Status
Tråden går ej att kommentera.
Thomas59
Glufsglufs skrev:
Jag gav Thomas59 några direkta frågor som med svar skulle kunna lysa upp diskutionen och ge en inblick i hur hantverkare ska göra men fast han varit inne sedan frågorna ställdes (inlägg 106, 07.44, 27/1) så har det inte kommit några svar, samma frågor har också ställts tidigare i tråden utan svar samt även i andra trådar vid tidgare tillfällen...utan svar. Vågar du Thomas59 ta tag i frågorna eller kan du erkänna att du inte har tillräckligt stor kunskap i ämnet så att du inte kan komma med ett svar?

Jag ställde också nu frågor till thomasx (inlägg 123, 00.20, 28/1) kommer jag att få några svar där så jag som hantverkare (djävulens redskap) kan få upplysning och bli frälst till fårskocken. Vi får se, men okunskapen är väl så pass stor där med om verkligheten i denna branch så jag vet inte om jag ska räkna med något matnyttigt, troligen fegas det väl ur där med som så många gånger förr.....
Visst kan jag göra det men då kommer det att anses som tilläggsarbeten som går utanför vad som ingår i topic för tråden, vilket kommer att medföra en extrakostnad för dig. Jag bedömer tid och kostader för extraarbetet enligt följande:

SPECIFIKATION AV TILLÄGGSARBETE

*Felsökning av dina inlägg pga extremt långa och osammanhängand texter, i syfte att utreda vad du egentligen menar och vad du vill ha svar på: 40 timmar á 1500 kr
*Skriva svar på fråga; inlägg 106, 07.44, 27/1: 30 minuter á 1500 kr/timme
*Förbrukningsmaterial, 1 chipspåse Estrella Sourcream&Onion 400 kr
*Förbrukningsmaterial, 1 Flasköl Spendrups Gold, 120 kr

Vid beställning inom 5 dagar kan svar levereras senast 2012-12-31.

Totalt uppgår tilläggsarbetet till 61 270 kr exkl moms.

På förbrukningsmaterial får du mina nettopriser på Operakällaren med ett påslag på 15 %.

Fakturering vid publicerat svar. Faktureringsavgift 150 kr tillkommer. Alla priser anges exkl moms. Betalningsvillkor 10 dagar netto.

Vänligen bekräfta!
 
Mikael_L
mariatherese skrev:
Någonstans har jag en känsla av att det finns många hantverkare där ute som inte riktigt har grepp om hur man hanterar sina kunder på ett affärsmässigt sätt. Information och kommunikation är nyckeln och det ansvaret kan aldrig ligga på kunden.
Exakt, alla som arbetar inom någon slags servicebransch lever ju med detta "problemet".
Men man kan ju också välja att se "problemet" som:
1. De som betalar min lön + chefen.
2. Något man kan lära sig något av.
3. En konkurrensfördel gentemot sina konkurrenter, när man tagit del av punkt 2.
4. Något man får bättre rykte genom och sen tjäna mer pengar, när man tagit del av punkt 3.

Sen råkar alla inom serviceyrkena möta jobbiga, griniga eller orealistiska kunder, lite då och då. Samt kunder som försöker luras, stjäla eller få speciella fördelar.

Själv försökte jag såhär efter jul, lite trevligt byta lite saker där öppet-köp tiden gått ut samt att jag tappat ett av kvittona. Säljaren tjurade inte alls, men jag kunde däremot inte få pengar tillbaka utan bara byta mot annan vara. Det tyckte jag var helt OK och i slutändan har dom en väldigt nöjd kund nu. Men dom kunde ju även kört det hårda racet mot mig, men riktigt lika nöjd hade ajg inte varit då.

Det hör till yrkesrollen.
I vilken butik som helst, eller som ren tjänstesäljare så brukar väl säljaren/utföraren först ta detta med kunden direkt, men vid besvärliga situationer skicka det till chefen. Egenföretagaren måste däremot ta allt själv.



Att vara hantverkare är tyvärr inte bara att vara kunnig yrkesman idag.
Det kan kanske fungera om man går i par med en annan som har ett visst mått social kompetens och professionalism i bemötande. Och att vara egenföretagare kräver sen också att man kan vara affärsman, förutom handens intelligens.
 
Mikael_L
Glufsglufs skrev:
Det är ju främst det där med tiden att engagera sig i ett ev problem, beroende på vad summan ligger på så finns det ju gånger hantverkare helt enkelt struntat i att processa för att tiden att lägga ner på det hela är dyrare än summan att ta in.
Välkommen i gänget av personer "lurade" i affärer.

Alla som gör affärer råkar ju ut för detta, även de på "andra sidan".
Jag kan väl i princip påstå att jag blev lurad av en rörmokare, men jag orkade helt enkelt inte ta strid för en tusenlapp.
En kompis till mig, som nu är inne på sin tredje rejält renoverade bostadsrätt har också en del dåliga erfarenheter.
När jag hälsade på första gången i senaste bostaden, så märkte jag något direkt jag klev in i badrummet, att det var rejäla fogsprång i golvet. Det kändes tydligt med fötterna :x
Jag utropade "Hördu, vad har dom gjort här!!!"
Ja han frågade tillbaka "Är det något du tycker är fel? Vad hittar du för fel i badrummet?"
Allt för att kolla så det inte bara var han själv som var överdrivet grinig.

Men kan kort och gott säga att utförandet var inte bra.

Det hela slutade med att han gav upp sina krav på ett korrekt badrum, utan dom möttes halva vägen på något vis, så han betalade en massa pengar för att badrum han inte alls är nöjd med. Han orkade helt enkelt inte bråka hela vägen.
Och han är ändå genom sitt jobb en van förhandlare och har upprättat och signerat många kontrakt och avtal både hit och dit.
 
Thomas59 skrev:
Äh, den har ju spårat ur en aning:wow:. Väntade bara att någon moderator skulle låsa den men eftersom jag startade tråden så Be My Guest - jag har inget emot om vissa :rolleyes: skriver av sig lite, OT eller ej
Nja, som moderator känner jag ju igen er allihop i den här tråden ;) (med nåt undantag) så jag tyckte gott Ni kunde få tjata en stund med varann :D fast uppriktigt sagt så tvivlar jag på att Ni kommer att komma överens för Ni har ju provat förut om man så säger :p men för nytillkomna medlemmar kan argumenten vara av värde.
Jag tror dock att Ni nått vägs ände för den här gången så jag stänger tråden snart och önskar Er välkomna tillbaka en annan gång.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.