320 721 läst · 408 svar
321k läst
408 svar
Handla byggmaterial utomlands
Ja det är motsvarande prisjakt, använd google translate
Finns det någon som känner till ett bra transportbolag som transporterar mellan Polen-Sverie(Stockholm)? Det är kök, vitvaror och golv som ska transporteras.
Har skummat igenom tråden för att hitta info om var man bäst köper laminatgolv i Gdynia. Någon som varit där nyligen och kan rekommendera någon eller några butiker? Har bara dagen på mig så har inte tid att åka runt. Söker enstavs klick-golv i ljusgrått eller ek. Priser?
Hej!
Hur stora mängder och vilket fabrikat?
Kollat en del på golv och kan säga att kvalitén skiljer sig åt helt klart och likaså priset.
Hur stora mängder och vilket fabrikat?
Kollat en del på golv och kan säga att kvalitén skiljer sig åt helt klart och likaså priset.
Angie99 skrev:
Husägare
· Västernorrland
· 2 494 inlägg
Firman man köper av bör kunna peka ut var närmaste registreringskontor finns, sen får man åka dit med kvittion och papper på vagnen så köper man en exportskylt.
Här hemma får man skicka in papper till transportstyrelsen oc sen kostar vägning + reggning ca 2000kr.
Här hemma får man skicka in papper till transportstyrelsen oc sen kostar vägning + reggning ca 2000kr.
Jag har tidigare hämtat bil i Tyskland och då gick allt smidigt, men jag får för mig att det kan vara mer komplicerat att ordna exportskyltar på plats i Polen. Är min oro överdriven? Har någon här egen erfarenhet av detta?P Per_Eriksson skrev:
Det har de gånger jag köpt släp där funnits åtminstone en i personalen på trafikkontoret som kunnat engelska men bered dig på att stångas lite med språkförbistringar på blanketterna och sätt av 3-4 timmar för det kan vara långa köer och man har en kö för varje moment.
Sen är det så att man måste "köpa" släpet och få kvitto, sen fara till kontoret och återigen tillbaka till säljaren när man fått skylten för de får inte släppa iväg utan skylt påmonterad.
Sen är det så att man måste "köpa" släpet och få kvitto, sen fara till kontoret och återigen tillbaka till säljaren när man fått skylten för de får inte släppa iväg utan skylt påmonterad.
Du har gjort det flera gånger alltså? Kan du möjligen rekommendera någon handlare och/eller släpvagn?P Per_Eriksson skrev:Det har de gånger jag köpt släp där funnits åtminstone en i personalen på trafikkontoret som kunnat engelska men bered dig på att stångas lite med språkförbistringar på blanketterna och sätt av 3-4 timmar för det kan vara långa köer och man har en kö för varje moment.
Vilken typ av vagn och vart i Polen ska du?
Första gången köpte jag billigaste skiten jag hittade nära IKEA för jag skulle maximera lastförmågan på hemvägen, andra gången en mer "svensk" släpkärra, lämkärra med gallersats och kapell i storlek för att kunna lasta byggskivor då från https://przyczepygd.pl/
Första gången köpte jag billigaste skiten jag hittade nära IKEA för jag skulle maximera lastförmågan på hemvägen, andra gången en mer "svensk" släpkärra, lämkärra med gallersats och kapell i storlek för att kunna lasta byggskivor då från https://przyczepygd.pl/
Det där var precis vad jag letade efter. De har ju till och med lite info på svenska. Stort tack!P Per_Eriksson skrev:
Jag har tänkt att köpa en större entreprenadvagn och kan lika väl göra det i Gdansk när jag ändå ska dit och hämta material.
Vilken kärra köpte du, och är du nöjd?
Vi har handlat mycket av bulkmaterial från Estland till priser som är mellan 40-80% lägre än i Sverige. Transport till norra Mälardalen kostar ca 100euro/pall. Köper man mer brukar frakten per pall gå ner. Har även köpt en del snickerier från Litauen till bra priser och med utmärkt kvalitet.
Husägare
· Västernorrland
· 2 494 inlägg
Vilket frakt bolag? Funderar på köpa radiatorer. Mem man får fixa frakt själv verkar det som då jag kollat med företaget som säljer.R RoffeN skrev: