Hej.

Jag skulle behöva lite synpunkter på våra hantverkares jobb när det gäller rördragning i vårt badrum som renoveras. Jag tar bilder under tiden och före/efter skiljer sig mycket.

Litet badrum på 2.3 m x 1.25 m, andra våningen. Ligger ovanpå badrum på första våningen.
Ritning av ett litet badrum med mått och planlösning som visar placering av WC, tvättställ och dusch.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Före
- Innan renovering gick avlopp för tvättställ och även WC ut genom väggen mot kattvind, svängde av och kom tillbaka in (nära duschväggen) under golv för att senare gå ner till undre badrum.
- Dusch kom in ovanpå med 45 graders vinkel.

Efter
- Dusch går nu in med rejäl sväng samt y-rör på fel håll vad jag kan se mot samlingsledning.
- WC anslutning går in med T-koppling och inte 45 graders vinkel mot samlingsledning.
- Tappvattenfogar hamnar under golv. Förvisso med inspektionslucka från undre badrumstak på 1a vån. Men ingen inbyggnadslucka och inte våtsäkrat utrymme.

Bilder före:
Orenoverat badrum under konstruktion med synlig rördragning längs väggar och fönster i taket.
Skapa konto

Badrumsrenovering före: öppen vägg med isolering och avloppsrör markerat som tidigare tvättställsutlopp.
Skapa konto

Synlig rördragning i ett badrum under renovering, med markerade avlopp och tappvattenledningar.
Skapa konto

Bilder efter:
Rördelar och kopplingar under konstruktion i badrumsrenovering med markeringar och frågor om rördragning.
Skapa konto

En bild på rördragning i ett renoverat badrum med nya grå avloppsrör och kopparfördelningsstycken på en vägg.
Skapa konto

Rördragning i renoverat badrum med ny anslutning för tvättställ mot isolerad vägg.
Skapa konto

Nu ska detta vara enligt säker vatten men vad jag läser mig fram till är jag väldigt frågande till detta.

Synpunkter uppskattas dels på nuvarande lösningen de utfört men också förslag till bättre.

Edit: Glömde bifoga planritning.

Ja y-kopplingarna ligger åt fel håll.
Toa, byt till y
Dusch/handfat, vänd y och flytta mot stammen. Ta in duschen ’tidigare’ genom bjälklaget.

Med nya dragningen är det väl inget vatten innan toan? Men avluftning?

Avloppet ställer jag mig synnerligen frågande till?!
T-koppling till fjölen är som gjort för att få stopp, och y-koppling åt fel håll är också som gjort för at få stopp!!
Ett problemavlopp, gör om.

• Gilla
Jasa78
  • Laddar…
Golvbrunn och handfat kommer antagligen inte orsaka några problem även fast y-kopplingen sitter fel.

Men WC kommer garanterat ge problem..

Tappvatten kunde lösts inom badrummet men är ok med en lucka neråt, om det finns en golvbrunn där?

Oavsett så ser jag ett jobb utfört av en klåpare...

tttomten TomasJor skrev:
Med nya dragningen är det väl inget vatten innan toan? Men avluftning?
Korrekt, inget vatten innan, det är avluftning.
"Stammen" som kommer nerifrån 1a vån går vidare ut på kattvind och går senare upp som avluftningsrör genom tak. I tidigare installation gick toan med P-lås genom väggen och gick på det röret i ett tidigare skede.

Före:
Ritning av badrumsplan med markerad avluftningsväg från första våningen genom kattvind och tak.
Skapa konto

Efter:
Ritning över VVS-installation i byggnad som visar avluftningsrör från toalett genom tak.
Skapa konto

Bortsett från hur avloppet är draget, så syns det inte en enda rörklammer eller annan fixering av avloppsrören.

K
Han är kanske inte färdig

Avloppet från golvbrunnen lär väl aldrig gå att rensa om det skulle behövas, vilket det lär behöva bara för att det inte går...

• Gilla
Sammy_j
  • Laddar…
Är det en rörmokare som gjort detta?

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Krilleman
Man kan ju verkligen undra.

Gör om!

• Gilla
Saipala och 2 till
  • Laddar…
Det är ingen rörmokare som har lagt det avloppet. Det måste göras om.

Även infästningen av rören till handfatet är tveksam. Och fördelaren borde man kunnat placera på ett bättre ställe

• Gilla
bjornwalle och 1 till
  • Laddar…
Sen är frågan hur bärigheten i bjälklaget påverkas av dom urtagen som är gjorda.... :thinking:

Krilleman
4 KV och 3 VV går dessutom alla tiders att få till under tvättställ/kommod med Vatettes badrumsfördelare!

Matningen är underst för ventilernas skull och tvättstället kopplar du rakt upp på fördelarna.

Som det är nu ska du absolut inte godkänna.

Före och efter-bild på ett jobba jag har gjort med vatettes prylar:

• Gilla
johel572 och 7 till
  • Laddar…
Staffans2000
Det här är den absolut sämsta avloppsrördragning jag någonsin sett. I stort sett allt är fel! Till råga på allt har missfostret kopplat ihop hela konkarången med en 110-90 förminskning! Inte ens om delarna hällts ut på golvet och monterats slumpmässigt, skulle det bli såhär illa.

Staffan

• Gilla
JohanLun och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.