Status
Tråden går ej att kommentera.
Thomas59 skrev:
Jag tolkar inte. Det var ett direkt citat av vad du skrev och du upprepar det i ditt svar ovan. Du skriver rent ut att det är kundens fel om han blir blåst.

LÄSER DU INTE VAD DU SJÄLV SKRIVER?
Jo, det gör jag men du har uppenbarliga problem med att läsa andras inlägg, koppla ihop dina egna synpunkter samt förstå innebörd. Men jag kan ju förklara för dig med de delar du i citatet du förvanskat genom att göra ingrepp genom att använda mig av HELA meningar. Sedan ber jag dig i all vänlighet att svara på följdfrågorna som är direkt riktade till dig.
1. Det är inte hantverkares ansvar att en konsument inte kollar upp relevanta fakta om företagen, detta ligger på konsumenten. Fråga: Tycker du att hantverkare vare sig den är seriös eller oseriös ska sätta sig ner med alla eventuellt blivande kunder och gå igenom områdets alla hantverkare för att hjälpa dom till rätt företag inför köp av tjänst? Är det något som varje företag ska göra då, gratis kanske eller?

2. En oseriös firma som utan moral gärna blåser kunder på pengar eller annat kan väl inte bli gladare om inte konsumenten kollat upp företaget först samt jämfört med andra. Fråga: På vilket vis är inte det konsumentens egna ansvar att se till? eller tycker du här också att varje seriös hantverkare ska sätta sig ner med kunden och gå igenom alla förtetag för att hjälpa till?

Så, svara på ovan frågor samt följande: Finns det enligt dig något ansvar hos en konsument? Isf vad?
Tror du på rent allvar att inte en konsument bör ta eget ansvar över sin ekonomi och själv till en början se till att pengarna hamnar på rätt ställe? eller ska hantverkarna som ännu inte fått jobbet utan bara kanske hört om projektet åka till kunden på eget bevåg och hjälpa denne genom proceduren av att kolla upp och beställa tjänst, av en konkurent t o m.

Ibland måste även du vara lite mer vidsynt och förstå att det finns en gränsdragning på vad ett företag kan ta åt sig i arbete, både gratis och betalt. Du verkar leva i någon utopi som inte är möjlig någonsin om du ska fortsätta att diskutera på det här viset.
 
Thomas Lundquist skrev:
Tack!
Det är här din oerfarenhet/ okunskap lyser starkt igenom.

Du sitter och påstår att ingen seriös hantverkare kan komma överens med kunden utan skriftliga avtal.
Ärligt talat!!! Vad vet du om det? Har du någon som helst erfarenhet om det?

Ska man skriva avtal om man ska byta en knutbräda? Om inte, hur många kan man byta innan man skriver ett avtal?
Nej Thomas, det är inte TX som påstår det. Det är fd hantverkaren Cecar33 här i tråden som påstår det. Och eftersom du ihärdigt hävdar att seriösa hantverkare inte behöver avtal och dessutom tar dig själv som ett gott exempel på att så är fallet så kommenterade jag det.

Vill du argumentera för att inte skriva avtal så gör det med Cecar33 - ni har ju båda den erfarenhet och branschkunskap som krävs för att ha en åsikt i frågan.

Ska man skriva avtal om att byta en knutbräda? Ja, skicka en offert på det så är det klart. Hur svårt kan det vara? Någon tid tar det inte heller (och tar det tid så ska jag gärna stötta dig i arbetet med att ta fram en offertmall).
 
Självklart skall man alltid skriva avtal även på mycket små jobb. Då vet alla inblandade vad som gäller. Med lite förberedelser och övning tar det inte många minuter.

Eftersom jag tycker att folkbildning är viktigt så brukar jag vid första träffen med kunden berätta varför avtal är viktigt och lite om konsumenttjänstlagen. Även om jag i slutändan inte får jobbet så hoppas jag att de kanske har lärt sig lite.
Men tyvärr så har det visat sig att flera av dem ändå inte skriver avtal med andra hantverkare.
 
  • Gilla
Thomas59
  • Laddar…
Denna diskussion om kontrakt - fortfarande!

Hur svårt kan det vara att använda en enkel offertmall?! Hur i hela världen kan man gnälla på kunderna om man inte ens tillhandahåller detta minimum av seriösitet? Ett A4-papper, en skrivare och ett wordprogram.

HUR SVÅRT ÄR DET?!
 
SOCKEPLAST skrev:
Denna diskussion om kontrakt - fortfarande!

Hur svårt kan det vara att använda en enkel offertmall?! Hur i hela världen kan man gnälla på kunderna om man inte ens tillhandahåller detta minimum av seriösitet? Ett A4-papper, en skrivare och ett wordprogram.

HUR SVÅRT ÄR DET?!
Ja, med tanke på hur mycket energi som läggs på att tjöta om effekterna av att inte göra det, så tycks det ligga mycket mer än man kan ana i din fråga. ;) Och för sådana små jobb är det ju utomordentligt lätt att ha några standardavtal liggandes i bilen för direkt överenskommelse.
 
Thomas59 skrev:
Nu är det fredag så helgfrid bör råda. Föreslår därför att vi tar en paus då ämnet i alla fall spårat ur.

Trevlig helg på er alla!
Nej!
Ni fortsätter väl ett tag till? Den här tråden är ju källa till många skratt. Det är ju humor på hög nivå!
 
Thomas59
Snickar-Urban skrev:
Självklart skall man alltid skriva avtal även på mycket små jobb. Då vet alla inblandade vad som gäller. Med lite förberedelser och övning tar det inte många minuter.

Eftersom jag tycker att folkbildning är viktigt så brukar jag vid första träffen med kunden berätta varför avtal är viktigt och lite om konsumenttjänstlagen. Även om jag i slutändan inte får jobbet så hoppas jag att de kanske har lärt sig lite.
Men tyvärr så har det visat sig att flera av dem ändå inte skriver avtal med andra hantverkare.
d^_^bd^_^bd^_^bd^_^bd^_^b Äntligen :surprised:)
 
Thomas59
mattiasp skrev:
Nej!
Ni fortsätter väl ett tag till? Den här tråden är ju källa till många skratt. Det är ju humor på hög nivå!
Äh, den har ju spårat ur en aning:wow:. Väntade bara att någon moderator skulle låsa den men eftersom jag startade tråden så Be My Guest - jag har inget emot om vissa :rolleyes: skriver av sig lite, OT eller ej.

Själv ska jag laga lite sushi.

Ps. Kom att tänka på ett citat från den käre folkbildaren och förortspoeten Lars Olov Bengtsson (L.O.B):
"Så fort vi diskuterar ska du komma dragande med DINA j-vla åsikter" Ds.
 
Thomas Lundquist
MathiasS skrev:
Nej Thomas, det är inte TX som påstår det. Det är fd hantverkaren Cecar33 här i tråden som påstår det. Och eftersom du ihärdigt hävdar att seriösa hantverkare inte behöver avtal och dessutom tar dig själv som ett gott exempel på att så är fallet så kommenterade jag det.

Vill du argumentera för att inte skriva avtal så gör det med Cecar33 - ni har ju båda den erfarenhet och branschkunskap som krävs för att ha en åsikt i frågan.

Ska man skriva avtal om att byta en knutbräda? Ja, skicka en offert på det så är det klart. Hur svårt kan det vara? Någon tid tar det inte heller (och tar det tid så ska jag gärna stötta dig i arbetet med att ta fram en offertmall).
Jag hävdar inte att andra inte ska skriva avtal. Det jag hävdar och har i ryggsäcken är att jag sedan -94 har haft en handfull jobb då jag haft skriftliga avtal. Och för mig och mina kunder har det fungerat utmärkt, men det verkar vara ett problem för dig bl.a.

Jag har bevisligen skapat mig erfarenhet när det gäller den biten men du sitter och skriver att "det finns flera hantisar här som kallar sig seriösa som inte skrivit på ett avtal i hela sitt yrkesliv och hävdar att det inte behövs" och inte har någon som helst erfarenhet, förutom texter du läst. Rätta mig om jag har fel.

Jag tror och hoppas att TX kan svara för sig själv vad han har skrivit eller ejd^_^b.

Sedan hänvisar du till en fd byggare som lagt ner sin verksamhet pga av privata konsumenter och att han i stort sett offererat och avtalat sönder allt. Ska jag ta rygg på honom och lägga ner eller ;)?
En hantverkare som suttit otaliga gånger i rätten för att få betalt tack vare "avtal" är tydligen den "hantisen" du vill se agera på fältet framöver.
För mig är det ett främmande affärsidé.

Kan du ta fram en offertmall till mig där jag ej behöver åka ut och titta på "knutbrädsarbetet"?
Nej, det är klart att du inte kan så länge inte snickarjobb kan utföras via en laptop ,vilket en stor del av teoretiker verkar tro att snickarna gör idag.

Att lämna en offert och skicka ett avtalsförslag på en knutbräda MathiasS blir oerhört svårt om man ska få det jobbet att gå ihop som svar på din fråga.
 
Thomas Lundquist skrev:
Att lämna en offert och skicka ett avtalsförslag på en knutbräda MathiasS blir oerhört svårt om man ska få det jobbet att gå ihop som svar på din fråga.
Nej det är det inte Thomas och det är det fler än jag som fattat här inne. Jag tror dock det är slöseri att försöka förklara för dig hur man gör och vad poängen med att göra på det sättet är. För det är ju trots allt så att om man inte varit en duktig hantverkare i 20 år så kan man ju omöjligt veta något om att skriva avtal, offerter, försäljning eller något annat som verkligen är områden där du som hantis briljerar.

Eftersom jag ingenting förstår om ditt komplexa yrke så förstår jag inte varför du fortsätter diskussionen med mig, avstå gärna. Fortsätt istället med Cecar som ju bättre uppfyller dina kompetenskrav.

Det måste också vara en märklig värld du lever i Thomas när du inte kan ta intryck och lärdom av vad andra gjort och lyckats med inom sina kompetensområden. Du är dock inte den enda hantisen som är av den uppfattningen här vilket är märkligt. Jag har genom åren kommit i kontakt med många olika branscher och träffat människor som är nyfikna och intressade av att lära av vad andra gjort för att sedan tillämpa det i sin egen verksamhet. Det är ofta fantastiskt att se vad man kan åstadkomma genom att tänka lite utanför fyrkanten, våga sänka garden och lyssna. Tänk vad givande detta och andra forum skulle kunna vara för dig Thomas om du var öppen för att lyssna och snappa upp lite nytt istället för att bara försöka tala om för omgivningen hur det är.
 
Thomas59
MathiasS skrev:
Nej det är det inte Thomas och det är det fler än jag som fattat här inne. Jag tror dock det är slöseri att försöka förklara för dig hur man gör och vad poängen med att göra på det sättet är. För det är ju trots allt så att om man inte varit en duktig hantverkare i 20 år så kan man ju omöjligt veta något om att skriva avtal, offerter, försäljning eller något annat som verkligen är områden där du som hantis briljerar.

Eftersom jag ingenting förstår om ditt komplexa yrke så förstår jag inte varför du fortsätter diskussionen med mig, avstå gärna. Fortsätt istället med Cecar som ju bättre uppfyller dina kompetenskrav.

Det måste också vara en märklig värld du lever i Thomas när du inte kan ta intryck och lärdom av vad andra gjort och lyckats med inom sina kompetensområden. Du är dock inte den enda hantisen som är av den uppfattningen här vilket är märkligt. Jag har genom åren kommit i kontakt med många olika branscher och träffat människor som är nyfikna och intressade av att lära av vad andra gjort för att sedan tillämpa det i sin egen verksamhet. Det är ofta fantastiskt att se vad man kan åstadkomma genom att tänka lite utanför fyrkanten, våga sänka garden och lyssna. Tänk vad givande detta och andra forum skulle kunna vara för dig Thomas om du var öppen för att lyssna och snappa upp lite nytt istället för att bara försöka tala om för omgivningen hur det är.
Det publicerades ju en undersökning (jag har länkat till den i ett tidigare inlägg i en annan tråd, vilken det nu var) för ett tag sedan där en av slutsatserna var att bygg- och hantverkarbanschen var extremt förändringsobenägen. Inte mycket hade hänt under de senaste 20-30 åren. Till skillnad från många andra branscher bedrevs i princip inget systematiskt förändringsarbete och ineffektivitet präglade de flesta undersökta omåden.

Behöver jag tillägga att vissa (hantverkare) här på forumet slog nya personliga rekord i bortförklaringar för att inte tala om att många underkände hela rapporten.
 
Thomas Lundquist
MathiasS skrev:
Eftersom jag ingenting förstår om ditt komplexa yrke så förstår jag inte varför du fortsätter diskussionen med mig, avstå gärna. Fortsätt istället med Cecar som ju bättre uppfyller dina kompetenskrav.
Eftersom jag (och du) insett MathisS att det här är för stark tobak för dig så sök dig till mer teoretiska trådar.
Cecar eller någon annan får gärna debattera med mig så länge kraven uppfylls:).
 
Redigerat:
Snickar-Urban skrev:
Självklart skall man alltid skriva avtal även på mycket små jobb. Då vet alla inblandade vad som gäller. Med lite förberedelser och övning tar det inte många minuter.

Eftersom jag tycker att folkbildning är viktigt så brukar jag vid första träffen med kunden berätta varför avtal är viktigt och lite om konsumenttjänstlagen. Även om jag i slutändan inte får jobbet så hoppas jag att de kanske har lärt sig lite.
Men tyvärr så har det visat sig att flera av dem ändå inte skriver avtal med andra hantverkare.
Jag gillar det upplägget och jag tror att man med den inställningen slipper mycket problem och dramatiskt ökar chanserna att få en nöjd kund och undviker tråkiga diskussioner i efterhand gällande pris och omfattningen av jobbet när man har allt svart på vitt. Sen är det säkert väldigt individuellt, men jag personligen skulle få ett väldigt bra och seriöst intryck av en hantverkare som självmant föreslår ett avtal och går igenom vad som gäller och vad man kan förvänta sig innan jobbet påbörjas.
 
  • Gilla
Thomas59
  • Laddar…
Oj då...Om någon av er (ni vet vilka jag menar) kan komma med erfarenhet inom följande i kombination: Driva företag, arbeta inom byggbranchen, arbeta med detaljhandel, sälja tjänster och samtidigt vara kunder åt byggbranchen, helst mångårig sådan så kanske vi andra hantverkare/företagare kan få respekt för era åsikter och den utopi ni är ute efter. Lägg där också till att ni nyttjar ekonomitjänster och revisorer som är vana att arbeta med hantverksföretag.....just för att få kläm på ekonomin i businessen.

En sak har ju kommit fram rätt iaf av en av er, och det är ju att ett avtal nödvändigtvis inte behöver vara ett avtal framtaget av tex konsumentverket. Ett avtal kan vara utformat på olika sätt och vanligast (för min del iaf) är en underskriven offert där det framgår vad projektet handlar om (med fördel refererat till uppsatt handling eller liknande som man tillhandahållit), pris, vad som ingår i stora drag, löspris på ev tillval (om beslut hänger i luften), timpris för extrajobb/avvikelser samt ev reservationer. Har man det och kund godkänner så finns det sen inga tvivel...eller ja, bör inte finnas iaf.
Sen håller jag med Thomas L av ren erfarenhet, och det är att det oftare är privatkunderna som stoppar det hela med att skriva under något på småjobb, möjligen en kråka på en arbetsorder men dom brukar inte vara mer omfattande än vad kund säger i telefon innan man är på plats.

Edit: Ett problem som man stöter på ofta som hantverkare och det gäller såväl privatkunder som företag, resturanger osv är att man kan få ett uppdrag, skriva avtal om kostnad och vad som ska göras men då under tiden få mer och mer att bita tag i när man ändå håller på och när det sen ska betalas så blir det ett jäkla liv för dessa extra timmar ska väl ingå!!!!! Detta kan jag säga är mycket vanligare än vad ni någonsin kan tro. Då säger ni, men skriv avtal för alla extra saker också...mjo, eller hur....det skrevs nyss om vidsynthet och tänka utanför lådan, jag tror bestämt att det finns ett par motparter som skulle behöva det ännu bättre för vad än som skrivs för att förklara hantverkares handlingar så är det totalt nedslag utan pardon...så åter igen, ta er den erfarenhet jag nämnde om ovan och sen....sen kan nog diskutionerna hålla sig på en helt annan nivå......vidsynthet, vidsynthet.
 
Redigerat:
Glufsglufs skrev:
Oj då...Om någon av er (ni vet vilka jag menar) kan komma med erfarenhet inom följande i kombination: Driva företag, arbeta inom byggbranchen, arbeta med detaljhandel, sälja tjänster och samtidigt vara kunder åt byggbranchen, helst mångårig sådan så kanske vi andra hantverkare/företagare kan få respekt för era åsikter och den utopi ni är ute efter. Lägg där också till att ni nyttjar ekonomitjänster och revisorer som är vana att arbeta med hantverksföretag.....just för att få kläm på ekonomin i businessen.
Ja, det är nog fler än en som förtjänar den respekten då, det där är ingen alltför udda kombination, ty de flesta saker hänger ihop ändå.

Glufsglufs skrev:
skriva avtal om kostnad och vad som ska göras men då under tiden få mer och mer att bita tag i när man ändå håller på och när det sen ska betalas så blir det ett jäkla liv för dessa extra timmar ska väl ingå!!!!! Detta kan jag säga är mycket vanligare än vad ni någonsin kan tro. Då säger ni, men skriv avtal för alla extra saker också...mjo, eller hur....
Ja, det är i det närmaste mer regel än undantag att det är så, inget konstigt med det och heller inget konstigt att hantera. Alla seriösa hantverkar har full koll på hur många timmar av nedlagt arbete som ingått i offerten och hur många extra timmar som utförts på extra jobb och naturligtvis specas detta på fakturan. Det är ett mycket mindre jobb att notera dessa önskemål och kommunicera tid direkt när förfrågan kommer än att hålla reda på extrajobben, notera tiden och sköta administrationen och faktureringen av det. Det är lustigt hur många hantverkare tycker att det är sånt himla bök med avtalsskrivning, men inte har några problem alls med att hantera övrigt administration och fakturering och att rapa upp en miljard detaljer för att försvara en ifrågasatt fakturering.

Fast det kanske är så, att de som inte är så noga med avtalsskrivning, inte är så noga med fakturaskrivning heller...?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.