Man ser en läkare köra runt i sin fina bil och tänker att han måste vara en sjuhelsike bra läkare.
Man ser en hantverkare köra runt i sin fina bil och tänker fan vad den jävel har blåst mycket folk…
 
  • Gilla
  • Haha
Helmersson och 13 till
  • Laddar…
A Andreas1 Hantverkare skrev:
Håller med dig om ROT (nu är det långt ifrån alla hantverkare som har möjlighet till ROT iofs). Jag gillar det inte.

Men obs att tråden inte gäller ROT utan just tanken från vissa håll här på forumet (inte dig alltså) att det ska finnas någon sorts gräns för vad hantverkarföretag ska få tjäna. Den synen, där man ser ner på hantverkare som några som ska vara glada för vad de får, äcklar mig. Rejält.
Min bild är att den åsikten inte är speciellt utbredd här och då har jag nog faktiskt läst dom flesta trådarna i detta ämnet dom senaste tre åren. Eftersom den åsikten verkar vara något du retar dig på ordentligt så tror att du kanske överdriver förekomsten av den samma.

Personligen skiter jag fullständigt i hur mycket hantverkare tjänar. Han kan få tälja guld med kniv så länge han:

1. Inte överdriver tidsåtgången för att man kan p.g.a. att kunden inte är på plats.
2. Är transparent med materialpriser etc. D.v.s inte fånar sig med rabatter på grossistens hittepå priser som INGEN faktiskt betalar.
3. är kommunikativ och inte "glömmer" att berätta om alla poster som tillkommer på fakturan.
4. Klarar av grundläggande planering så att han INTE behöver åka för att köpa material 3-4 gånger under ett planerat jobb.
5. Inte försöker dölja ev. missar eller uppkomna skador
6. Inte beter sig som en barnrumpa vid legitima synpunkter på utförandet.

Fattar inte varför det ska vara så jävla svårt att t.ex. sätta ihop ett prisinformationsblad med alla olika posters pris samt en baksida med förklaringar och kanske ett exempel. Behöver uppdateras kanske 1 gång/år och skulle förutom en bättre efterlevnad av lagens prisinformationskrav även minska antalet kontakter från kund i efterhand.

Ju mer kunden vet innan beställning av tjänst desto mindre risk att den känner sig lurad.
 
  • Gilla
reez och 13 till
  • Laddar…
A Andreas1 Hantverkare skrev:
Fast poängen med min tråd var just tanken att det fanns de som ansåg att hantverkare inte fick göra "övervinster", vilket verkar vara tjäna för mycket pengar. Att göra "övervinster" verkar då vara något som människor i andra branscher kan få göra. Vill en hantverkare dit får han byta jobb helt enkelt.

Ditt resonemang om "lagom" dvs att varje företag försöker göra så bra man kan och marknaden bestämmer tycker jag ju är fullt rimlig. Men jag uppfattar som sagt att det finns de som inte tycker att det är rätt.
Framförallt tycker jag som sagt att hela konceptet ”vinst” eller ”övervinst” är en tankevurpa när det gäller småföretag. Lön är inte vinst, och utdelning i ett fåmansbolag med aktiva delägare är i praktiken att betrakta som lön (även enligt SKV efter en viss gräns) så förutsatt att företaget inte lämnar kvar mer och mer pengar i kassan (eller andra tillgångar som inte åldras) handlar en sådan diskussion egentligen om hantverkarens lön och inte om bolagets vinst.

”Övervinst” kan man snacka om i större aktiebolag med passiva delägare som bara sitter på sina rumpor och inte gör något annat än att råka ha pengar att investera.
R Rejäl skrev:
Varför är det irrelevant? Även investeringspengar är vinst som du kunde sänka sina priser med…
Investering i större varulager och buffert för sämre tider innebär att bolaget kan erbjuda bättre och stabilare tjänster. Stabilitet och utbud är en av sakerna man betalar för som kund.

Min egen affärsidé är att köpa in och sälja ett sortiment av varor som kunder efterfrågar (handel, helt enkelt). Om jag bara har hälften av varorna en kund vill ha måste de shoppa på flera ställen. Därför är det värt för kunden att betala lite för att jag kan ha ett större varulager. Det är helt enkelt en del av tjänsten jag erbjuder och som man betalar för.

På samma sätt kan det ju vara värt att betala lite extra för att röris kanske inte har jobb varje dag, mot att han är tillgänglig på kort varsel och för längre sammanhängande jobb istället för att jobba schemalagt på ica tre dagar i veckan för att garantera sin lön.

Är det ens vanligt att småbolag inom hantverkarbranschen samlar på sig mer och mer pengar i ”kassan” annat än under en uppbyggnadsfas?
 
Och om man anser att hantverkare tjänar ”för mycket” är det väl bara att sadla om och bli hantverkare själv. Hur svårt kan det vara, om man nu dessutom tycker att de inte har så lång eller kvalificerad utbildning.
 
  • Gilla
  • Älska
Uffe A och 4 till
  • Laddar…
M
Snack om övervinster är lika löjligt oavsett om det gäller hantverkare, banker eller friskolor. Det visar bara att den som slänger sig med sådana uttryck inte förstår sig på ekonomi.

Enda området jag kan se risk för övervinster är reglerade monopol som elnät.
 
  • Gilla
Pontus12345 och 5 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det är rätt illa om det är så. Det kräver extraarbete och sannolikt även av flera hantverkare. Om man kunde lita på att inte bli blåst på löpande avtal så borde de generellt sett vara bättre.
Tyvärr går inte det, jag har genom åren anlitat ca 30 olika hantverkare. Både på rekommendation och inte. Skulle säga att ca 20 av dem försökt blåsa mig, några oavsiktligt för att de är hantverkare med 0 koll på hur man driver företag.
 
  • Gilla
Ankmamma
  • Laddar…
H Huaooja skrev:
Man ser en läkare köra runt i sin fina bil och tänker att han måste vara en sjuhelsike bra läkare.
Man ser en hantverkare köra runt i sin fina bil och tänker fan vad den jävel har blåst mycket folk…
Det är lite åt det hållet jag menade med tråden. Kanske inte tvunget att man tror att hantverkare alltid luras, men ändå en liten von oben-syn där man ser ner på hantverkaren och tänker att denna borde veta sin plats. Vill han tjäna mer pengarna kan han byta yrke.

De flesta skribenter här menar garanterat vad de skriver när de säger "sänk påslag, höj timpriser, öka transparensen". Men andra skriver samma sak, men kommer ändå att klaga på höga timpriser sen...i bakgrunden är hela tiden att hantverkare inte ska få göra "övervinster". Mer än en "normal" timlön ska man bara få tjäna i andra yrken.
 
B Bästerortarn skrev:
Min bild är att den åsikten inte är speciellt utbredd här och då har jag nog faktiskt läst dom flesta trådarna i detta ämnet dom senaste tre åren. Eftersom den åsikten verkar vara något du retar dig på ordentligt så tror att du kanske överdriver förekomsten av den samma.

Personligen skiter jag fullständigt i hur mycket hantverkare tjänar. Han kan få tälja guld med kniv så länge han:

1. Inte överdriver tidsåtgången för att man kan p.g.a. att kunden inte är på plats.
2. Är transparent med materialpriser etc. D.v.s inte fånar sig med rabatter på grossistens hittepå priser som INGEN faktiskt betalar.
3. är kommunikativ och inte "glömmer" att berätta om alla poster som tillkommer på fakturan.
4. Klarar av grundläggande planering så att han INTE behöver åka för att köpa material 3-4 gånger under ett planerat jobb.
5. Inte försöker dölja ev. missar eller uppkomna skador
6. Inte beter sig som en barnrumpa vid legitima synpunkter på utförandet.

Fattar inte varför det ska vara så jävla svårt att t.ex. sätta ihop ett prisinformationsblad med alla olika posters pris samt en baksida med förklaringar och kanske ett exempel. Behöver uppdateras kanske 1 gång/år och skulle förutom en bättre efterlevnad av lagens prisinformationskrav även minska antalet kontakter från kund i efterhand.

Ju mer kunden vet innan beställning av tjänst desto mindre risk att den känner sig lurad.
Jag hoppas att du har rätt, alltså att det inte är så vanligt. Och ja, det sticker i ögonen. Det är en sorts gammalt klassförakt där en kroppsarbetare ska veta sin plats.

Håller helt med dig om allt du skriver (förutom kanske just hur ett prisinfoblad skulle funka, jag skriver det mer i mån tråd här: https://www.byggahus.se/forum/threa...diskussion-om-debitering-i-allmaenhet.467145/ det handlar snarare dock om detaljer än att det är fel i sak).
 
  • Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
M mnils skrev:
Snack om övervinster är lika löjligt oavsett om det gäller hantverkare, banker eller friskolor. Det visar bara att den som slänger sig med sådana uttryck inte förstår sig på ekonomi.

Enda området jag kan se risk för övervinster är reglerade monopol som elnät.
Håller till fullo med dig. Det är en sorts sätt att hålla hantverkaryrket på mattan. De ska veta sin plats liksom.

@HEM2121 här har du en till som inte förstår vad du menar med övervinster, kanske är det lättare att förklara för honom?
 
M
A Andreas1 Hantverkare skrev:
De flesta skribenter här menar garanterat vad de skriver när de säger "sänk påslag, höj timpriser, öka transparensen". Men andra skriver samma sak, men kommer ändå att klaga på höga timpriser sen...i bakgrunden är hela tiden att hantverkare inte ska få göra "övervinster". Mer än en "normal" timlön ska man bara få tjäna i andra yrken.
Mer ROT avdrag så borde det vara i allas (ja förutom staten då) intresse att man tar betalt vad arbetstiden kostar och har ett rimligt påslag på material. Problemet är att gemene man inte fattar hur skattesystemet är uppbyggt eller vilka kostnader man har i ett bolag, de ser bara att hantverkaren tar 800kr/h och själva får de med 40k i lön bara 183kr i timmen i handen, alltså luras hantverkaren.
 
  • Gilla
Tubes och 2 till
  • Laddar…
M mnils skrev:
Mer ROT avdrag så borde det vara i allas (ja förutom staten då) intresse att man tar betalt vad arbetstiden kostar och har ett rimligt påslag på material. Problemet är att gemene man inte fattar hur skattesystemet är uppbyggt eller vilka kostnader man har i ett bolag, de ser bara att hantverkaren tar 800kr/h och själva får de med 40k i lön bara 183kr i timmen i handen, alltså luras hantverkaren.
Tror att majoriteten förstår varför en hantverkare fakturerar 800 kr/h men kanske har svårt att förstå att en sak som kostar runt 1000 kr över disk i byns alla butiker men hantverkarna ska ha 2000 kr (tar ju tid att beställa)...
 
  • Gilla
parsen och 5 till
  • Laddar…
M
G Greger_08 skrev:
Tror att majoriteten förstår varför en hantverkare fakturerar 800 kr/h men kanske har svårt att förstå att en sak som kostar runt 1000 kr över disk i byns alla butiker men hantverkarna ska ha 2000 kr (tar ju tid att beställa)...
Det har jag också svårt att förstå! Därför mitt inlägg ovan.
 
  • Gilla
Andreas1 Hantverkare
  • Laddar…
H Huaooja skrev:
Man ser en läkare köra runt i sin fina bil och tänker att han måste vara en sjuhelsike bra läkare.
Man ser en hantverkare köra runt i sin fina bil och tänker fan vad den jävel har blåst mycket folk…
Eftersom läkaren oftast inte har möjlighet till tjänste-/förmånsbil kör nog den genomsnittlige hantverkar-företagaren en dyrare bil.
 
  • Gilla
Lullejulle
  • Laddar…
Z ZipLock skrev:
Eftersom läkaren oftast inte har möjlighet till tjänste-/förmånsbil kör nog den genomsnittlige hantverkar-företagaren en dyrare bil.
Poängen är nog inte riktigt den. Men byt bil mot hus poängen är densamma.
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
A
A Andreas1 Hantverkare skrev:
Jag hoppas att du har rätt, alltså att det inte är så vanligt. Och ja, det sticker i ögonen. Det är en sorts gammalt klassförakt där en kroppsarbetare ska veta sin plats.

Håller helt med dig om allt du skriver (förutom kanske just hur ett prisinfoblad skulle funka, jag skriver det mer i mån tråd här: [länk] det handlar snarare dock om detaljer än att det är fel i sak).
BUllshit. Det handlar mest om att hantverkare i gemen är jävligt opålitliga och inte gör ett bra jobb (självklart finns det undantag, du är säkert en av dem :) ).

Hantverkare får tjäna precis hur mycket pengar de vill. Men det sticker i ögonen när man börjar luska och märker hur ni agerar mot kund i gemen (kanske inte du, men en stor majoritet)

* Arbetstid överdrivs extremt vid fast pris. (Jag har fått uppskattningar som är 400-500% högre än vad de faktiskt i realiteten sen utförde tidsmässigt) Omvänt har jag vid rörligt fått uppskattningar som är 3-4 gånger lägre än vad de sen faktiskt utförde i arbetstimmar.
* Materialkostnad slängs gärna in i rot. Olagligt
* Väldigt många vägrar arbeta med annat än sina "egna" produkter. Detta eftersom ni får köpa dessa till inköpspris och sen fakturera kund butikspris och själva lägga mellanskillnaden i fickan.
* Extrem benägenhet att skylla ifrån sig, på andra hantverkare, på kundens hus etc.
* Helt oförmögna att städa upp sin egen skit
* Rena lögner mot kunder man tror "inte har koll" är standard.

Jag har de senaste 10 åren säkert haft med över 10 firmor och ännu fler enskilda hantverkare att göra. De som dykt upp och gjort ett rimligt jobb till rimlig tid och pris går att räkna på ena handen.

Varför existerar ens rot? Jo för att hantverkarna var ökända för att arbeta svart, så staten var tvungen att gå in och dra ned deras orimliga priser folk inte ville betala. Tycker du det är signifikativt för en pålitlig bransch?

Jag har vid många tillfällen fått "lära" hantverkare om deras egna yrken. Jag fick "lära" en entreprenör att huset blir fuktigare om man stänger av all ventilation på sommaren. Jag fick "lära" en annan att det inte är optimalt att använda glasfiberväv när man skarvar gipsskivor. Jag kan skriva en BOK om alla usla erfarenheter jag haft med hanvterkare.

Den enda bransch jag spontant har samma låga förtroende för som hantverkare är mäklare.
 
  • Haha
  • Gilla
sulo1105 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.