27 123 läst · 94 svar
27k läst
94 svar
Hantverkare som dragit ner skruvar för långt i trallen? Reklamera?
Vi har precis tagit in hantverkare som byggt 40 kvm trädäck till oss i tryckt virke.
Nu är frågan om de inte har gjort något helt galet, de har dragit ner alla skruvar långt ner i träet, 3-5 mm ner. När man går på många är det vasst och stickigt.
Vad kommer hända med åren, kommer livslängden förkortas ordentligt om fukt blir liggande i hålen?
Är det rimligt att kräva att de lägger ny trall och skruvar som man ska, max 1mm? Vad skulle ni gjort?
Nu är frågan om de inte har gjort något helt galet, de har dragit ner alla skruvar långt ner i träet, 3-5 mm ner. När man går på många är det vasst och stickigt.
Vad kommer hända med åren, kommer livslängden förkortas ordentligt om fukt blir liggande i hålen?
Är det rimligt att kräva att de lägger ny trall och skruvar som man ska, max 1mm? Vad skulle ni gjort?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skruva upp de ett par millimeter?
Jag skulle lagt den själv så får jag det som jag vill. Det finns olika uppfattningar hur djupt skruv skall dras. ”Svenskt trä” tycker man skall dra ner skruven i nivå med trallen. Andra tycker annat. Om du inte sagt till innan så kan du knappast klaga. Du får leva med det. Min uppfattning är att livslängden inte minskar men andra tycker annat. Vad jag vet finns ingen studie på detta.S Sinclear skrev:Vi har precis tagit in hantverkare som byggt 40 kvm trädäck till oss i tryckt virke.
[bild][bild]
Medlem
· Stockholm
· 4 010 inlägg
Hej
Livslängden kommer förkortas då det samlas vatten.
Dessutom är det skruvat för nära ändträet.
Det skall/rekommenderas läggas distanser på sidan om golvåsarna där man skarvar trall så skruven kommer långt från ändträet.
Sen skall/rekommenderasatt man lägger takpapp på bärlinor och golvåsar under trallvirket för att förlänga livslängden på altanen.
Det där ser inte ok ut.
Det skall/rekommenderas läggas distanser på sidan om golvåsarna där man skarvar trall så skruven kommer långt från ändträet.
Sen skall/rekommenderasatt man lägger takpapp på bärlinor och golvåsar under trallvirket för att förlänga livslängden på altanen.
Det där ser inte ok ut.
Om det är nylagt så kommer trallen även torka lite, nackdelen om man drar skruven för långt är nog snarare att hållfastheten minskar, dock så vilar ändå virket mot reglar så borde inte vara någon fara. största nackdelen med att dra skruvar djupt är att det är väldigt svårt att skruva upp en bräda några år senare, då det faller ner smuts och att trät sväller och krymper osv.S Sinclear skrev:Vi har precis tagit in hantverkare som byggt 40 kvm trädäck till oss i tryckt virke.
[bild][bild]
I ditt fall tror jag inte att det kommer påverka livslängd osv, du borde snarare titta hur grunden är gjord, dvs om det ligger tallvirke mot marken, om det är gjutna plintar att de då är i rätt djup med tanke på tjälen, om det är plattor att de lagt tjärpapp mellan reglar och plattor, även viktigt att de grävt bort matjord och lagt duk och grus för att förhindra sättningar, cc måttet är även viktigt.
Ett tips om du behöver skruva upp är att gå över med högtryckstvätten så kommer du får fäste i skruvenD Datagubben skrev:Om det är nylagt så kommer trallen även torka lite, nackdelen om man drar skruven för långt är nog snarare att hållfastheten minskar, dock så vilar ändå virket mot reglar så borde inte vara någon fara. största nackdelen med att dra skruvar djupt är att det är väldigt svårt att skruva upp en bräda några år senare, då det faller ner smuts och att trät sväller och krymper osv.
Håller helt med om avstånd till skarven. Beror på att man fuskat och skruvat i en ensam regel. Tog du kanske ”lågprissnickare”?Workingclasshero skrev:Hej
Det där ser inte ok ut.
Är väl inget fel i sig , kommer inte hända något negativt av detta.
Den ända nackdelen är att om du i framtiden vill ta bort en bräda så är det svårt att hitta skruvskallen och då kommer det flisa sig när du drar upp skruven.
Jag har gjort båda i nivå och under själv och det är ingen skillnad på något sätt i övrigt.
Den ända nackdelen är att om du i framtiden vill ta bort en bräda så är det svårt att hitta skruvskallen och då kommer det flisa sig när du drar upp skruven.
Jag har gjort båda i nivå och under själv och det är ingen skillnad på något sätt i övrigt.
Jag har en följdfråga på detta.
Om man drar skruven så den slutar i nivå med trallen, kommer den inte sticka upp när trallen torkat då?
Det känns inte helt rimligt att faktiskt få alla skruvar i nivå med trallen heller...
Om man drar skruven så den slutar i nivå med trallen, kommer den inte sticka upp när trallen torkat då?
Det känns inte helt rimligt att faktiskt få alla skruvar i nivå med trallen heller...
Därför drar jag ner skruven något, man vill ju kunna gå barfota på altanenCampar skrev: