J Stormfrog skrev:
Hej!

Jag gillar ditt tänk och håller med dig till fullo. Visst kan det finnas en idé att bygga hus som går att använda för handikappade, men i praktiken ställer det mest till det och förstör för människor som med begränsade medel bygger sitt drömhus.

En fråga jag har, om man river bort ett sånt pentry på entréplan efter besiktning - finns det ingen (sannolik) risk att efteråt åka på något slags vite för att det saknas det där pentryt som fanns med när huset besiktigades? Och vilket typ av scenario skulle det kunna vara? Alltså vad är risken så att säga? (Frågar åt en kompis ;-) )
Hej,

Ja, jag håller med... vi dribblade så jävla länge med garageuppfarten också pga tillgänglighet.. det tittade de inte ens på vid besiktningen..

Jag tror generellt när det gäller kraven för detta så är de benhårda i början.. då vet de att man inte kommer avvika mer än till viss del som egentligen är acceptabelt enl lag osv..

Vad gäller din fråga:
Mitt spontana svar är nej. Du kan inte åka på något..
Eftersom du förberett med vatten och avlopp så finns det ju där oavsett pentryt är där eller inte..

Isåfall skulle man kunna straffa alla som har en köksö där avståndet från bänk till ö är mindre än 1,20m också... sånt har de inte tid med..

Vet inte vad lagstiftning och regler säger. Men jag skulle säga att du kan vara lugn. Du är ett avslutat kapitel såg fort besiktningen är godkänd.

• Gilla
JohnAnchor och 1 till
  • Laddar…
M memike skrev:
Ja det är kanon. Skulle aldrig bygga ett enplan ens. Det har jag aldrig gillat. Skönt att kunna separera barn ytor och "vuxen" ytor. För oss va det viktigt att få in ljus i huset samt att ha 2st gemenskapsytor med soffor + ett gästrum då vi inte har släkt närma. La rätt mycket tid på att rita om ett kataloghus för att få till alla ytor samt fönster och att öppna upp själva huset. Kataloghuset va på 176m2 och såg inte alls ut som det vi fick fram i slutet.

Vi kommer in från gatan på övervåningen och har där kök, masterbedroom, walk in closet, dusch toa, gemenskapsyta + kök = 100m2

Ang dränering, nej vad ska vara problem? Det ör väl då om ni har något berg i närheten som trycker pp eller att det är väldigt fukt sjukt, men det kan man bygga bort.

Vi tänkte också framåt. De flesta vill ha alla sovrum på samma plan. Kan tyckas va bra nu när vi har en 3åring och en 5åring. Men hur kul är det när de är 15-20år och bor hemma och drar hem pojkvänner att bo vägg i vägg med sin dotter. Därför ville vi bygga ett hus där de får ett eget plan i stort sett med toa, dusch, bad tv rum och gästrum för polare i framtiden.

Sen ville skapa öppna ytor där vi lagar mat och hänger med vänner vilket resulterade i ca 70m2 öppet kök med gemenskapsyta.

Vi ville även se till stt få in daxljuset i varje rum så fick rita huset som en tårta som ligger ner typ om du förstår.

Hur långt har ni kommit i planeringen och val av lev? Bara hoppade in i tråden så har inte koll här :) Kan delge ritningar om ni vill och mer info. Huset har en boyta på 201m2 plus en altan på ca 55m2 uppe.
Hej! Har du lust att dela er planlösning?

Vi är mitt i renoveringsplan och har sutteräng med entre på övre plan. Ska blåsa ut och göra om och tänker oss kök, sovrum, badrum, kök, vardagsrum och kanske något gästrum/kontor. På sutterängplan varsitt sovrum till barnen, allrum, badrum,t tvättstuga och lite förråd.

Funderar mest på placering av trappa för ögonblicket, skulle vara mycket tacksamt att se denna planlösning och eventuella andra!

Om det glädjer någon kan jag dela nuvarande planlösning i vårt sutteränghus med entre på övre plan från gatan. Kan dock inte rekommendera den! ;)

Hus från -68 och trappan placerad mitt i vardagsrum/allrum. Lite konstig placering, men kanske var tanken att binda ihop källarens bar/umgängesdel med ovanvåningen.

• Planritning av ett sutteränghus med trappa centralt i allrum, två sovrum, och biutrymmen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Planlösning av ett entréplan i ett sutteränghus med trapp i vardagsrummet, kök, sovrum, badrum och garage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.