S
K Kane skrev:
Du får göra ränteavdrag på hur mkt du vill. Men över 100.000 kr så sjunker effekten från 30% till 21%.
Helt riktigt!

Och dessutom är det inte 100.000 kr i räntor utan 100.000 kr i kapitalförlust. Så har du kapitalinkomster på 20.000kr får du 100% avdragsrätt för de först 20.000 kr och sedan 30 % på 100.000kr
 
  • Gilla
Dowser4711 och 8 till
  • Laddar…
M
K Kane skrev:
Du får göra ränteavdrag på hur mkt du vill. Men över 100.000 kr så sjunker effekten från 30% till 21%.
Då det är ett avdrag så är den övre gränsen hur mycket skatt du borde betala, lägg därtill RUT, ROT och grön teknik avdrag så är det fullt möjligt att det blir högre än skatten!

Bara för att ett hus (eller brf lgh) är värd mycket idag så behöver man ju inte ha betalt så mycket för den en gång i tiden och de lånen kan ju mycket väl vara avbetalda sedan länge.
 
  • Gilla
carlarne och 5 till
  • Laddar…
Jag tror en relativt liten del har den ekonomiska insikten att räkna med ränteavdraget som en del av sin ekonomi. Det är nog mer så att de blir positivt överraskade att få tillbaka pengar vid deklaration. Om de vet att de slår i taket eller ens vet hur ränteavdraget fungerar är jag inte särskilt övertygad om.
 
  • Gilla
  • Wow
Roger Fundin och 9 till
  • Laddar…
H HenrikHuslöse skrev:
Tack, jag trodde det var per bostad. Det verkar ju rimligare. Men 4 miljoner i lån är fortfarande inte mycket.
Ganska mycket väl.
Köper du en villa för 5 mkr och lånar 85% så är det 4 250 000 kr.
Har du sen amorterat några år så kan du nog ligga på under 4 mkr - dvs 2 mkr/per person

Och sen bor många i lägenhet och visst finns det dyrare hur nära storstäderna, men andelen är nog inte så många jämfört med hela Sverige.
Medelpriset på villor i Sverige är 3,7 mkr
Webbsida för Svensk Mäklarstatistik, fastighetsdata, prisutveckling, uppdaterad 10 augusti 2023.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Trådens rubrik

Jo då, men hanterbart.
Totalt några få 100 000. Och sköter avbetalningarna.

Är inte speciellt orolig när jag går å lägger mig.
Länge sen jag pinade mig iväg till nåt jobb.
 
  • Gilla
Superkewl och 1 till
  • Laddar…
sysmali
H Hybro skrev:
Trådens rubrik

Jo då, men hanterbart.
Totalt några få 100 000. Och sköter avbetalningarna.

Är inte speciellt orolig när jag går å lägger mig.
Länge sen jag pinade mig iväg till nåt jobb.
Bra gjort av dig!

Men jag tror TS mer är "chockad" av att folk inte har så höga lån som TS antagit. Vilket jag håller med om.

Om man läser diverse trådar på olika forum tror jag ibland att var och varannan sitter med 5+ miljoner i huslån och 2 elbilar och nu kommer undergången när lånen ska läggas om i höst. Vilket inte verkar vara fallet enligt statistiken?
 
  • Gilla
Hullefar och 5 till
  • Laddar…
Gott att det finns folk som tar ansvar och ser till att konsumtionen hålls uppe.
 
  • Gilla
  • Haha
Lullejulle och 4 till
  • Laddar…
S
sysmali sysmali skrev:
Bra gjort av dig!

Men jag tror TS mer är "chockad" av att folk inte har så höga lån som TS antagit. Vilket jag håller med om.

Om man läser diverse trådar på olika forum tror jag ibland att var och varannan sitter med 5+ miljoner i huslån och 2 elbilar och nu kommer undergången när lånen ska läggas om i höst. Vilket inte verkar vara fallet enligt statistiken?
Statistiktabell över geografisk fördelning av nya låntagare i Sverige under 2021. Innehåller procent, miljoner och tusentals kronor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Statistik som avser 2021, sammanställd 2022.

I Stockholm är det precis som folk sagt tidigare lite större problem där medelbolånet för ett ensamhushåll på nya låntagare uppgick till 2,69 mot 1,88 mkr på riksnivå. Snittet inkl samboende par uppgår i riket till 2,8 mot Stockholm 3,93 mkr.

Finns säkert många som ligger på +5mkr av de som precis kommit in på bostadsmarknaden, men är främst i Stockholm som folk generellt slår i taket bland nya lån utbetalda under 2021.
 
  • Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
Nissens
G guggen skrev:
Jag har för mig att bara runt 50-60% av befolkningen har bolån överhuvudtaget.
Ja, många äger ju inte sin bostad…
 
O
Nissens Nissens skrev:
Ja, många äger ju inte sin bostad…
Och många har indirekta lån genom sin bostadsrättsförening. Inte heller att förglömma!
 
  • Gilla
magnfris och 6 till
  • Laddar…
Nissens
O Ossian K Olsson skrev:
Och många har indirekta lån genom sin bostadsrättsförening. Inte heller att förglömma!
Nja, det gäller hyresrätter också i så fall. De som hyr sin bostad betalar ju på fastighetsägarens lån. Precis som man gör i en bostadsrätt där Brf äger fastigheten.
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
Jag hörde att klagomål på ”dolt fel” ökat och att det sammanfaller med högre låneräntor.
Problem med underhåll & renovetingsbudgeten kanske?

De som varit med om höga uppgångar på bostadsrätter, låga räntor, skaffat barn och köpt någon villa i 4-5 miljonersklassen kan nog börja få det tufft nu om de lånat maximalt.

Någon ”jag förstod inte vad jag köpte”-försäkring finns ju inte…friska föräldrar?
 
  • Gilla
Mats Bergström1 och 2 till
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Jag hörde att klagomål på ”dolt fel” ökat och att det sammanfaller med högre låneräntor.
Problem med underhåll & renovetingsbudgeten kanske?
Nej. 90-talisterna börjar få barn och köper hus.
 
  • Gilla
  • Haha
Fartland och 5 till
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Jag hörde att klagomål på ”dolt fel” ökat och att det sammanfaller med högre låneräntor.
Problem med underhåll & renovetingsbudgeten kanske?

De som varit med om höga uppgångar på bostadsrätter, låga räntor, skaffat barn och köpt någon villa i 4-5 miljonersklassen kan nog börja få det tufft nu om de lånat maximalt.

Någon ”jag förstod inte vad jag köpte”-försäkring finns ju inte…friska föräldrar?
Många trodde de bara kunde låna mer för renovera
 
O
Nyfniken Nyfniken skrev:
Nej. 90-talisterna börjar få barn och köper hus.
Exakt! Vi 90-talister är mer pålästa, kunniga och påstridiga och vill inte ”acceptera” öststatlösningen i det ”nyrenoverade” huset de köpte av Kennet och Anne för 4-5 mkr!
 
  • Haha
  • Gilla
joran och 21 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.