22 231 läst · 18 svar
22k läst
18 svar
Har elektrikern kopplat elementet fel?
Du har rätt. Det är säkringen, Jordfelsbrytaren sitter bredvid. Fort och fel av mig.B Bjober skrev:Det borde vara säkringen som löst, inte jordfelsbrytaren, om jag får gissa.
Svart är nog internt i elementet kopplat till fas för att strömförsörja slavelement när termostaten är till. Nu sitter den som nolla (om man får tro på färgerna).
Så om elementet är utrustat som master så borde det bli generalkortis.
Är inte elementet utrustat som master så kanske svart sitter i jord och då löser jordfelsbrytarn.
Jag tycker du ska koppla enl originalbilden. Om ingen skiftat trådarna inne i elementet.
Mig veterligen ska ingen ha gjort mer än att montera tillbaka kontakten, jag byter tillbaka.
Jo men om ingen har fipplat inne i elementet (för att byta sladd som nämndes) så vet vi ju att det är felkopplat i stickproppen som det är nu. I dosan ser det i alla fall rätt ut.
Svart kan inte vara nolla för då skulle en eventuell slav få 2 nollor och ingen fas.
Edit...det hann inlägg imellan...om det ser konstigt ut.
Svart kan inte vara nolla för då skulle en eventuell slav få 2 nollor och ingen fas.
Edit...det hann inlägg imellan...om det ser konstigt ut.
Nu har jag kopplat enligt första bilden, ingen säkring har löst ut, så det verkar fungera som det ska.
Som sagt var min spontana tanke att flytta trådarna, men det är alltid gött att kunna vända sig hit för att bolla med de som kan mer. Tack ska ni ha för er hjälp!
Som sagt var min spontana tanke att flytta trådarna, men det är alltid gött att kunna vända sig hit för att bolla med de som kan mer. Tack ska ni ha för er hjälp!