P Psan skrev:
Jag förstår faktiskt inte. Menar du att det knackar bort träet som är "ingjutet" i skruven så inte bits kommer på plats? Isf önskar jag att jag visste det för ett år sen...
Skruvskallen är större en de vanliga torx T20-bits som är vanligt för trallskruven och den kan du garanterat trycka ned i skruvskallen även om trallen svällt lite i hålet , sedan gör knackmomentet att skruven kan drivas upp utan att det börjar rappa i skruvskallen.
Jag har kört det mestadels i stjärna som är sämre ur den aspekten än torx.

Nissens Nissens skrev:
Det är absolut inget problem med att skruva djupt, vi är flera som delat med oss av den erfarenheten. Därför känns det rätt märkligt att du påstår motsatsen. Det är ju uppenbart att du går ut med felaktig info…
Felaktig information? :rofl:

Menar du att jag inte alls hade problem att skruva upp skruven förra året och sprider konspirationer och lögner kring djupet på skruvdragning :crysmile:

Att det inte spelar roll för träet i sig har jag sagt.

A AndersS skrev:
Skruvskallen är större en de vanliga torx T20-bits som är vanligt för trallskruven och den kan du garanterat trycka ned i skruvskallen även om trallen svällt lite i hålet , sedan gör knackmomentet att skruven kan drivas upp utan att det börjar rappa i skruvskallen.
Jag har kört det mestadels i stjärna som är sämre ur den aspekten än torx.
Jag vet inte vad jag mer ska säga. Jag provade på över 1000 skruv förra året. Många funkade, många inte.

Jag ger upp.

Nissens
P Psan skrev:
Felaktig information? :rofl:

Menar du att jag inte alls hade problem att skruva upp skruven förra året och sprider konspirationer och lögner kring djupet på skruvdragning :crysmile:

Att det inte spelar roll för träet i sig har jag sagt.
Aha, ok. Men någon annan skrev att när han nyligen skruvade ner en altan som var skruvad så med 600 skruv så gick det lätt att få upp alla utan 2-3 st. Så det kanske beror på vad man har för skruv och/eller verktyg också.

A
Nissens Nissens skrev:
Aha, ok. Men någon annan skrev att när han nyligen skruvade ner en altan som var skruvad så med 600 skruv så gick det lätt att få upp alla utan 2-3 st. Så det kanske beror på vad man har för skruv och/eller verktyg också.
bitsen är väldigt viktig... passar den minsta lilla fel så blir det som det blir...

• Gilla
AndersS och 1 till
  • Laddar…
Speciellt med gamla stjärnskruv, de jag dragit upp har varit Philips och tar man felaktigt en pozidriv blir det "rappakalja".

P Psan skrev:
Jag vet inte vad jag mer ska säga. Jag provade på över 1000 skruv förra året. Många funkade, många inte.

Jag ger upp.
Förhoppningsvis har vi kunnat lugna ts gällande det nya trallgolvet och även hjälpt andra som funderar på hur man får upp trallskruv. (y)

• Haha
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Jag kan tyvärr inte hjälpa TS eftersom jag aldrig lagt trall. Men jag har en fråga:

Kan man inte fylla de där hålen med epoxy (eller liknande) och slipa så så det blir slätt och fint?

Karlia
I princip borde det gå att spackla och sedan måla. Men nej, blir ännu svårare att skruva bort sedan.

• Gilla
AndersS och 1 till
  • Laddar…
Bättre än att det ser ut såhär efter några år när trallen har torkat….
dom hör går inte att rubba, vare sig skruva ner eller ta bort.

• Trätrall som torkat med ojämna springor och skruvar som inte går att justera.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
O oddan skrev:
Jag kan tyvärr inte hjälpa TS eftersom jag aldrig lagt trall. Men jag har en fråga:

Kan man inte fylla de där hålen med epoxy (eller liknande) och slipa så så det blir slätt och fint?
Och när sedan trallen ändrar sig torkar, även årstid, etc. Inget jag skulle kunna tänka mig som lösning. :D

• Gilla
oddan
  • Laddar…
A
O oddan skrev:

Jo om du vill ha lite mer problem när virket skall bytas ut... men annars så är det genomförbart.. (y)

• Gilla
oddan
  • Laddar…
Så här ser min altan ut efter 27 år. Nog kunde de ha dragit i skruvarna 2-3 mm till!
Närbild på en sliten träaltan med skruvhuvuden som inte är helt inskruvade.
Skapa konto
Altanplankor av trä med utstickande skruvar och tecken på åldring och slitage.
Skapa konto

Naturligtvis använder man inte maskin när man skruvar trall utan en skruvmejsel av god kvalitet så man får full kontroll på skruvdjupet och skonar skruven.
Jag skulle aldrig tillåta att mina hantverkare använder maskiner som skadar skruvskallen.
Dessutom måste man tänka på klimatet nuförtiden

• Haha
  • Gilla
  • Wow
Maria T och 6 till
  • Laddar…
Nissens
Nissens Nissens skrev:
Detta är dumheter. Tryckimpregnerat ruttnar inte pga det där. Tryckimpregnering är inte en ytbehandling, det går in genom hela virket.

Jag byggde min altan på 55kvm själv för 16 år sedan, och jag valde att dra i skruven så som dina hantverkare gjort. Efter många trevliga år med altanen är det snart dags att byta ut trallvirket eftersom det börjar bli slitet. Men ingenstans har trallvirket ruttnat eller blivit sämre pga de 1000 tals djupt sittande skruvarna.

Så TS skall strunta i alla de här förståsigpåarna som säger att det finns problem med detta, för det är inget problem.

Njut av att använda altanen, ni har många år framför er! :)
Efter 16 år ser skruvarna ut så här. Nästan exakt som när det var nytt…

• Grå trätrall med välbevarade skruvhuvuden, visar minimalt slitage efter 16 år.
    Skapa konto
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.