Panntemperaturen och trycket.

Jag gissar att värmesystemet har ändrats från öppet till slutet system med tanke på att trycket ligger på 1,3 bar, vilket motsvarar 13 meter vattenpelare i ett öppet värmesystem. Mer troligt är att det är 7,5 meter vattenpelare som den röda visaren visar och som förmodligen är justerbar, visaren alltså.

Tillägg: MVP som det står bakom visarna betyder meter vattenpelare och räknas från pannans botten till utloppet på expansionskärlet för skvallerröret vid öppet system.

Redigerat:
Tack för svar!
Har några följdfrågor då jag är helt ny med det här.
Det var någon som sa till mig att pannan tidigare gått på olja och att man senare gjort om det till vedeldning. Jag är helt novis på detta så vad är skillnaden på ett öppet eller stängt system som du skriver? Visar den nedre mätaren mängden vatten i systemet, är det för högt tryck?

Redigerat:
M Margareta Björkström skrev:
Tack för svar!
Det var någon som sa till mig att pannan tidigare gått på olja och att man senare gjort om det till vedeldning. Jag är helt novis på detta så vad är skillnaden på ett öppet eller stängt system som du skriver? Visar den nedre mätaren mängden vatten i systemet, är det för högt tryck?
Har du ett rött expansionskärl i pannrummet så är det ett slutet system. Sitter kärlet på tredje vinden eller nått liknande och har ett skvallerrör som utmynnar i pannrummet, ofta till en golvbrunn, så är det ett öppet system.
Den nedre mätaren visar avståndet i meter från pannans underkant till vattnets högsta punkt vid ett öppet värmesystem.
Varför jag misstänker att du har ett slutet system är att den nedre mätaren med två nålar visar ett så högt värde, det skulle motsvara ett hus med 4 våningar inräknat eventuell källare. Har du det?

Tillägg: Om den nedre svarta visaren visar rätt värde så behöver det inte vara för högt tryck.
Vid slutet system är ett normalt tryck ca 1 bar, motsvarar 10 m vattenpelare vid öppet värmesystem.
En säkerhetsventil vid slutet system ser till att det inte blir för högt tryck. Den öppnar ofta vid 1,5 bar. Öppningstryck står på säkerhetsventilen.

Redigerat:
Tack snälla för lättförståeligt svar.
Jag har 3 våningar och pannan sitter nere i källaren. Vad kan hända om det är för högt tryck?

L L A Axelsson skrev:
Den nedre mätaren visar avståndet i meter från pannans underkant till vattnets högsta punkt vid ett öppet värmesystem.
Nej, tycket är vid mätaren, inte vid pannans botten.
Enheten är mvp, som står för meter vattenpelare, inte MVP. När det kommer till enheter är det skillnad på gemener och versaler.

Tack snälla för lättförståeligt svar.
Jag har 3 våningar och pannan sitter nere i källaren. Vad kan hända om det är för högt tryck?
Säkerhetsventilen släpper ut övertrycket i ett rör som ofta går till en golvbrunn eller en behållare av nått slag.

• Gilla
Jochi
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nej, tycket är vid mätaren, inte vid pannans botten.
Enheten är mvp, som står för meter vattenpelare, inte MVP. När det kommer till enheter är det skillnad på gemener och versaler.
Ja du har rätt, jag var inte så exakt där.

Tack för svar!
Öppet, eller stängt system. I värmesystemet cirkulerar ju vatten, det är ju varmt vatten som värmer elementen. Men, när man eldar och värmer vatten, så ökar volymen på vattnet. Detta löser man med ett exansionskärl, endera öpper eller stängt. Ett öppet exansionskärl är placerat på vinden, eller iallafall några meter ovanför pannan. Det går ett rör från pannan upp till kärlet som är på 25-150liter normalt sett. Ifrån det går ett rör upp på taket. När vattnet värms och volymen ökar, så blir det ju bara mer vatten i expansionskärlet. Eftersom det är öppet ut på taket, så ökar ju inte trycket.

När man har stängt system, så kan kärlet vara placerat i källaren. Då har man ett stängt kärl istället. Men i det kärlet sitter en gummiblåsa med luft i. Så när vattenvolymen ökar så trycks gummiblåsan ihop. På så vis kan volymen öka i kärlet/systemet, utan att trycket ökar särskilt mycket.
I nyare system har man nästan alltid stängda system, medans öppna var vanligare förr.

• Gilla
L A Axelsson
  • Laddar…
L L A Axelsson skrev:
Säkerhetsventilen släpper ut övertrycket i ett rör som ofta går till en golvbrunn eller en behållare av nått slag.
Ok ok då är det ett skvaller rör i källargången jag har.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.