Robert63 Robert63 skrev:
Du som har all tid i världen, kan inte ställa frågan på exempelvis Lawline
Helt onödigt. Jag vet, och har redan förklarat, att det är fullkomligt självklart att det finns ett avtal.

Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Ett avtal ingås enligt svensk rätt genom ett anbud (leverera en vara åt mig) och accept (ok).
Eller till och med mer "informellt" än så genom exempelvis ett konkludent handlande som att kliva på en SL buss.

Naturligtvis inte riktat till @Düsseldorff men det passade bra att komplettera här.

• Gilla
Düsseldorff
  • Laddar…
Düsseldorff
Alfredo Alfredo skrev:
Eller till och med mer "informellt" än så genom exempelvis ett konkludent handlande som att kliva på en SL buss.

Naturligtvis inte riktat till @Düsseldorff men det passade bra att komplettera här.
Det är också en form av anbud (vi erbjuder en buss) och accept (nice, den ska jag åka med).

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Robert63 Robert63 skrev:
när hantverkaren bara sträckt ut en hand på sin fritid. Gratis dessutom.
Nåja. Det ska nog inte uteslutas att säljaren tjänat pengar på det här.

Bara för att TS sagt Inget påslag! betyder inte det med självklarhet att säljaren brytt sig. Denne kan mycket väl ha köpt till grossistpris och sålt vidare till rekommenderat återförsäljarpris. På ena eller andra viset.

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Därför att det normalt inte finns det. Har man inte avtalat om det innan är det inget man som köpare kan räkna med.
Distansavtal!

Iaf om du läser TS första inlägg så står det , ” det var synd du han sätta dit listen! Det tolkar jag som att säljaren menade att annars kunde dom returnerat den!

Därför beställ en ny, och returnera den nya,
Så ser TS enkelt vad den kostade!

Fairlane
V Vargulvsson skrev:
Distansavtal!

Iaf om du läser TS första inlägg så står det , ” det var synd du han sätta dit listen! Det tolkar jag som att säljaren menade att annars kunde dom returnerat den!

Ja, TS kan såklart beställa en till från nätet via en annan säljare, men vad hjälper det?

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
V Vargulvsson skrev:
Distansavtal!

Beställ och returnera den nya?
TS kanske blir pinsamt medveten om prisbilden till privatpersoner.
Varför inte lägga en prisförfrågan till Garageport Experten och nöja sig med svaret som lämnas?
Eller menar du att TS ska returnera till sin installatör och skapa merarbete som någon form av hämnd, och låtsas som att den ursprungligt levererade listen inte är monterad?
Synnerligen märkligt förslag.

Fairlane
Är det ens säkert att listen inte beställdes i företagets lokal?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.