1 713 läst · 26 svar
2k läst
26 svar
Handöverfräs köptips 2024
Jag ser den som en betydligt bättre fräs än makitan på flera områden.U Utsliten och utdömd skrev:
* Riktig spännhylsa för 8mm stål (Makitas är verkligen skitdålig)
* Roterande inställning för fräsdjup i fixa basen gör att den borde va enklare att finjustera än Makitan.
* Går man på paketet med fjädrande basen får man en som iaf har någon form av glidbussningar. Makitas är metall mot metall och helkass.
* Samma om man går på hela paketet, ett riktigt sidoanhåll ingår. Makitas är skräp.
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 1 936 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 1 936 inlägg
Spännande för med samma tillbehör; sänkbas, fast bas, parallellanslag + låda så kostar Makita och dewalt batterimaskiner typ lika (utan batteri) 3600kr. Däremot är sladd varianten dyrare på dewalten än makitan, 4000kr vs 2600kr. Kollade bara lite snabbt på prisjakt så kan gå hitta andra priser på typ amazon eller hornbachOla C skrev:Jag ser den som en betydligt bättre fräs än makitan på flera områden.
* Riktig spännhylsa för 8mm stål (Makitas är verkligen skitdålig)
* Roterande inställning för fräsdjup i fixa basen gör att den borde va enklare att finjustera än Makitan.
* Går man på paketet med fjädrande basen får man en som iaf har någon form av glidbussningar. Makitas är metall mot metall och helkass.
* Samma om man går på hela paketet, ett riktigt sidoanhåll ingår. Makitas är skräp.
Hej @santos!
Att köpa sin första fräs är inte helt enkelt. Många typer och märken att välja på.
Det underlättar om man har en viss plan om hur den skall användas.
När du använt den en tid efter inköpet kommer du nog precis som många av oss andra att upptäcka vad du inte kan göra med den. Det är då man köper sin andra fräs. Då väljer man en kompletterande modell som fixar dom moment som saknas. Så om du är lite av ”novisen vid spisen” bör du börja med en mindre modell.
Jag har och har haft många olika fräsar genom åren. Håller precis på att reducera antalet och har valt en ny mindre som jag kan använda både för frifräsning och i en bordsmonterad fräslift.
Samma systemtänk har jag med den större fräsen som jag har sen tidigare. Mer om detta kommer i min tråd 2025.
Mitt val föll på denna ”Makita kopia” för den mindre fräsen. Har precis fått hem paketet men inte använt det. Första intrycket är bra! Mjukstart och ställbara hastigheter. Tillbehören håller en hög finish nar jag kollar på dom. Men jag har inte testat den skarpt ännu. Fräskroppen är 65mm vilket nästan är standard på dessa fräsar.
Köpte fräspaketet direkt från tillverkaren som tyvärr inte kunde leverera satsen med dom olika spännhylsorna men det löstes av Amazon. Totalpris: ca. 1400kr
Kostnaden för mig blev 1200kr för komplett maskin. (Black week priset var 1000kr för maskinen).
Lagom pris att börja med när du utforskar den nya tekniken. Har du fler frågor eller tankar får du gärna skicka ett PM.
Gott Nytt År!,
Dag
Att köpa sin första fräs är inte helt enkelt. Många typer och märken att välja på.
Det underlättar om man har en viss plan om hur den skall användas.
När du använt den en tid efter inköpet kommer du nog precis som många av oss andra att upptäcka vad du inte kan göra med den. Det är då man köper sin andra fräs. Då väljer man en kompletterande modell som fixar dom moment som saknas. Så om du är lite av ”novisen vid spisen” bör du börja med en mindre modell.
Jag har och har haft många olika fräsar genom åren. Håller precis på att reducera antalet och har valt en ny mindre som jag kan använda både för frifräsning och i en bordsmonterad fräslift.
Samma systemtänk har jag med den större fräsen som jag har sen tidigare. Mer om detta kommer i min tråd 2025.
Mitt val föll på denna ”Makita kopia” för den mindre fräsen. Har precis fått hem paketet men inte använt det. Första intrycket är bra! Mjukstart och ställbara hastigheter. Tillbehören håller en hög finish nar jag kollar på dom. Men jag har inte testat den skarpt ännu. Fräskroppen är 65mm vilket nästan är standard på dessa fräsar.
Köpte fräspaketet direkt från tillverkaren som tyvärr inte kunde leverera satsen med dom olika spännhylsorna men det löstes av Amazon. Totalpris: ca. 1400kr
Kostnaden för mig blev 1200kr för komplett maskin. (Black week priset var 1000kr för maskinen).
Lagom pris att börja med när du utforskar den nya tekniken. Har du fler frågor eller tankar får du gärna skicka ett PM.
Gott Nytt År!,
Dag
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Svårt att tro att den som så skamlöst kopierar makitas fräs skulle skicka med bättre tillbehör än man får med till originalet, men återkom gärna och berätta när du testat.
Till TS. Om du trots den här tråden skulle köpa fräsen du skriver om. Köp den utan extra baserna och ge mig portopengar i stället så skickar jag över mina.
Till TS. Om du trots den här tråden skulle köpa fräsen du skriver om. Köp den utan extra baserna och ge mig portopengar i stället så skickar jag över mina.
Har Makitas LXT med alla fina tillbehör, och ja, du har tyvärr rätt i allt.Ola C skrev:
Kan lägga till att aluminium mot aluminium inte heller är någon höjdare, minsta repa och dom degar ihop.
Men, eftersom jag redan hade 10st+ batterier så valde jag att köpa den trots flera dåliga recensioner.
Och jag tror inte att jag ångrar det faktiskt, den används sällan och ofta på krångliga ställen, så ja, jag lever med nackdelarna.
8mm storfräs måste dras åt med riktiga verktyg och tills det smakar blod i munnen, det lärde jag mig den hårda vägen, tur att fräsen landade i en högtalarlåda där den studsade runt rätt våldsamt.
För sonen släppte den inte helt perfekta spärrhaken lagom när han lyfte upp fräsen så 19mm radiestålet slog i basen med en ganska spektakulär våldsamhet.
Logga in
Skapa konto
Men, sitter man fast i Makitaträsket och vill ha batteri så går det att fräsa med den.
Bosch har några prisvärda hos amazon.
https://www.amazon.se/s?k=gkf+18v-8&crid=1KK8XNEI1A0TS&sprefix=gkf,aps,98&ref=nb_sb_ss_ts-doa-p_2_3
https://www.amazon.se/s?k=gkf+18v-8&crid=1KK8XNEI1A0TS&sprefix=gkf,aps,98&ref=nb_sb_ss_ts-doa-p_2_3
Ja jag såg det nu. Men GKF 550 finns och en som heter GLF 18 finns också. Behöver man inte byta till andra handtaget så duger GLF 18 nog lika bra som GKF 18
Ja den funktionen är guld värd.