3 164 läst · 23 svar
3k läst
23 svar
Handläggaren säger att vi först skall bygga taket klart sedan riva det
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 360 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 360 inlägg
Tack!BirgitS skrev:
Komminen fick alltså fel vid ett överklagande.
Måste leta reda på domen.
Det måste rimligen ha varit någon annan än beslutets adressat som klagat. Annars förstår jag inte ens hur saken kom upp till prövning. Adressaten borde ju ha varit nöjd.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 360 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 360 inlägg
Skulle kunna tänka mig att det har att göra med det som Riverground skriver i inlägg 10, att attefallsåtgärder bara gäller befintliga byggnader. Är det inte byggt än så är det inte en befintlig byggnad.K Kardan79 skrev:
Absolut.BirgitS skrev:
Jag är mest nyfiken på hur det ens blev en sak för en domstol att ta ställning till.
Moderator
· Stockholm
· 52 784 inlägg
Vill ogärna "hänga ut" kommunen. Kanske är lättare för dem att vara pragmatiska om det inte blir altför allmänt känt.B BORNER skrev:
Som ren princip ogillar jag att en offentlig myndighet sätter sig över lagen sådär, även om man tycker att lagen är dum.
Sannolikt är det MÖD 2019:28. Verkar som om kommunen tyckte det var helt galet att först ge bygglov till ett lovpliktigt ärende för en höjning av taket för att sedan riva delar av detta tak för att utföra en lovbefriad åtgärd och bygga en takkupa. Kommunen gav därför startbesked till takkupan innan den bygglovspliktiga delen var klar med motiveringen att det vore "orimligt ur ett byggnadstekniskt, ekonomiskt samt miljö- och hållbarhetsmässigt perspektiv att inte kunna utföra den lovpliktiga tillbyggnaden och attefallstillbyggnaden inom samma byggprojekt." Mark- och miljööverdomstolen såg dock enbart strikt juridiskt på saken och beslutade att upphäva startbeskedet för takkupan som byggnadsnämnden gett.K Kardan79 skrev:
Och ja, det var några grannar som anmält ärendet, i första hand för att de tyckte att takkupan störde "deras hemfrid, integritet och privata sfär", men såg alltså i det formella felet som kommunen gjort en möjlighet att göra livet surt för de som ville bygga takkupan...
Tack!B BORNER skrev:Sannolikt är det MÖD 2019:28. Verkar som om kommunen tyckte det var helt galet att först ge bygglov till ett lovpliktigt ärende för en höjning av taket för att sedan riva delar av detta tak för att utföra en lovbefriad åtgärd och bygga en takkupa. Kommunen gav därför startbesked till takkupan innan den bygglovspliktiga delen var klar med motiveringen att det vore "orimligt ur ett byggnadstekniskt, ekonomiskt samt miljö- och hållbarhetsmässigt perspektiv att inte kunna utföra den lovpliktiga tillbyggnaden och attefallstillbyggnaden inom samma byggprojekt." Mark- och miljööverdomstolen såg dock enbart strikt juridiskt på saken och beslutade att upphäva startbeskedet för takkupan som byggnadsnämnden gett.
Och ja, det var några grannar som anmält ärendet, i första hand för att de tyckte att takkupan störde "deras hemfrid, integritet och privata sfär", men såg alltså i det formella felet som kommunen gjort en möjlighet att göra livet surt för de som ville bygga takkupan...
Det var den sista biten jag var nyfiken på.
Påståendet att kommunen "fällts" för något fick mig att fundera över dels vad saken faktiskt gällde, dels hur saken ens kom att prövas av domstol.
Gissade på missnöjda grannar.
Liknande trådar
-
Riva hus för att bygga nytt men belånat med bolån - vad säger banken
Juridik -
TV-branschen säger att illegal IPTV hotar svenska produktioner
Artikelkommentarer -
Vad säger ni om denna lösning på dörrsmyg mot våtrumsmatta?
Badrum -
Vad säger lagen om lägeskontroll attefallstillbyggnad? OK utgå från grunden?
Utbyggnad och tillbyggnad -
Dom säger att mäklare ska upplysa om riskkonstruktioner
Artikelkommentarer