Guldtackor hittades vid en renovering, och nu bråkar säljaren, syskon, hantverkare, pensionärer och en Youtube-duo om vem som äger dem.

Du kan läsa artikeln här: Stor dramatik runt upphittade guldtackor

Mats-S
"Svea hovrätt konstaterar att tingsrätten gjort ett grovt rättegångsfel genom att inte pröva deras begäran om en ny konkursförvaltare."

Hobbydomstolen har återigen utmärkt sig, varför har vi egentligen tingsrätten som instans, slöseri med pengar för det mesta.

• Gilla
bjonndrogg och 1 till
  • Laddar…
De kan ju börja med att ge 10% av värdet i hittelön till hantverkarna.

• Gilla
bjonndrogg
  • Laddar…
Gamarna i flocken blir fler och fler...
Och det slutar väl med att bytets hela värde äts upp av de största och värsta gamarna, ärkegamarna som företräder de andra gamarna.

• Gilla
  • Haha
linneac och 4 till
  • Laddar…
😂 guldfeber... kan lika bra säga själv.. Dom är mina 😆

offtopic,,, fanns det mögel/asbest i huset 😆

HogeN HogeN skrev:
😂 guldfeber... kan lika bra säga själv.. Dom är mina 😆

offtopic,,, fanns det mögel/asbest i huset 😆
Nej, nej. Rätt måste ju vara:

"Jag har hittat guld och platina-tackor i mitt hus efter en renovering. Är det ett dolt fel?"

;)

• Gilla
  • Haha
  • Älska
PellePeps och 8 till
  • Laddar…
Om det är kapital som blivit dolt i en konkurs så kan jag tycka att det borde höra till konkursboet. Bara för att man gömmer något väldigt länge så borde det inte ändra tillhörigheten.

Säljarna har sålt, de tkr väl att det är deras bara för att det handlar om mycket pengar. Deras fel som inte letade igenom huset innan bortskänkningen/försäljningen.

Hanterverkarna kan ju glömma det hela. "Upphittat", jo tjena. Om de hade forslat bort uppdragsgivarens bil till polisen bara för att han/hon inte var hemma så hade väl inte det räknats som hittegods.

• Gilla
linneac och 5 till
  • Laddar…
T tannibanani skrev:
Om det är kapital som blivit dolt i en konkurs så kan jag tycka att det borde höra till konkursboet. Bara för att man gömmer något väldigt länge så borde det inte ändra tillhörigheten.

Säljarna har sålt, de tkr väl att det är deras bara för att det handlar om mycket pengar. Deras fel som inte letade igenom huset innan bortskänkningen/försäljningen.

Hanterverkarna kan ju glömma det hela. "Upphittat", jo tjena. Om de hade forslat bort uppdragsgivarens bil till polisen bara för att han/hon inte var hemma så hade väl inte det räknats som hittegods.
Fast nu var ju guldet gömt på en vind, och hittades av hantverkarna = hittelön.
I ett hus som precis sålts där ingen bor.
Din jämförelse haltar…..

H
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Nej, nej. Rätt måste ju vara:

"Jag har hittat guld och platina-tackor i mitt hus efter en renovering. Är det ett dolt fel?"

;)
Nej, det är ett dolt guldläge😉😀

H
Luc Reiner Luc Reiner skrev:
Varför det? Hantverkare, besökare etc. hittar en dyr klocka under en byrå, de får inte hittelön då heller. Man kan inte få hittelön för något man har hittat i någon annan hem, bil, husvagn osv.

• Gilla
Hullefar och 5 till
  • Laddar…
Fast om det visar sig att guldet tillhör konkursboet, då borde det bli aktuellt med hittelön kan man tycka?

• Gilla
linneac
  • Laddar…
A
Luc Reiner Luc Reiner skrev:
För värdepapper och liknande är praxis 1%. Det går säkert att argumentera för att guldtackor är "och liknande".

• Gilla
BaltzarH
  • Laddar…
H HEM2121 skrev:
Varför det? Hantverkare, besökare etc. hittar en dyr klocka under en byrå, de får inte hittelön då heller. Man kan inte få hittelön för något man har hittat i någon annan hem, bil, husvagn osv.
Säg inte det. Jag fick hittelön när jag hittade en kunds bilnyckel i hängrännan en gång 😀

• Haha
  • Gilla
PellePeps och 1 till
  • Laddar…
H
C Cjnilsson2 skrev:
Säg inte det. Jag fick hittelön när jag hittade en kunds bilnyckel i hängrännan en gång 😀
Det är väl en viss skillnad.

• Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.