D
E El-Löken66 skrev:
Vad menar du med detta, in toppat i väggen?
Var skulle det annars höra hemma menar du?

Tror inte det är något battle, men vad skulle de valt för lösning som hade fungerat med deras Apple då och vad är det för funktioner de saknar? Prisskillnad?
Jag menar att för en privatperson så tar det emot lite att byta komponenter som är fast monterade, det finns ju enheter som stoppas i vägguttag, ljuskällor och andra som inte är fast monterat, då är det lägre tröskel.

Det finns andra enheter i samma prisklass men som är öppna och kan styras av fler system.

En väldigt uppskattad men också basic funktion är att tända upp när någon är på väg hem, detta är native i Apple Home och tänder när den kan se att man är på väg hem. De jag har hjälpt gillar att trädgården kan lysas upp ett tag när man närmar sig hemmet, likaså kan man såklart tända vissa lampor inne samtidigt. Bara ett exempel, finns mycket mer och det utvecklas ju varje månad, detta missar man ju om man inte kan få in sina grejor i de ekosystem som driver hemautomation.

Väldigt enkla saker men ett insteg till automatisering, som ofta gör folk nyfikna och sugna på mer.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
J jassaj skrev:
Det finns redan firmor som tar ansvar för detta. Vårt företag använder sig av Interaktiva fastigheter och här installerar vi z-wave i ALLA våra nyproducerade hus.
Där blir jag lite nyfiken.
Varför inte trådade (busstyrda) system vid nyproduktion?
 
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
jbr jbr skrev:
Där blir jag lite nyfiken.
Varför inte trådade (busstyrda) system vid nyproduktion?
De kommer i så fall att behöva kompletteras när mysbelysningen i vardagsrummet skall in osv.

Jag säger inte att det är en nackdel, men det är definitivt ingen fördel i alla fall. Jag gillar enkelheten i ZigBee för vissa ändamål, som mysbelysningen i vardagsrummet (nu råkar just den gå på 433MHz av historiska skäl - jag hade en stickpropp för 433MHz över, men poängen går nog fram ändå).
 
Jag är också jättenyfiken. Vilket test är plejd bäst i?
Har hittills inte sett några tester av detta marknadssegment.
 
pacman42 pacman42 skrev:
De kommer i så fall att behöva kompletteras när mysbelysningen i vardagsrummet skall in osv.
Hmm... hur tänker du där?
 
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
jbr jbr skrev:
Där blir jag lite nyfiken.
Varför inte trådade (busstyrda) system vid nyproduktion?
Enkelt, kostar för mycket. Vi bygger nästan bara till privatpersoner och då ska det vara så billigt.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Har ni läst denna artikeln?
- [länk]

Snacka om marknadsföring på bästa plats mot elektrikerna...
Jag tänkte att den ändå var ganska rimlig, baserat på formuleringarna fick mig att gissa på att den var från 2014 eller så.
Inte lika imponerat när jag scrollade tillbaks till datumet :p
 
  • Haha
karlmb och 1 till
  • Laddar…
R
J jassaj skrev:
Jag undrar i vilket test är dom bäst? Vem har testat och utvärderat?
Testat verkar åtminstone inte riktigt ha fått tillräckligt med genomslag för att vara lätt att hitta på Google.

Det första "testet" man hittar är en elekriiker som, wait for it, tjänar pengar på att sälja Plejd.
Han kallar Plejds gateway för "helt magisk". (Det är alltså en enkel låda som i princip tillhandahåller systemet över internet så att man kan tända och släcka på distans. Wow!)

Det andra "testet" är någon som kallar sig AktieEntreprenören och alltså tjänar pengar på att få folk att köpa Plejd-aktien. Han verkar ha gedigen kunskap om ämnet, han har till exempel lyckats lista ut att zwave inte är ett företag utan "verkar vara en teknik för trådlös styrning" och han tycker att Telldus verkar för komplicerat.

Sen tar det i princip slut på "tester".
Nästa träffar är diskussioner på olika forum där nästan ingen gillar Plejd.

Sen ser vi en gammal nyhet från 2017 där Plejd annonserar brett om att de inlett ett samarbete med Sonos.
Två år (!) senare, 2019, skriver någon att samarbetet med Sonos kommer bli "en gamechanger".

Läser man vidare ser man att folk börjar köpa gatewayen men alla inser till sin besvikelse att det inte alls finns någon integration med Sonos eller andra system. Plejd svarar till slut på Twitter: "Vi har tyvärr inga datum vi kan meddela för när nya integrationer kommer att komma.". Folk fortsätter undra och Plejd svarar lite luddigt med "marknaden styr vår prioritering". Ett år senare undrar folk fortfarande men Plejd har slutat svara.

Så där har ni det. Bäst i test!
 
  • Haha
  • Gilla
MrDizzy och 4 till
  • Laddar…
J jassaj skrev:
Enkelt, kostar för mycket. Vi bygger nästan bara till privatpersoner och då ska det vara så billigt.
Okej, har svårt att se att prisskillnaden behöver signifikant.
 
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
jbr jbr skrev:
Hmm... hur tänker du där?
Men hur bygger man ut "mysbelysningen" i en KNX-lösning?
Busen slutar väl i vägguttaget?

Vi har tex ett vägguttag där både en växtlampa, en "kvällslampa", och laddaren till en dammsugare är anslutna. Dom har ju minst sagt olika styrbehov :p

Men jag antar att inget hindrar att man använder flera system i samma hus.
 
n_sandstrom n_sandstrom skrev:
Men hur bygger man ut "mysbelysningen" i en KNX-lösning?
Busen slutar väl i vägguttaget?

Vi har tex ett vägguttag där både en växtlampa, en "kvällslampa", och laddaren till en dammsugare är anslutna. Dom har ju minst sagt olika styrbehov :p

Men jag antar att inget hindrar att man använder flera system i samma hus.
Nej nej, busskabeln går aldrig till några vägguttag.

Jag har dubbla uttag överallt där ett uttag är individuellt styrt och ett uttag styrs i grupp.
 
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
K
Det finns en busskabel som endast är 1 par och extremt slimmad. Som en 2,5mm² RK i diameter, isolationstestad för 500V.

Den har jag använt mig av när jag retrofittat KNX i nedervåningen med gjutet betongvalv.
Den i kombination med Puck-aktorer gör det möjligt att komplettera på ett smidigt sätt om så skulle behövas.
 
jbr jbr skrev:
Okej, har svårt att se att prisskillnaden behöver signifikant.
min jag inte har fel så behöver väl Knx fyra trådar till varje ”sak”.

hos elbutik.se ligger en KNX ”puck” runt en tusing, för z-wave kan jag hitta från ca 350 spänn.

blir snabbt pengar när du sätter runt 10-15 brytare i ett hus.

Så varför klabba till det när det kan vara så mycket enklare, plus att jag kan köpa utanpåliggande uttag som jag kan para ihop i mitt system, finns det till KNX?

Jag säger det igen, inget fel på Plejd i sig självt. MEN andra system löser samma sak fast billigare och bättre med så många fler möjligheter.

Kvalite, ja, det har funkat felfritt i 5 år för mig. Lösa lampor, ja allt är integrerat hos oss, följer solens upp o nedgång, släcker när det ska vara släckt o tänder vid geofenc när vi kommer hem.

En vattensensor (379:) placerad på kritiska ställen stänger av vårt vatten om det skulle uppstå läcka, kan Plejd det?

listan kan göras lång o allt integrerat i ett o samma system.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
K KjellTimell skrev:
Det finns en busskabel som endast är 1 par och extremt slimmad. Som en 2,5mm² RK i diameter, isolationstestad för 500V.

Den har jag använt mig av när jag retrofittat KNX i nedervåningen med gjutet betongvalv.
Den i kombination med Puck-aktorer gör det möjligt att komplettera på ett smidigt sätt om så skulle behövas.
Nu är jag inte säker på att jag kan reglerna, men den får väl inte gå i samma rör?

Nu ändras ju reglerna allteftersom, men jag är säker på att det inte var OK när jag var elektriker för länge sedan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.