Status
Tråden går ej att kommentera.
Thomas59
cecar33 skrev:
Jag har nämnt det i flera trådar tidigare. Jag har under 25 år drivit byggfirma med anställda, men 2001 lade jag ner verksamheten och mina hantverkare fick gå, detta gjorde jag enbart av den anledningen att man orkar inte ta all skit. Beställare som vet hur slutresultatet skall vara genom att ibland visa ett tidningsklipp eller liknande.Så vill vi ha det.OK hem och rita beräkna skriva offert tillbaka och förklara kanske godtas priset eller så börjas det med diskussion för man tycker det blir för dyrt. Då pratar man ihopsig skriver nya avtal offerter och då kanske det blir affär. Men sedan börjar det för man tror av någon märklig anledning att man skall få det som man från första början visade upp.Det trots att man själva konstaterat att antingen blev det för dyrt eller någon annan anledning till att man valde bort sitt eget förslag. Sedan är brakar helvetet lös och hantverkarna är något som man skall klaga på och betala skall man inte pga. blablabla.
Otaliga gånger under alla år har jag suttit i tingsrätten för att få betalt, aldrig förlorat men motparten anser sig fortfarande förd bakom ljuset trots skriftliga avtal.Men jag förstår problemet för kunden är alldeles för okunnig för att på egen hand underteckna avtal.Det beror oftast på att man inte aning om vad som finns bakom ytskikt etc.varken för eller efter arbetet slutförts.
Jag förutsätter att nivån på er som läser detta begriper att man inte kan dra alla över samma kam inom bygg lika lite som man kan göra det i alla andra yrkesgrupper.Rötägg finns i alla branscher.
Det är nog en i stort sett riktig beskrivning av verkligheten som du gör. Kunderna är ofta både okunniga och vet inte riktigt hur dom vill ha det.

Antingen tröttnar man, som du gjorde, eller så fortsätter man MEN då måste man också förhålla sig till den verkligheten. Att kunderna i ett slag skulle bli både kunniga och veta precis vad dom vill ha kommer inte att hända och då måste man lära sig att hantera det om man ska fortsätta att jobba mot privatkunder (för det är väl dem du syftar på?).

Att som Glufsglufs lägga i stort sett hela ansvaret på kunderna är helt enkelt inte en gångbar inställning.

Hantverkarna måste själva ta ansvar för att avtal skrivs, att specificera projekten, att beskriva det önskade slutresultatet, att göra noggranna kostnads- och tidsberäkningar, att beskriva risker och potentiella problem osv.

Att i brist på ett tydligt uppdrag ändå påbörja jobbet och, som Glufsglufs skriver, göra som man alltid har gjort, bäddar helt enkelt för problem vilket med all tydlighet visar sig i antalet klagomål.

Som företagare och säljare av en tjänst mot privatkunder har man ett tungt ansvar när saker går snett pga att uppdraget inte är tydligt gentemot kunden. Det går inte att bara skylla på att kunden är okunnig, otrevlig eller har fel förväntningar.

När man köper en tjänst av en hantverkare är det inte bara det rent hantverksmässiga arbetet man köper utan också hantverkarens erfarenhet och förmåga att tillsammans med kunden specificera uppdraget. Sådant måste en hantverkare klara ÄVEN om kunden är okunnig och inte helt på det klara med hur arbetet ska utföras eller för den delen exakt vilket slutresultat som förväntas.

Klarar man inte det kanske man ska jobba med något annat.
 
MathiasS skrev:
Nu närmar vi oss pudelns kärna. Grafikern är ett utmärkt exempel. Konsumenter kommer alltid har brister som beställare, den ena värre än den andra. Det är svårt får många att entydigt beskriva hur man vill ha något gjort och då måste byggaren kliva fram. Istället för att konsumenterna blir byggnadsingenjörer kanske byggarna ska lära sig hur man säljer en renovering så att missförstånden minimeras.
Ja visst, tyvärr är det så. Vid ett bygge av ett mindre privat sjukhus här i göteborg hade kunden specat allting väldigt noggrannt. Trots detta insåg kunden att det krävdes total närvaro i varje detalj för att allt skulle bli som önskat. I dagens samhälle handlar det mest om att få mesta möjliga (pengar) för minsta möjliga (arbetsinsats), så att hantverkarna skär i varje hörn är ur just det perspektivet inte så konstigt, det tråkiga är att yrkesstoltheten verkar helt bortblåst och man struntar i om kunden blir nöjd eller inte, bara man gjort nåt som liknar det som efterfrågats. Jag har sett några för många exempel på detta för att man ska kunna avfärda det med att kunden inte specat noggrannt nog, tror man att det är orsaken till allt ont har man inte mycket koll. Ett annat exempel är kunden som inte specade att falsningarna på plåttaket skulle klämmas ihop ordentligt så att det inte blev 1cm glapp emellan dom. Man tycker inte att det ska behövas när man anlitar en erfaren plåtslagare. Hantverkare som inte håller tidplan för att dom helt enkelt inte bemödar sig med att dyka upp i tid eller ofta nog, trots att det många gånger finns är gott om tid till deadline, är ett annat exempel som förekommer frekvent och som inte heller kan lastas kunden på något vis.
 
Thomas59

Hantverkarna måste själva ta ansvar för att avtal skrivs, att specificera projekten, att beskriva det önskade slutresultatet, att göra noggranna kostnads- och tidsberäkningar, att beskriva risker och potentiella problem osv.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Seriösa byggfirmor lämnar en redogörelse/spec./ritningar för det arbete som offereras, ansvar för undertecknade avtal skall självklart följas av båda parter. Men att som hantverkare ta ansvar för om beställaren begriper vad han skriver på det är att kräva det omöjliga. För vet inte beställaren själv vad han skriver på så skall han inte skriva på något utan ta reda på det innan. Det gäller alltid allting överallt och inte bara i byggsvängen.
 
Fast detta är inte sant Cecar. Det finns flera hantisar här som kallar sig seriösa som inte skrivit på ett avtal i hela sitt yrkesliv och hävdar att det inte behövs.

Jag tror det skulle vara lysande bra om branschens organ, vilka det nu är, drev denna fråga hårt så att det var en självklarhet som alla använder. Blir det regel och inte undantag tvingas den mindre seriösa vara mer tydlig.

Hantverkaren kan inte ta ansvar för att beställaren förstår, det finns dom som aldrig kommer förstå, det viktiga är att iallafall ta några trevande steg åt detta håll. Gör man som några förordar och dumpar ansvaret på kunden å går det som det går....
 
Ja men du, att kalla sig något eller att vara något det är stor skillnad det förstår nog de flesta.

Men det är också på det viset att mångla gånger så är det ett litet arbete som är på några timmar så kunden tycker själv att det inte behövs, men sedan visar det sig att ingreppet blev mycket större och då kommer gnällandet.

Ett bra och inte ovanligt exempel är när någon som skall byta ett fönster på en södervägg.Man har själv köpt hem ett fönster men upptäcker att man inte tror sig klara av arbetet för att det är tungt eller något annat. Då ringer man hantverkaren och ber dem komma och "bara" sätta in ett nytt fönster, fönstret finns på plats. Frågan blir skall vi komma och titta för att lämna pris, svaret blev ofta det tar väl inte så lång tid att byta. Nej det tar kanske 3 tim inkl restid och plocka bort det gamla och montera det nya.Ok sagt och gjort väl på plats så visar det sig när fönstret är bortplockat så är det betydande rötskador i väggen. Det blir då en naturlig del (och skyldighet att upplysa) att väggen måste åtgärdas, men fortfarande saknas avtal endast ök. om tim taxa och material. När sedan fakturan dimper ner i brevlådan ja då skall man stå till svars, för både det ena och det andra. Samt att man nästan alltid får höra att det finns en snickare i släkten eller bekantskaps kretsen som minsann vet vad det borde kosta eller vilken tid det tar.
 
Mikael_L
thomasx skrev:
...<klipp>, så att hantverkarna skär i varje hörn är ur just det perspektivet inte så konstigt, det tråkiga är att yrkesstoltheten verkar helt bortblåst och man struntar i om kunden blir nöjd eller inte, <klipp>...
Kan du inte skriva "vissa hantverkare", "en del hantverkare" eller något sånt.
För vi vet ju att inte riktigt alla är så usla, men vissa här på forumet går tyvärr i taket av sådana ord, dom tror att det är just dom du pratar om. ;)

I övrigt beskriver du säkert en del av verkligheten.
 
Thomas59 skrev:
Det är nog en i stort sett riktig beskrivning av verkligheten som du gör. Kunderna är ofta både okunniga och vet inte riktigt hur dom vill ha det.

Antingen tröttnar man, som du gjorde, eller så fortsätter man MEN då måste man också förhålla sig till den verkligheten. Att kunderna i ett slag skulle bli både kunniga och veta precis vad dom vill ha kommer inte att hända och då måste man lära sig att hantera det om man ska fortsätta att jobba mot privatkunder (för det är väl dem du syftar på?).

Att som Glufsglufs lägga i stort sett hela ansvaret på kunderna är helt enkelt inte en gångbar inställning.

Hantverkarna måste själva ta ansvar för att avtal skrivs, att specificera projekten, att beskriva det önskade slutresultatet, att göra noggranna kostnads- och tidsberäkningar, att beskriva risker och potentiella problem osv.

Att i brist på ett tydligt uppdrag ändå påbörja jobbet och, som Glufsglufs skriver, göra som man alltid har gjort, bäddar helt enkelt för problem vilket med all tydlighet visar sig i antalet klagomål.

Som företagare och säljare av en tjänst mot privatkunder har man ett tungt ansvar när saker går snett pga att uppdraget inte är tydligt gentemot kunden. Det går inte att bara skylla på att kunden är okunnig, otrevlig eller har fel förväntningar.

När man köper en tjänst av en hantverkare är det inte bara det rent hantverksmässiga arbetet man köper utan också hantverkarens erfarenhet och förmåga att tillsammans med kunden specificera uppdraget. Sådant måste en hantverkare klara ÄVEN om kunden är okunnig och inte helt på det klara med hur arbetet ska utföras eller för den delen exakt vilket slutresultat som förväntas.

Klarar man inte det kanske man ska jobba med något annat.
Återigen anklagar du mig för saker som jag aldrig sagt. Jag sägar att kunder ska ta sitt ansvar men det lilla eller stora ansvar är det inte många som tar och då är det precis så som cecar skriver. Vad du inte verkar förstå är att jag påvisar att hantverkaren inte kan ta ansvar som kunden måste göra, dvs allt som ska planeras och tänkas ut innan projektet startar, varför tror du egentligen att konsumentverket har skrivit checklistor och råd? Jo, för att konsumenten ska ta sitt ansvar i det hela och förstå vad man har för rättigheter och skyldigheter som konsument.
Tar inte kunden sitt ansvar så tar de flesta hantverkare ändå sitt och gör ett godkänt jobb men om slutresultatet är annorlunda än vad konsumenten tänkt men aldrig framfört så...ja, då har inte konsumenten tagit sitt ansvar i den frågan. lika så när det gäller att söka upp firmor, konsumenten måste ta sitt ansvar för att kolla så allt är ok. Jag har aldrig i någon tråd sagt att det är konsumentens fel om ett byggfel eller liknande begås men att bli blåst på pengar för att man inte tagit sitt eget ansvar att kolla upp saker kan man inte klandra någon annan för.
 
Thomas59
cecar33 skrev:
Thomas59

Hantverkarna måste själva ta ansvar för att avtal skrivs, att specificera projekten, att beskriva det önskade slutresultatet, att göra noggranna kostnads- och tidsberäkningar, att beskriva risker och potentiella problem osv.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Seriösa byggfirmor lämnar en redogörelse/spec./ritningar för det arbete som offereras, ansvar för undertecknade avtal skall självklart följas av båda parter. Men att som hantverkare ta ansvar för om beställaren begriper vad han skriver på det är att kräva det omöjliga. För vet inte beställaren själv vad han skriver på så skall han inte skriva på något utan ta reda på det innan. Det gäller alltid allting överallt och inte bara i byggsvängen.
Jo det stämmer nog i huvudsak när det gäller seriösa byggfirmor (säkert majoriteten) men det är ju inte dem vi i första hand diskuterar. Läser man inläggen av hantverkare här på BH får man intrycket att många kör avtalslöst och det går väl bra i majoriteten av uppdragen men blir det strul är det bäddat för problem.

Ansvaret för att skriva på har själklart båda parter.

Vad gäller innehållet i avtalen misstänker jag på goda grunder att det sällan gås igenom i detalj tillsammans med kunden utan avtalet läggs fram/skickas och kunden skriver på utan att exakt veta vad avtalet innebär. Jag tänker inte bara på VAD som skall utföras utan också övriga villkor för uppdragets utförande. Tänker på tex tidsschema, betalningsplan, betalningsvillkor, viten, vad kunden ansvarar för och vad hantverkaren ansvarar för osv.

Kan heller inte påminna mig att jag någonsin sett en enkel folder (en A4 skulle räcka) med tips och råd till kunden inför, under och efter arbetet. Det skulle underlätta för både kund och hantverkare.

Har DEFINITIVT ALDRIG sett någon information från en hantverkare avseende hur man ska gå tillväga om man har klagomål eller om man vill reklamera något som utförts. DET borde vara en självklarhet att lämna sådant till kunderna.

I en helt annan branch som ett av mina företag verka i är det tom lagstadgat att det ska finnas en Klagomålsansvarig och att kunden tydligt ska informeras angående hur man gör när man är missnöjd. Sådana ärenden måste också dokumenteras och kunden ska få en kopia. När ser vi ett hantverkarföretag med den typen av rutiner.
 
Thomas59 skrev:
I en helt annan branch som ett av mina företag verka i är det tom lagstadgat att det ska finnas en Klagomålsansvarig och att kunden tydligt ska informeras angående hur man gör när man är missnöjd. Sådana ärenden måste också dokumenteras och kunden ska få en kopia. När ser vi ett hantverkarföretag med den typen av rutiner.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

På vilken nivå pratar vi om här handlar det om Skanska NCC m.fl. som bygger sjukhus fabriker bostadskomplex etc.
Eller handlar det om små byggfirmor,rörfirmor el firmor med en eller två ,tre st anställda.
Klagomålsansvarig??? Vad är det för bransch låter ju som att den branschen har så mycket inbyggda och allvarliga brister om det är på det viset. Det skulle var roligt att höra vad det är ni sysslar med.
 
Thomas59
Glufsglufs skrev:
Återigen anklagar du mig för saker som jag aldrig sagt. Jag sägar att kunder ska ta sitt ansvar men det lilla eller stora ansvar är det inte många som tar och då är det precis så som cecar skriver. Vad du inte verkar förstå är att jag påvisar att hantverkaren inte kan ta ansvar som kunden måste göra, dvs allt som ska planeras och tänkas ut innan projektet startar, varför tror du egentligen att konsumentverket har skrivit checklistor och råd? Jo, för att konsumenten ska ta sitt ansvar i det hela och förstå vad man har för rättigheter och skyldigheter som konsument.
Tar inte kunden sitt ansvar så tar de flesta hantverkare ändå sitt och gör ett godkänt jobb men om slutresultatet är annorlunda än vad konsumenten tänkt men aldrig framfört så...ja, då har inte konsumenten tagit sitt ansvar i den frågan. lika så när det gäller att söka upp firmor, konsumenten måste ta sitt ansvar för att kolla så allt är ok. Jag har aldrig i någon tråd sagt att det är konsumentens fel om ett byggfel eller liknande begås men att bli blåst på pengar för att man inte tagit sitt eget ansvar att kolla upp saker kan man inte klandra någon annan för.
Anklagar och anklagar! Jag påpekar att du har en konstig uppfattning om ansvarsfördelningn mellan ett företag (säljare och proffs) och en kund (köpare och potentiellt väldigt okunnig). Ett exempel är nedanstående text från citatet ovan:

Glufsglufs skrev:
Vad du inte verkar förstå är att jag påvisar att hantverkaren inte kan ta ansvar som kunden måste göra, dvs allt som ska planeras och tänkas ut innan projektet startar...
Hur ska en potentiellt okunnig konsument någonsin kunna anlita en hantverkare om din syn på ansvarsfördelningen skulle gälla. Då det gäller planering och allt man måste tänka på inför, under och efter ett arbete är det väl ganska naturligt (dock inte för dig tydligen) att hantverkarn med sin kunskap och erfarenhet tar ansvar för att lotsa kunden genom planering och förberedelser samt går igenom vad kunden bör tänka på. Det är ju helt omöjligt för en person som kanske aldrig köpt in en hantverkare att kunna detta.

Du fortsätter med citat:

Glufsglufs skrev:
..varför tror du egentligen att konsumentverket har skrivit checklistor och råd? Jo, för att konsumenten ska ta sitt ansvar i det hela och förstå vad man har för rättigheter och skyldigheter som konsument.
Nej Konsumentverket har tagit fram dessa råd och checklistor dels för att risken att något ska gå snett är stor och dels för att hantverkarna inte tar sitt ansvar i rollen som näringsidkare i relation till en konsument. Konsumentverket kan inte påverka hantverkarna så då tvingas man ta fram dennna hjälp till konsumenterna.

Slutligen. Så här talar en riktig hantverkare:

Glufsglufs skrev:
.....men att bli blåst på pengar för att man inte tagit sitt eget ansvar att kolla upp saker kan man inte klandra någon annan för.
Menar du allvar? Så det är enligt dig helt ok att blåsa okunniga kunder på pengar. SKRÄMMANDE inställning. Du borde skämmas! Vilken j-a inställning.
 
Mikael_L skrev:
Kan du inte skriva "vissa hantverkare", "en del hantverkare" eller något sånt.
För vi vet ju att inte riktigt alla är så usla, men vissa här på forumet går tyvärr i taket av sådana ord, dom tror att det är just dom du pratar om. ;)

I övrigt beskriver du säkert en del av verkligheten.
Du har förvisso helt rätt, men jag känner inte att jag ska behöva anpassa mig in i absurdum för enstaka individer skull som drar tolkningar just in i absurdum ;) Vi får hjälpas åt att hålla en vettig nivå, åt alla håll. Bäst görs det oftast genom att begränsa svaren när nån drar iväg alldeles ;)
 
Thomas59 skrev:
Anklagar och anklagar! Jag påpekar att du har en konstig uppfattning om ansvarsfördelningn mellan ett företag (säljare och proffs) och en kund (köpare och potentiellt väldigt okunnig). Ett exempel är nedanstående text från citatet ovan:



Hur ska en potentiellt okunnig konsument någonsin kunna anlita en hantverkare om din syn på ansvarsfördelningen skulle gälla. Då det gäller planering och allt man måste tänka på inför, under och efter ett arbete är det väl ganska naturligt (dock inte för dig tydligen) att hantverkarn med sin kunskap och erfarenhet tar ansvar för att lotsa kunden genom planering och förberedelser samt går igenom vad kunden bör tänka på. Det är ju helt omöjligt för en person som kanske aldrig köpt in en hantverkare att kunna detta.

Du fortsätter med citat:



Nej Konsumentverket har tagit fram dessa råd och checklistor dels för att risken att något ska gå snett är stor och dels för att hantverkarna inte tar sitt ansvar i rollen som näringsidkare i relation till en konsument. Konsumentverket kan inte påverka hantverkarna så då tvingas man ta fram dennna hjälp till konsumenterna.

Slutligen. Så här talar en riktig hantverkare:



Menar du allvar? Så det är enligt dig helt ok att blåsa okunniga kunder på pengar. SKRÄMMANDE inställning. Du borde skämmas! Vilken j-a inställning.
Om man inte har koll på planering osv så finns det konsulter att ta till hjälp, en projektledare helt enkelt och det gör många, då har den okunnige en kunnig på sin sida som också förstår hantverkarnas alla nycker, om det inte är konsumentens ansvar i det fallet att skaffa en sådan så vad? Du är ju ute efter att hantverkaren ska ta allt ansvar från uttänkande till fakturering, det är omöjligt. På ett stort projekt så är det för mycket för en HE att ta hand om då denne sällan kan allt om el och vvs också. På ett mindre projekt borde en kund ha ganska klart för sig vad dom vill ha eller tror du att ett väggbygge bara funkar med ren automatik.

Snacka sen inte skit....jag har redan pratat med konsumentverket, två personer från olika avdelningar och deras svar till mig väger högre än vad du tror att orsaken till checklistor och råd är, och det är ordagrant vad jag skrev, alltså för att BÅDE konsument och hantverkare ska kunna veta sina rättigheter och skyldigheter. För det är som så att dom är framtagna ihop med branchen.

Sen måste jag säga rakt ut att du är den mest läsinkompetenta person som finns, hur fan kan du få det till att jag tycker att det är ok att blåsa kunder? Det jag skrev var att det inte är hantverkarnas ansvar om en kund inte tar sitt ansvar och kollar upp ett företag innan köp av tjänst och sen blir blåst på pengar. Just där ligger varje enskild konsuments eget ansvar i en process som kan leda till strul. Det företag som ev blåser en kund är ju helt enkelt bara glad att kunden inte tog sitt ansvar och kollade upp.
Du verkar ha gjort det till ett kall att tolka mina texter fast jag säger att det går inte att läsa mellan raderna, jag är inte en orm likt dig som slingrar mig igenom en debatt för att leta fram endast det som gagnar mina egna tankar.
Om det är nån som ska skämmas så är det du, du som inte kan ta svar på tal, du som inte svarar på raka frågor, du som notoriskt svarar på inlägg där du kan plocka ut saker ur sitt sammanhang för att använda det till din fördel och sen vägra totalt kommentera på inlägg som kommer med rena fakta som är tvärtemot vad du tycker....nä fy fan hur du håller på. Inte konstigt att det finns folk som slutat debatera med dig.

Jag ger upp, jag har tagit fram fakta för att visa, jag säger exakt samma sak som konsumentverket, jag uppvisar alla typer av insikter för att man ska kunna förstå var branchen vill och vad en konsument bör göra så att konsument och hantverkare påbörjar sitt projekt så smidigt som möjligt men det är då jävlar enklare att lära en apa köra bil än att få dig att förstå vad hantverkarna här på forumet gör, de försöker hjälpa lekmännen i förståelse varför företag gör som dom gör och som tur är genom pm så finns det ju iaf en mängd lekmän som förstår detta och förstår exakt vad jag skriver men du verkar ju fördumma dom genom att hålla på som du gör.....patetiskt.
 
Redigerat:
Thomas59
Glufsglufs skrev:
Det jag skrev var att det inte är hantverkarnas ansvar om en kund inte tar sitt ansvar och kollar upp ett företag innan köp av tjänst och sen blir blåst på pengar. Just där ligger varje enskild konsuments eget ansvar i en process som kan leda till strul. Det företag som ev blåser en kund är ju helt enkelt bara glad att kunden inte tog sitt ansvar och kollade upp.

Du verkar ha gjort det till ett kall att tolka mina texter fast jag säger att det går inte att läsa mellan raderna, jag är inte en orm likt dig som slingrar mig igenom en debatt för att leta fram endast det som gagnar mina egna tankar.
Jag tolkar inte. Det var ett direkt citat av vad du skrev och du upprepar det i ditt svar ovan. Du skriver rent ut att det är kundens fel om han blir blåst.

LÄSER DU INTE VAD DU SJÄLV SKRIVER?
 
Thomas Lundquist
MathiasS skrev:
Fast detta är inte sant Cecar. Det finns flera hantisar här som kallar sig seriösa som inte skrivit på ett avtal i hela sitt yrkesliv och hävdar att det inte behövs.
Nämn en (som kallar sig seriös) hantverkare här som inte skrivit på ett avtal i hela sitt yrkesliv.
 
Redigerat:
varje gång jag har skrivit på detta forum kommer jag att tänka på att jag borde skaffa ett liv istället, aldrig en tanke som slagit er grabbar?:p
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.