27 126 läst · 94 svar
27k läst
94 svar
Hantverkare som dragit ner skruvar för långt i trallen? Reklamera?
Skruvskallen är större en de vanliga torx T20-bits som är vanligt för trallskruven och den kan du garanterat trycka ned i skruvskallen även om trallen svällt lite i hålet , sedan gör knackmomentet att skruven kan drivas upp utan att det börjar rappa i skruvskallen.P Psan skrev:
Jag har kört det mestadels i stjärna som är sämre ur den aspekten än torx.
Produkter som diskuteras: "trallskruven"
Trallskruv
Trallskruvar är en typ av träskruvar som är utformade för att tåla tuffa väderförhållanden och ofta tillverkas av rostfritt stål eller annat väderbeständigt material. Dessa skruvar är särskilt lämpliga för utomhusbruk, till exempel
Läs mer
Felaktig information?Nissens skrev:
Menar du att jag inte alls hade problem att skruva upp skruven förra året och sprider konspirationer och lögner kring djupet på skruvdragning
Att det inte spelar roll för träet i sig har jag sagt.
Jag vet inte vad jag mer ska säga. Jag provade på över 1000 skruv förra året. Många funkade, många inte.A AndersS skrev:Skruvskallen är större en de vanliga torx T20-bits som är vanligt för trallskruven och den kan du garanterat trycka ned i skruvskallen även om trallen svällt lite i hålet , sedan gör knackmomentet att skruven kan drivas upp utan att det börjar rappa i skruvskallen.
Jag har kört det mestadels i stjärna som är sämre ur den aspekten än torx.
Jag ger upp.
Aha, ok. Men någon annan skrev att när han nyligen skruvade ner en altan som var skruvad så med 600 skruv så gick det lätt att få upp alla utan 2-3 st. Så det kanske beror på vad man har för skruv och/eller verktyg också.P Psan skrev:
bitsen är väldigt viktig... passar den minsta lilla fel så blir det som det blir...Nissens skrev:
Och när sedan trallen ändrar sig torkar, även årstid, etc. Inget jag skulle kunna tänka mig som lösning.O oddan skrev:
Naturligtvis använder man inte maskin när man skruvar trall utan en skruvmejsel av god kvalitet så man får full kontroll på skruvdjupet och skonar skruven.
Jag skulle aldrig tillåta att mina hantverkare använder maskiner som skadar skruvskallen.
Dessutom måste man tänka på klimatet nuförtiden
Jag skulle aldrig tillåta att mina hantverkare använder maskiner som skadar skruvskallen.
Dessutom måste man tänka på klimatet nuförtiden
Efter 16 år ser skruvarna ut så här. Nästan exakt som när det var nytt…Nissens skrev:Detta är dumheter. Tryckimpregnerat ruttnar inte pga det där. Tryckimpregnering är inte en ytbehandling, det går in genom hela virket.
Jag byggde min altan på 55kvm själv för 16 år sedan, och jag valde att dra i skruven så som dina hantverkare gjort. Efter många trevliga år med altanen är det snart dags att byta ut trallvirket eftersom det börjar bli slitet. Men ingenstans har trallvirket ruttnat eller blivit sämre pga de 1000 tals djupt sittande skruvarna.
Så TS skall strunta i alla de här förståsigpåarna som säger att det finns problem med detta, för det är inget problem.
Njut av att använda altanen, ni har många år framför er!