178 348 läst · 1 328 svar
178k läst
1,3k svar
Har din elektriker också rekommenderat Plejd?
Jag är tämligen säker på att du blandat ihop Plejd med KNX, för hur tusan kommer man ens i närheten av några 6 siffror med att installera Plejd? Ska du trycka in hundratals puckar i ditt hem eller?J Jonte Karlsson skrev:Jag har varit tydlig hela tiden med att alla inte behöver en massa avancerade funktioner. Frågan kvarstår dock varför man vill betala fyra gånger mer för att få färre funktioner och samtidigt frånsäga sig möjligheten till all framtida utökning. Och sedan lyfta fram just detta som det främsta argumentet till varför denna lösning är bättre än andra.
Om du tror att någon som investerat ett sexsiffrigt belopp för ett belysningssystem aldrig kommer ha några önskemål om utökade funktioner så är jag övertygad om att du har väldigt fel. Tömmer man plånboken är det rimligt att man planerar lite för framtiden också.
Ditt raljerande om hemautomation bekräftar inställningen man ofta ser hos Plejd-användare, en typ av teknikfientlighet där man försöker övertyga sig själv om att belysning är det enda man någonsin kommer vilja styra och att sitt svindyra simpla belysningssystem var värt varenda krona och att hemautomation handlar om talande soffor och andra onödiga saker.
Men det står inte i rubriken något om automation. Det du pratar är det väldigt få människor som vill ha hemma. Och ingen trycker väl på mobilen för att tända ljuset när det brinner. Man vill ju ha en knapp på väggen... Ja, just det, Plejd WPH.. ja, just det en av deras 6 produkter (eller vad det nu är). Jag behövde inte Google hela internet för att hitta en knapp som är kompatibel till min gateway som är kompatibel med min billiga Kina dimmerpuck... Det finns en ganska skön enkelhet i att man inte sitter och utvecklar 300 funktioner som 95% av användarna ändå inte vill ha...J Jonte Karlsson skrev:Jag tror du missade delen "automation" i delen hemautomation. Det handlar ju om att slippa sitta och stirra på saker hela tiden, och slippa knappa på telefonen varje gång man vill göra nåt.
En bra automation ska man inte ens tänka på att den finns där.
När brandlarmet går och det är kolsvart så kanske man vill tända belysningen i alla rum där det kan tänkas finnas människor som snabbt behöver ta sig ut eller behöver uppmärksammas på att det hänt något även om man sitter med hörlurar på sig. Och omedelbart få notifieringar till allas telefoner om det är så att man inte är hemma. Och klippa strömmen till de prylar som inte behöver ha ström. Och viktigast av allt, automatiskt klippa strömmen till prylar som börjar närma sig överhettning. Och jobba förebyggande genom att automatiskt stänga av alla mobilladdare och andra högriskprodukter när man lämnar hemmet. Att vid en potentiell brand börja knappa på mobilen för att tända en lampa känns inte så praktiskt.
Allt ovanstående och mycket mer kan man enkelt göra med system som är många gånger billigare än Plejd, och lika stabila som Plejd. Man behöver inte men man kan. Att betala en massa extra tusenlappar för att slippa funktionalitet förstår jag fortfarande inte logiken i. Det är bara att låta bli att använda det man inte vill ha.
Om fru Svensson övertygas av elektrikern att tända sin ytterlampa med ett system som är fyra gånger dyrare än andra system som också skulle kunna tända hennes lampa precis lika bra så är det ganska rimligt att elektrikern kan motivera detta ja. Gärna på fler sätt än att de har en Plejd-puck över i bilen eller att grossisten har den på hyllan.F foppa skrev:
Om fru Svensson i framtiden vill kunna göra lite mer med sitt dyra system än att tända och släcka en lampa, vilket är ganska sannolikt, så är det också rimligt att elektrikern berättar för henne att det inte är möjligt trots den omotiverat höga kostnaden.
När fru Svensson frågar om det är ett hemautomationssystem hon köper så är det också rimligt att elektrikern svarar "nej, det är ett simpelt belysningssystem".
Sen får fru Svensson själv avgöra om det passar henne.
Redigerat:
Och återigen, då borde prislappen vara anpassad därefter.T tobbbias skrev:
Att betala för en Tesla men få en elsparkcykel och vara nöjd över det eftersom den inte har lika många komplicerade komponenter som en Tesla, det är inte rimligt.
Haha. Ja, du får såklart tycka vad du vill ang att något kostar som en Tesla. Jag har investerat i typ 8 st Plejdpuckar vilket har förbättrat mina möjligheter här hemma att både styra utomhusbelysningen och att tända och släcka från många mer knappar än vad det fanns innan . Och det har inte kostat mig mer än ca 4 tusen. Om du då tycker att det är en Tesla så får du såklart tycka det. I mitt liv så har det gett mig valuta för mina pengar.J Jonte Karlsson skrev:
Och då ska hon betala en rimlig peng för exakt detta.F foppa skrev:
Hon ska inte bli rekommenderad av en elektriker att installera något som gräver djupa hål i hennes plånbok för något hon skulle kunna få för en bråkdel av kostnaden. Inga om eller när. Bara lite rim och reson.
Kan du inte visa mig en puck som har samma spec som en Plejd puck då och som är så billig som du påstår?J Jonte Karlsson skrev:
J Jonte Karlsson skrev:Om fru Svensson övertygas av elektrikern att tända sin ytterlampa med ett system som är fyra gånger dyrare än andra system som också skulle kunna tända hennes lampa precis lika bra så är det ganska rimligt att elektrikern kan motivera detta ja. Gärna på fler sätt än att de har en Plejd-puck över i bilen eller att grossisten har den på hyllan.
Om fru Svensson i framtiden vill kunna göra lite mer med sitt dyra system än att tända och släcka en lampa, vilket är ganska sannolikt, så är det också rimligt att elektrikern berättar för henne att det inte är möjligt trots den omotiverat höga kostnaden.
När fru Svensson frågar om det är ett hemautomationssystem hon köper så är det också rimligt att elektrikern svarar "nej, det är ett simpelt belysningssystem".
Sen får fru Svensson själv avgöra om det passar henne.
Men lägg ner, att ha strömställare och tändtråd är simpelr. Plejd erbjuder mer.
Glöm inte, en väldigt polerad fin mjukvara som faktiskt fungerar klockrent ..iaf många gånger till skillnad från plejd som har 100% upptid för mig.Nyfniken skrev:
Det finns en annan tråd där det gjordes olika prisjämförelser. Det är onödigt att försöka igen, Plejd-användare tycker tydligen det är fullt rimligt att vänta i fyra år och sen betala 350 spänn för en medioker wallplug bara för att den ska kunna gå att använda i deras system (inlåsningseffekten in action).T tobbbias skrev:
Som exempel får du ett 3-pack betydligt mer kompetenta wallplugs av precis samma kvalitet med samma garanti för hundra spänn under vad du får ge för en enda Plejd. Det är alltså inte några enstaka kronor hit och dit som det handlar om, det är hundratals procent. Det brukar sluta med argumentet "jag bryr mig inte om vad det kostar". Då är det ingen vits att diskutera kostnader mer.