda.

Vad skall det kosta? Anlitar du mig får du en person med 31 års erfarenhet med VVS-licens, EL-behörighet, Kylbehörighet, Heta arbeten cert, svetslicens, gaserfarenhet (både bränn som medicinska).
För det betalar du 440:- i timmen plus moms. Åker ibland 20 mil T&R och fixar det mest fantastiska felen. Flexibilitet lång utöver bilverkstäder som skall har 800-1000:- plus moms för ett jobb i varmgaraget...

Det finns mycket att säga om branschen, mycket är myter...
 
mycke_nu skrev:
Vad är det som säger att en hantverkare enbart leverar ett arbete? Menar du att distribution av varor skall vara gratis? Prova att ringa ICA och hör om dom kan köra hem en matkasse till dej till inköpspris.

Anledningen till att hantverkare inte kan höja timlönen är det omfattande svartjobbandet. Du kan få en extraknäckande röris för 150 kr/tim, medan en legitim rörmokare med noll i materialpålägg behöver ta ut 500 kr/tim. Det säger sig självt att kunderna tittar på timpriserna och att den legitime rörmokaren förlorar. Därför håller man ner timpriserna och lägger mer på materialet. Situationen blir något bättre med ROT, men det är fortfarande ett problem.



Fundera lite på hur du själv skulle göra.
Jag betalar gärna vitt för en duktig hantverkare!

Men om jag sen granskar fakturan och märker att materialpriserna liggar 10 -15 % eller högre jämfört med andra materialhandlare, så blir jag besviken på hantverkaren.

Om jag sen märker att han tar 1000spänn för en grej som skall kosta 100 spänn så blir jag förbannad...
 
Zixten länkar i # 2 till en tidigare tråd i samma ämne som just avslutats. Jag ser ingen mening med att detta tas upp igen efter så kort tid och stänger tråden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.