Status
Tråden går ej att kommentera.
Thomas59
Glufsglufs skrev:
Jag har fortfarande inte fått något förslag av dig eller annan om hur branchen ska lösa problemen, kan du nu då kanske svara på vad du tycker man ska göra eller ska jag hjälpa dig med det....med risken att det feltolkas....
Titta här Glufs. Jag klickade på citat i ditt monsterinlägg ovan och pga att du inte förstått att man inte ska SKRIVA TEXT DIREKT I CITAT kommer inget av det du skrev med vilket gör det i stort sett omöjligt att besvara. Det borde väl du veta.

Vad värre är - att förvanska citat, vilket är vad du gör när du lägger till text i ett citat av någon annan är både ett etikettsbrott och ytterst ofint. Kommande läsare av tråden riskerar att bli rejält förvirrad och vet inte vem som skrivit vad.

Eller på ren svenska:

JAG VILL INTE HA TEXT MED DINA SYNPUNKTER I EN TEXT SOM ÄR MARKERAD SOM ETT CITAT AV VAD JAG SKRIVIT I ETT TIDIGARE INLÄGG. DET FÅR DU LÄGGA AV MED!

För övrigt är jag inte det minsta bitter. Dina inlägg har däremot klar rättshaveristvarning och du verkar bli oerhört upprörd. Varför är lite oklart då detta ju bara är en diskussion, ingen tävling i vem som har rätt eller fel. För varje ord du skriver befäster du dock bilden som många har av hantverkare. En bild som du inte verkar dela men så är du ju själv hantverkare och verkar ha tagit på dig rollen som nån sorts generaladvokat åt utsatta hantverkare.
 
MathiasS skrev:
Bingo!

Det tog 2h och 33 minuter.
Hahaha!! d^_^b
 
Thomas59
Glufsglufs skrev:
Eftersom de konsumenter här i forumet som syns mest och klagar högst inte kan komma ut med förslag till lösningar samt hugger emot när forumets hantverkare hänvisar till vad konsumenter bör göra för att stävja ett ev problem (samma sak som konsumentverket också påtalar) så får väl jag då som hantverkare och företagare hjälpa er, jag axlar nu erat "ansvar" så ni slipper engagera er, jag ger nu lite nyttig info på ett fat åt er.

Konsument Göteborg började redan 2009 arbeta ihop med Sveriges byggindustrier och EIO (mitt eget yrkes intresseorganisation) och tog så småningom fram en skrift för konsumenter: [länk]

Vidare så har Konsumentverket (riks) tagit fam en mer omfattande text för konsumenter:
[länk]

Konsumentverket (riks) har också med hjälp av branchen tagit fram ett utbildningsmaterial som elever främst i skola ska ta del av men går säkert att köra kurser för nya företagare också: [länk]

Ja....se där...branchen har med konsumentverket arbetat fram lite så att båda parter ska kunna utföra ett projekt utan att det ska behöva bli problem.
Vems är nu ansvaret? Ja, konsumenten tar sitt ansvar genom att följa konsumentverkets riktlinjer och branchens råd samt att hantverkarna tar ansvaret för exakt detsamma i dom bitar som rör dom som säljare.

Var det så jäkla svårt att söka fram detta? Är det inte exakt detta de flesta sagt här på forumet tusen gånger.
I huvudsak är det alltså konsumenten (kunden) som ska ändra sitt beteende. Är det inte precis den inställningen som är förhärskande bland många hantverrkare? Det är kunden det är fel på. Tänk så bekvämt.

Sen tror jag att du grovt missuppfattat konsumentverkets råd till köpare av hantverkstjänster. Bakgrunden till råden är ju att risken att bli lurad alt få ett undermåligt arbete utfört är relativt stor, vilket andelen klagomål också pekar på.

Konsumentverkets råd att KUNDEN ska se till att avtal skrivs och att man som kund ska kontakta en konsumentvägledare innan man köper hantverkartjänster är ju ett förödande underbetyg åt hela hantverkarkåren.

Jag kan faktiskt på rak arm bara komma på EN annan bransch där risken att gå på en mina kommer upp i klass med risken vid anlitande av hantverkare och det är vid köp av en begagnad bil. Där har lagstiftaren gått in med relativt hårda åtgärder vilket kanske skulle välkomnas i hantverkarbranschen också. De duktiga och kompetenta hantverkarna skulle ju inte drabbas.

Orkar inte tjafsa mer med dig så jag lägger ner!
 
Thomas59 skrev:
Titta här Glufs. Jag klickade på citat i ditt monsterinlägg ovan och pga att du inte förstått att man inte ska SKRIVA TEXT DIREKT I CITAT kommer inget av det du skrev med vilket gör det i stort sett omöjligt att besvara. Det borde väl du veta.

Vad värre är - att förvanska citat, vilket är vad du gör när du lägger till text i ett citat av någon annan är både ett etikettsbrott och ytterst ofint. Kommande läsare av tråden riskerar att bli rejält förvirrad och vet inte vem som skrivit vad.

Eller på ren svenska:

JAG VILL INTE HA TEXT MED DINA SYNPUNKTER I EN TEXT SOM ÄR MARKERAD SOM ETT CITAT AV VAD JAG SKRIVIT I ETT TIDIGARE INLÄGG. DET FÅR DU LÄGGA AV MED!

För övrigt är jag inte det minsta bitter. Dina inlägg har däremot klar rättshaveristvarning och du verkar bli oerhört upprörd. Varför är lite oklart då detta ju bara är en diskussion, ingen tävling i vem som har rätt eller fel. För varje ord du skriver befäster du dock bilden som många har av hantverkare. En bild som du inte verkar dela men så är du ju själv hantverkare och verkar ha tagit på dig rollen som nån sorts generaladvokat åt utsatta hantverkare.
Jaha, du menade så. Ja jag vet inte helt enkelt hur man gör som vissa och tar ut olika stycken för att citera. Men å andra sidan så var det ju bra att du fick ut just det för då kan du ju svara på den frågan...eller nä...du undvek en direkt fråga igan för att helt vända situationen så det passar dig...är det etik i en diskution det?

Sen får du nog ta och hejda dig gällande resten om citat, ditt system du hade väldigt ofta förut att svara genom att plocka ut meningar ur sitt sammanhang är väl 10ggr värre än att man skriver svar med kursiv stil direkt efter annans text.
I övrigt kan jag inte påstå att jag bryr mig nämnvärt hur just du vill ha det i texterna, du gnällde t o m när jag förtydligade min text med tjock stil förut också för att man skulle kunna sära på min och annans text.

Haha...alltså...jag har aldrig varit upprörd, jag menar, vad har man för nytta av det i en diskution med skriven text. Men visst är det irreterande när man ställer direkta frågor till dig gång på gång men du svarar aldrig på dom, man förklarar situationer som du uppenbarligen inte förstår men du hugger vidare som en kobra utan att ens betänka vad som skrivs samt att du ständigt ska tolka texter fast man skriver övertydligt att det inte finns utrymme för tolkning. Så svara mig bara, hur klarar du av att tolka en text där skribenten skriver att texten är som den är, inget mellan raderna, inget utrymme för tolkning osv osv. Du började redan med dina påstående som svar när jag sa att artikeln var dålig och inte gav någonting.
Vad jag gör är att ur en hantverkares och företagares samt i synnerhet min egen synpunkt förklarar varför saker är som det är men istället för att ge svar tillbaka med tex orden "men om man gjorde så här" eller "skulle man inte kunna" osv osv så hugger du bara vidare utan någon som helst hänsyn till vad som skrivits. Du är ett typexempel på en person som aldrig någonsin kan ta ett svar som kan vara lika eller mer rätt än vad din egen åsikt är.
Hantverkarna här på forumet har mycket mer ödmjukhet i sig gällande problemen konsumenter ställs inför jämfört med vad vissa konsumenter har för de problem som hantverkarna ställs inför....vilket är konstigt.
Men, om du bara slutade tolka texter till att passa din egen agenda och var lite vidsynt så skulle du se stora möjligheter till lösningar och framförallt respekt från hantverkarna.

Men, bara för att göra det hela tydligt då eftersom du inte har förstått pga mina citerade inlägg eller vad det nu handlar om.

*Jag skrev att jag inte gillade din länk för den gav inget, det riktiga pressmeddelandet ger betydligt mer både för hantverkare och konsument - du påstår direkt att jag feltolkar för eget syfte.

*Jag förklarar vidare att jag skulle vilja se mer ingående var klagomålen är så att branchen kan se vad det handlar och då kanske bearbeta det på ett bättre sätt samt hur många av dessa 10 000 som möjligen inte skulle vara relevanta klagomål, alltså alla kunder har faktiskt inte rätt jämt - du påstår då direkt att jag ska skydda hantverkarna, hur du nu kunde få ut det när jag skriver klart att det är för att hjälpa branchen att se exakt var problemen ligger.

*Jag skriver gång på gång att jag inget säger om att det är 10 000 klagomål, jag säger inte emot konsumentverket någonstans utan det handlar fortfarande om en dåligt skriven artikel som tappat hela styrkan från pressmeddelandet och ger en snurrig upplevelse för en oinsatt, alltså det är vad jag tycker - du hugger ju då direkt åter med att jag försöker få det till att allt är frid o fröjd osv osv

Ja, sådär kan jag hålla på ett tag och du snackar om etik i diskutionen. Pinsamt.

Jag har ju ett par direkta frågor jag skulle vilja ha svar på från dig men då du notoriskt vägrar svar på dom så är det ju inte så stor idé men vi kan ju testa iaf genom att du svarar på den direkta frågajag ställt några gånger och som du lyckats ta ut som citat....eller nä....jag löste det själv genom att bara råka veta vad som finns därute i verkligheten.
 
Thomas59 skrev:
I huvudsak är det alltså konsumenten (kunden) som ska ändra sitt beteende. Är det inte precis den inställningen som är förhärskande bland många hantverrkare? Det är kunden det är fel på. Tänk så bekvämt.

Sen tror jag att du grovt missuppfattat konsumentverkets råd till köpare av hantverkstjänster. Bakgrunden till råden är ju att risken att bli lurad alt få ett undermåligt arbete utfört är relativt stor, vilket andelen klagomål också pekar på.

Konsumentverkets råd att KUNDEN ska se till att avtal skrivs och att man som kund ska kontakta en konsumentvägledare innan man köper hantverkartjänster är ju ett förödande underbetyg åt hela hantverkarkåren.

Jag kan faktiskt på rak arm bara komma på EN annan bransch där risken att gå på en mina kommer upp i klass med risken vid anlitande av hantverkare och det är vid köp av en begagnad bil. Där har lagstiftaren gått in med relativt hårda åtgärder vilket kanske skulle välkomnas i hantverkarbranschen också. De duktiga och kompetenta hantverkarna skulle ju inte drabbas.

Orkar inte tjafsa mer med dig så jag lägger ner!
Tänk. Inte ens när man tar fram det jag väntat mig att en konsument skulle ta fram för att påvisa vad konsumentverket anser om saken kan du ge dig utan får det åter igen till att hantverkare är djävulen själv, det är ju tamefan helt otroligt.

Bekvämligheten ligger väl hos den kund som inte tar ansvar för det projekt dom är byggherre för, eller ska den inhyrda arbetaren ta ansvaret för det med?
 
Thomas59
Glufsglufs skrev:
Tänk. Inte ens när man tar fram det jag väntat mig att en konsument skulle ta fram för att påvisa vad konsumentverket anser om saken kan du ge dig utan får det åter igen till att hantverkare är djävulen själv, det är ju tamefan helt otroligt.

Bekvämligheten ligger väl hos den kund som inte tar ansvar för det projekt dom är byggherre för, eller ska den inhyrda arbetaren ta ansvaret för det med?
Hur man citerar korrekt är inget jag hittat på.

Konsumentverket ska värna konsumentens ställning. Att konsumentverket tar fram råd och anvisningar avseende hur man som kund/konsument ska minska risken att bli lurad/få ett dåligt jobb gjort av en hantverkare betyder INTE att det är kunden det är fel på vilket du tycks tro.

Sista stycket i ditt inlägg vet jag inte vad du villl säga med. Byggherre? Vi diskuterar köp av hantverkstjänster där konsumenten klagar för att arbetet blev dyrare än förväntat, tog längre tid eller blev inte utfört på det sätt som konsumenten trodde var överenskommet.

Jag vet att du inte gillar att man försöker tolka vad du skriver men nog verkar det i alla fall som du i första hand lägger ansvaret på kunden/konsumenten eller....?
 
Med hantverkare som har inställningen att allting alltid är konsumenternas fel och att dessa aldrig gör något för att försäkra sig om att få det dom önskar, inte läser konsumentverkets råd m.m. och att allt ansvar för att allt blir som det borde ligger på konsumenten själv, så är det inte så konstigt att det är så många klagomål som det är...
 
Innan klogomålen inkommit så har arbetet utförts, innan ett arbete utförs (stort som litet) har konsument/byggherre/beställare samtalat med företag, i detta samtal är det en stor fördel att det framkommer exakt vad konsumenten är ute efter, de kan ha en massa idéer som praktiskt inte kan utföras, de kan ha en massa tankar om hur det kommer att se ut osv, men så länge hantverkaren inte vet exakt hur kunden vill ha det så görs jobbet på det vis hantverkaren är van att utföra det.

Om man som konsument har en speciell plan för hur slutresultatet ska vara, när det måste vara färdigt och var ekonomin ska lägga sig så måste man som konsument upplysa hantverkaren om det innan projektet startar, än viktigare när det handlar om större projekt som badrumsrenovering eller husbygge tex. Hur man än vrider och vänder på det så vill kunden ha det så billigt och bra som möjligt, företaget vill tjäna pengar och få gott omdömme så dom kan få nya jobb osv, därav rekomendationerna från konsumentverket. Det låter mer på dig att du tycker att kunden inte ska ta något ansvar alls för det projekt dom anlitar en annan person för att göra.
Hantverkaren tar ansvaret att göra så som kund önskar men som sagt, man bör också veta då vad exakt kund önskar och det är kundens ansvar att veta det och se till att hantverkaren verkligen fattat det.

Om det är någonstans man ska vara noga med att allt funkar klanderfritt i allt från vad som ska göras, hur slutresultatet ser ut i sitt eget huvud (främst det estetiska som färger, kakel osv), ekonomiskt och tidsaspekten över det hela så är det väl i hemmet......men, då det ändock kommer in 10 000 klagomål så fallerar det kraftigt någonstans men var är det, handlar det om lurendrejare eller taskig info och missförstånd. Därför är det bra för branchen att kunna se exakt var det blir fel och det har ju vi då organisationer till som arbetar med samt för kundens del har man konsumentverket.
Så, om konsumenten kollade upp mera utefter konsumentverkets checklista, samt kollade upp varför företag A är 20 000 billigare än företag B vid offertförfarande, lägger fram tydliga handlingar på vad man vill ha osv så blir det nog inte så många klagomål efter det. Detta ansvar för sitt eget hem och liv måste den enskilde konsumenten ha. Sen kommer det alltid att finnas oseriösa företag men då kommer klagomålen mer handla om dessa.

Jag lägger helt enkelt ansvaret att se till att jag som hantverkare som ska utföra ett beställt jobb får nödvändig info från kund, när det framkommit så tar jag mitt ansvar och berättar om saken är möjlig och/eller på vilket vis det är möjligt att utföra det. När det gäller priser för timdebitering så vet de oftast det eller frågar direkt vid första möte men materialet frågas det sällan om och är man väldigt mån om sin privatekonomi så frågar man om det också men men....det ansvaret för sin egen ekonomi är det inte många som tar.

Sen handlar det inte om ifall jag gillar att mina texter tolkas eller inte....jag lämnar inte utrymme för tolkning, det jag skriver är det jag skriver, inget annat, därav långa inlägg just för att förklara så att tolkningar inte ska ske, så arbetar jag.
 
Påminner mig om något jag läste om SAAB för några veckor sedan då SAAB inte var problemet utan alla dumma bilköpare som inte fattade vilka fantastiska produkter dom producerade. Detta betyder ju inte att hela bilbranschen är kass men dom som inte lyssnar på kunderna har inget att göra på marknaden.
 
thomasx skrev:
Med hantverkare som har inställningen att allting alltid är konsumenternas fel och att dessa aldrig gör något för att försäkra sig om att få det dom önskar, inte läser konsumentverkets råd m.m. och att allt ansvar för att allt blir som det borde ligger på konsumenten själv, så är det inte så konstigt att det är så många klagomål som det är...
Sakfelen ligger sällan eller aldrig hos konsumenten och det tror jag inte många om någon påstått i sina inlägg i någon tråd om det ämnet, endast "hantverkshatare" (kom inte på något bättre ord) påstår att det vimmlar av sådana hantverkare som tycker så samt gärna tolkar hantverkares inlägg på det viset.
Däremot när någon klagar över något och det sen visar sig att det är oseriös firma, löjligt billig firma eller arbeten gjorda/inte gjorda pga obefintliga handlingar/överenskommelser osv osv så utrycker vi hantverkare klumpigheten i att inte ha kollat upp ordentligt och då tex efter konsumentverkets checklista....men, vi blir då åter direkt anklagade för att lägga över allt ansvar på konsumenten.

Det är ju också så att många konsumenter som beställer ett jobb som tar väldigt kort tid inte ser den tiden som spenderas på kund när man inte är direkt på plats, ex kund ringer och säger att en dimmer pajjat, elektrikern gör en arbetsorder, startar dagen från kontoret och åker dit, byter en säkring i dimmern och allt funkar. Jobbet i sig tog 15 min från att han klev in till att han klev ut igen, denna tid ser kunden men sen gick det kanske några minuter till att skriva ordern, en kvart att åka dit samt ett antal minuter att fixa lite admin samt skriva faktura och allt på den kunden tog 45 min vilket avrundas till 1 timme inkl bil. Då klagar kunden sen för att den får betala 1h för 15 min jobb på plats.
Klagomål liknande detta finns det nog mängder av, klagomål jag tycker har dålig substans för att direkt anklaga hantverkarna för att vara lurendrejare.

Är du med på vad jag menar?
 
Nimajneb skrev:
Påminner mig om något jag läste om SAAB för några veckor sedan då SAAB inte var problemet utan alla dumma bilköpare som inte fattade vilka fantastiska produkter dom producerade. Detta betyder ju inte att hela bilbranschen är kass men dom som inte lyssnar på kunderna har inget att göra på marknaden.
För att kunna lyssna på en kund så måste en kund också utrycka det den vill framföra.....där är det stora problemet. Det lär ju knappast vara hantverkarens ansvar, att klämma fram detaljer ur kunden som kunden har inne i sin skalle om hur resultatet ska vara....nu pratar jag inte om fuskjobb utan lösningar som inte är fel men kan göras på olika sett, som kabeldragningar tex. Vill man inte ha synlig kabel runt dörrfodret fast det är den enklaste och billigaste vägen att dra kabeln så måste man uttrycka det också. Ibland glömmer man att förklara eller fråga eller som oftast kunden säger endast "gör så det funkar och blir bra" och sen kommer hem och får en chock. Inte heller alltid man varit på plats med kund innan arbetet ska göras heller, finns även akutarbeten där man inte kan planera med kund innan fast det är ju en annan sak men klagomål blir det nog likförbannat.

Gällande just SAAB liknelsen så handlar det ju om marknadsföring också, inte bara storheten i märket. Många tycker det är bra bilar men många väljer tex VOLVO och troligen på mer eller mindre obefintlig marknadsföring av SAAB.
Har man en bra produkt (tjänst) som man vill ha kunder till så gör man reklam och sen får kund undersöka om denna produkt funkar för dom, praktisk och ekonomiskt....varför kan inte det funka på samma sätt gällande köp av hantverkartjänster?
 
Redigerat:
En bra hantverkare frågar kunden, ger alternativ och åsikter vad han tycker är bästa lösningen. Att förvänta sig att kunden har allt klart för sig är att ställa för stora krav på medelkonsumenten.

Hade jag varit hantverkare hade jag marknadsfört mig mer än att bara ha ett telefonnummer i gula sidorna.
 
Nimajneb skrev:
En bra hantverkare frågar kunden, ger alternativ och åsikter vad han tycker är bästa lösningen. Att förvänta sig att kunden har allt klart för sig är att ställa för stora krav på medelkonsumenten.

Hade jag varit hantverkare hade jag marknadsfört mig mer än att bara ha ett telefonnummer i gula sidorna.
Jo, man frågar ju självklart men får man svaret "gör så det blir bra" så.....
Men jag tror att de som klagar i första hand är de som har väldigt klart för sig i huvudet hur slutresultatet ska vara men sen visar det sig att det inte är så som de tänkt, detta skulle kunna undvikas om de genom text, skisser, foton visade upp vad de vill ha och då har också hantverkaren möjlighet att tala om direkt om saker inte är genomförbara....jösses vad med klagomål det då skulle försvinna, det gäller ju då klagomål på både tid, ekonomi samt resultat.

Jag tycker det också ser B ut med endast mobilnummer till loggan också på bilarna tex eller i annonser i tidningarna.

Men...kom förbi tältet i sommar på en virre så diskuterar vi vidare d^_^b
 
Nu tror jag att typen av klagomål skiljer sig ganska mycket mellan olika hantverkatgrupper om man tänker på själva arbetets utförande.
Däremot när det kommer till saltad fakturor och no-show gäller nog alla.

Accepterar virren i tältet om jag har vägarna förbi, har ännu inte bestämt mig även om artistuppsättningen lockar. :)
 
Jo, nog skiljer det sig och det var väl det jag ville påvisa genom att det skulle vara kul att se hur mycket klagomål det är på exakt sak. Om det nu tex skulle vara 45% på dyrare än tänkt och 50% på tider samt resten då blandat rena byggfel och likande så vet ju branchen att företagen måste skärpa sig kopiöst på just dessa bitar men att det sällan blir byggfel i förhållandet eller hur nu det skulle slå ut. Att det är 10 000 klagomål är ju en sak men var ligger alla dessa klagomål.

Klart du ska gå.....ja, du har ju själv sett uppställningen so far.....Tänk hur långt jag åker för att bjussa på en virre :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.