Den märkapparat, även kallad label maker, som jag använt har gett upp för tillfället. En Dymo LabelManager 160. Det är det vanliga felet om att etiketterna fastnat eller något i den stilen. Jag har även en LetraTag med många piratetiketter till, men antalet funktioner är ju begränsade.
Nu tittar jag på Brother, som jag förstår har fördelen med att deras etiketter är laminerade. Det vore även trevligt om man ibland kan använda större etiketter än 12 mm, samt eventuellt ha möjligheten att skriva på krympslang. Mina användningsområden är egentligen i första hand husbehov, uppmärkning av prylar osv. men även för uppmärkning av kablar i båten där jag nu, tillsammans med transparent krympslang, använt märkapparat framgångsrikt.
Det känns som att det bästa alternativet är att köpa en Brother PT-e300vp, även om 1300 kr är rätt mycket pengar.
Vad har ni för tankar och åsikter?
Nu tittar jag på Brother, som jag förstår har fördelen med att deras etiketter är laminerade. Det vore även trevligt om man ibland kan använda större etiketter än 12 mm, samt eventuellt ha möjligheten att skriva på krympslang. Mina användningsområden är egentligen i första hand husbehov, uppmärkning av prylar osv. men även för uppmärkning av kablar i båten där jag nu, tillsammans med transparent krympslang, använt märkapparat framgångsrikt.
Det känns som att det bästa alternativet är att köpa en Brother PT-e300vp, även om 1300 kr är rätt mycket pengar.
Vad har ni för tankar och åsikter?
Hej!
Jag har en sådan här.
Den blev över när vi avslutade ett Dyslexiprogram för skolor.
Numera kör jag mest etiketter till min verkstad och till det fungerar den alldeles utmärkt.
Jag kör den över en PC och jag kan skapa olika etiketter med både text och bilder hur jag vill.
Så för mig fungerar den perfekt!
Dag
Jag har en sådan här.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Den blev över när vi avslutade ett Dyslexiprogram för skolor.
Numera kör jag mest etiketter till min verkstad och till det fungerar den alldeles utmärkt.
Jag kör den över en PC och jag kan skapa olika etiketter med både text och bilder hur jag vill.
Så för mig fungerar den perfekt!
Dag
Föredrar Brother som du är inne på, om inte Dymo har ändrat på deras band senare år är de ingen höjdare.
Vet inte hur många Dymoettiketter jag har plockat upp bakom servrar på golvet, de tål inte värmen i längden.
Sen många år tillbaka så har jag kört med Brother både på nya och gamla jobbet och smidigt med deras programvara. Finns tex flera mallar för märkning av kablar.
Modellen vi kör på jobbet och som jag kör hemma har utgått och är inte så insatt i dom nya modellerna, ett tips är att välja en som går att koppla till dator (har ingen aning om hur deras telefonapp ser ut)
Vet inte hur många Dymoettiketter jag har plockat upp bakom servrar på golvet, de tål inte värmen i längden.
Sen många år tillbaka så har jag kört med Brother både på nya och gamla jobbet och smidigt med deras programvara. Finns tex flera mallar för märkning av kablar.
Modellen vi kör på jobbet och som jag kör hemma har utgått och är inte så insatt i dom nya modellerna, ett tips är att välja en som går att koppla till dator (har ingen aning om hur deras telefonapp ser ut)
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 3 893 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 3 893 inlägg
Jag har också den där e550xxx som du tycker är för dyr (vilket jag förstår, jag hade turen att köpa när den var så billig) samt en gammal dymo labelmaker pnp (men det är dymo och inte heller handhållet). Jag tycker 550n har varit väldigt bra och man ska göra väldigt avancerade etiketter för att behöva kopplingen till dator/app imho.
om 300 är en ”lillebror” (fattar jag rätt att skillnaderna är max 18mm band, manuell klippning och ingen app/datorkoppling?) tycker jag det borde funka utmärkt.
om 300 är en ”lillebror” (fattar jag rätt att skillnaderna är max 18mm band, manuell klippning och ingen app/datorkoppling?) tycker jag det borde funka utmärkt.
- Bredd på tejp får du väl fundera på vad som behövs, 24mm är väldigt brett, jag tror bara jag använt den en gång och blev trots att jag sett kassetten förvånad hur stor etiketten blev.
- Manuell klippning (eller är det automatiskt och jag blir bara lurad av den stora klippknappen?) - tycker inte det är något viktigt
- Dator/appkoppling - trevligt men inte en dealbreaker.
Skulle också rekommendera Brother P-touch, har använt deras system i många år och är rätt nöjd.
Undviker Dymo med sina hopplösa tangentbord och kopieringsskyddade märkbandskassetter.
Jag skulle rekommendera en maskin med USB-anslutning, potentiellt en dedikerad PC-ansluten apparat utan tangentbord. Så mycket mer flexibelt att kunna välja typsnitt fritt och inkludera valfri grafik. Även om Brothers programvara lämnar en del att önska.
Undviker Dymo med sina hopplösa tangentbord och kopieringsskyddade märkbandskassetter.
Jag skulle rekommendera en maskin med USB-anslutning, potentiellt en dedikerad PC-ansluten apparat utan tangentbord. Så mycket mer flexibelt att kunna välja typsnitt fritt och inkludera valfri grafik. Även om Brothers programvara lämnar en del att önska.
PT-H500 Verkar också sakna vissa funktioner kring att repetera block osv. Annars rätt bra verkar det som.ullberg skrev:Jag har också den där e550xxx som du tycker är för dyr (vilket jag förstår, jag hade turen att köpa när den var så billig) samt en gammal dymo labelmaker pnp (men det är dymo och inte heller handhållet). Jag tycker 550n har varit väldigt bra och man ska göra väldigt avancerade etiketter för att behöva kopplingen till dator/app imho.
Nu när jag kikade runt lite snabbt hittade jag också en PT-H500, verkar vara mer kontor än industri och i övrigt en lite nerskalad variant av e550 - kanske värd att kolla upp, om tejpbredd och datorkoppling (sladd) är viktigt - verkar gå att få för strax under 1200 på proshop. Lite tveksam om den tar HSe-tejpen så kanske ett minus beroende på behov…
- Bredd på tejp får du väl fundera på vad som behövs, 24mm är väldigt brett, jag tror bara jag använt den en gång och blev trots att jag sett kassetten förvånad hur stor etiketten blev.
- Manuell klippning (eller är det automatiskt och jag blir bara lurad av den stora klippknappen?) - tycker inte det är något viktigt
- Dator/appkoppling - trevligt men inte en dealbreaker.
Nackdelen med endast USB-anslutning är ju att man inte kan ta med sig den till hamnen om man ska namna kablarna i båten osv. Jobbigt att ta med en stationär dator. Annars är det väl en bra egenskap att ha som möjlighet.C cpalm skrev:Skulle också rekommendera Brother P-touch, har använt deras system i många år och är rätt nöjd.
Jo, så är det ju. Numera kan jag förvisso tänka mig att blåtand också är ett alternativ, som även funkar med mobilen(?)J Jernhand skrev:
Sitter och tittar på Brother P-Touch PT-E550W ändå. Men känns som sagt som mycket pengar men den håller väl en halv livstid eller tills tze-banden tar slut. Är skillnaden mellan E550W och E550WVP endast att det medföljer extra tejpkasetter?
https://www.proshop.se/Label-printer/Brother-P-Touch-PT-E550WVP/2657922
https://www.proshop.se/Label-printer/Brother-P-Touch-PT-E550W-Label-Printer-Kit/2916042
Medföljande medier | 1 24 mm x 8 m svart på vit-självlamineringstejp |
Tapekassetter | TZe-S651 (24 mm svart på gul med stark fästförmåga 8 m) TZe-FX231 (12 mm svart på vit Flexible ID 8m) |
---|
https://www.proshop.se/Label-printer/Brother-P-Touch-PT-E550WVP/2657922
https://www.proshop.se/Label-printer/Brother-P-Touch-PT-E550W-Label-Printer-Kit/2916042
Jag gillar dymo rhino 4200. Tar dock inte bredaste tejpen. Både den och en del kontorsmaskiner tar både D1- och IND-banden som finns i massa varianter inkl. krympslang. Finns flera tillverkare av banden också. Går på vanliga batterier och är rätt bra att använda tycker jag nog.
Fick nog av brother efter att en från dem la av.
Fick nog av brother efter att en från dem la av.
Liknande trådar
-
handhållen bidé
Badrum -
Elabel - typ / färger / kvalité / arbetsmoment
El -
Köpråd: handhållen renlig osb-sågning
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Handhållen cirkelsåg och vinkelslip 230 mm - maskiner jag har respekt för
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Rådgivning av köp av handhållen cementblandare
Verktyg, Maskiner & Fordon