Hej.
Jag skulle behöva lite synpunkter på våra hantverkares jobb när det gäller rördragning i vårt badrum som renoveras. Jag tar bilder under tiden och före/efter skiljer sig mycket.
Litet badrum på 2.3 m x 1.25 m, andra våningen. Ligger ovanpå badrum på första våningen.
Före
- Innan renovering gick avlopp för tvättställ och även WC ut genom väggen mot kattvind, svängde av och kom tillbaka in (nära duschväggen) under golv för att senare gå ner till undre badrum.
- Dusch kom in ovanpå med 45 graders vinkel.
Efter
- Dusch går nu in med rejäl sväng samt y-rör på fel håll vad jag kan se mot samlingsledning.
- WC anslutning går in med T-koppling och inte 45 graders vinkel mot samlingsledning.
- Tappvattenfogar hamnar under golv. Förvisso med inspektionslucka från undre badrumstak på 1a vån. Men ingen inbyggnadslucka och inte våtsäkrat utrymme.
Bilder före:
Bilder efter:
Nu ska detta vara enligt säker vatten men vad jag läser mig fram till är jag väldigt frågande till detta.
Synpunkter uppskattas dels på nuvarande lösningen de utfört men också förslag till bättre.
Edit: Glömde bifoga planritning.
Jag skulle behöva lite synpunkter på våra hantverkares jobb när det gäller rördragning i vårt badrum som renoveras. Jag tar bilder under tiden och före/efter skiljer sig mycket.
Litet badrum på 2.3 m x 1.25 m, andra våningen. Ligger ovanpå badrum på första våningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Före
- Innan renovering gick avlopp för tvättställ och även WC ut genom väggen mot kattvind, svängde av och kom tillbaka in (nära duschväggen) under golv för att senare gå ner till undre badrum.
- Dusch kom in ovanpå med 45 graders vinkel.
Efter
- Dusch går nu in med rejäl sväng samt y-rör på fel håll vad jag kan se mot samlingsledning.
- WC anslutning går in med T-koppling och inte 45 graders vinkel mot samlingsledning.
- Tappvattenfogar hamnar under golv. Förvisso med inspektionslucka från undre badrumstak på 1a vån. Men ingen inbyggnadslucka och inte våtsäkrat utrymme.
Bilder före:
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Bilder efter:
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Nu ska detta vara enligt säker vatten men vad jag läser mig fram till är jag väldigt frågande till detta.
Synpunkter uppskattas dels på nuvarande lösningen de utfört men också förslag till bättre.
Edit: Glömde bifoga planritning.
Avloppet ställer jag mig synnerligen frågande till?!
T-koppling till fjölen är som gjort för att få stopp, och y-koppling åt fel håll är också som gjort för at få stopp!!
Ett problemavlopp, gör om.
T-koppling till fjölen är som gjort för att få stopp, och y-koppling åt fel håll är också som gjort för at få stopp!!
Ett problemavlopp, gör om.
Golvbrunn och handfat kommer antagligen inte orsaka några problem även fast y-kopplingen sitter fel.
Men WC kommer garanterat ge problem..
Tappvatten kunde lösts inom badrummet men är ok med en lucka neråt, om det finns en golvbrunn där?
Oavsett så ser jag ett jobb utfört av en klåpare...
Men WC kommer garanterat ge problem..
Tappvatten kunde lösts inom badrummet men är ok med en lucka neråt, om det finns en golvbrunn där?
Oavsett så ser jag ett jobb utfört av en klåpare...
Korrekt, inget vatten innan, det är avluftning.TomasJor skrev:
"Stammen" som kommer nerifrån 1a vån går vidare ut på kattvind och går senare upp som avluftningsrör genom tak. I tidigare installation gick toan med P-lås genom väggen och gick på det röret i ett tidigare skede.
Före:
Logga in
Skapa konto
Efter:
Logga in
Skapa konto
Moderator
· Stockholm
· 52 316 inlägg
Bortsett från hur avloppet är draget, så syns det inte en enda rörklammer eller annan fixering av avloppsrören.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 067 inlägg
Avloppet från golvbrunnen lär väl aldrig gå att rensa om det skulle behövas, vilket det lär behöva bara för att det inte går...
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 446 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 446 inlägg
4 KV och 3 VV går dessutom alla tiders att få till under tvättställ/kommod med Vatettes badrumsfördelare!
Matningen är underst för ventilernas skull och tvättstället kopplar du rakt upp på fördelarna.
Som det är nu ska du absolut inte godkänna.
Före och efter-bild på ett jobba jag har gjort med vatettes prylar:
Matningen är underst för ventilernas skull och tvättstället kopplar du rakt upp på fördelarna.
Som det är nu ska du absolut inte godkänna.
Före och efter-bild på ett jobba jag har gjort med vatettes prylar:
Det här är den absolut sämsta avloppsrördragning jag någonsin sett. I stort sett allt är fel! Till råga på allt har missfostret kopplat ihop hela konkarången med en 110-90 förminskning! Inte ens om delarna hällts ut på golvet och monterats slumpmässigt, skulle det bli såhär illa.
Staffan
Staffan