Status
Inte öppen för fler kommentarer.
timmelstad skrev:
Det är helt ointressant att ungen stått mellan vagnarna på Saltsjöbanan tidigare. Självklart ska han plockas därifrån. Varför en ordningsvakt, nej, förresten, TVÅ ordningsvakter på synes 100kg+ anser sig nödgade att bunta killen bakom ryggen i första skedet är bara det att gå för långt. Att sen hålla fast honom med död-mansgrepp som är ytterst obekvämt och obehagligt för en vuxen person, att stå frånvänd, hånflina till sin kollega över tillmälen och "mordhot" (vilket ju indikerar hur allvarligt han tog på dessa) och ignorera tilltal från killen helt och hållet visar på en synnerligen begränsad mental kapacitet. Att han sen kraftigt överreagerar vid minsta kontakt (killens fot) och trycker ner honom på marken och låter honom ligga där onödigt länge för att markera är också det klart olämpligt.
För det första så patrullerar antagligen vakterna två och två.

För det andra så var det bara en vakt som höll skitungen. Den andra hade fullt upp med att bevaka resten av gänget, och därigenom förebygga ett eventuellt fritagningsförsök. Det är viktigare att omhändertaget kan fullföljas, än att undvika eventuellt obehag för gärningsmannen.

För det tredje hade skitungen och resten av gänget uppfört sig som folk, så hade vakterna inte behövt använda handfängsel.

Dvs skitungen har bara sig själv att skylla! Och hade hans föräldrar haft vett på att bestraffa honom för hans tilltag, så hade han faktiskt kunnat lära sig nåt.

Troberg skrev:
Mina åsikter:

* Kompisarna försökte resonera, de var inte aggressiva. Deras agerande var oklanderligt.
Jo, tjena!
Det var därför vakterna behövde slita fram batongerna när det höll på att gå överstyr!

Troberg skrev:
* Jag är väldigt osäker på om vakterna har rätt att rota i hans ryggsäck utan hans medgivande. Jag tror att man behöver vara polis för det, och även då skall det nog föreligga skälig misstanke om brott.
Vakten stoppade ned skitungen mössa i ryggsäcken, så att han inte skulle tappa bort den. Dessutom så har polis och ordningsvakter rätt att genomsöka omhändertagna efter vapen.

Troberg skrev:
* Grabben attackerade inte vakten, han hade ont och försökte slingra sig till en bekvämare ställning.
Hade skitungen (och hans kompisar!) varit samarbetsvillig(a) från början, så hade inte han blivit belagd med handfängsel.

Troberg skrev:
* Grabben var ful i munnen. So what? Som vakt får man faktiskt tåla lite förolämplingar utan att gå i taket på detta sätt. Dessutom, har man ont så hjälper det att svära (enligt Mythbusters i alla fall).
Detta påvisar helt klart skitungens brist på uppfostran. Hade denne uppfört sig som, folk så hade han inte haft ont. Sedan är frågan om han verkligen hade ont, eller bara fejkade för att få vakten att släppa efter, så att han kan slita sig och sticka? Ett klassiskt trick ifrån mellanstadiets skolgård...

Troberg skrev:
* Vakternas agerande var oproportionerligt och övervåld. Kompisarna var beredda att förhandla, men vakterna visade ingen som helst ansats att vilja lösa det fredligt. Dessutom, en så kraftig vuxen man med väktarutbildning ska inte behöva ta till så grovt våld för att hantera ett barn.
Tvärtom, vakternas agerande var professionellt, och de använde inte mer våld än nödvändigt. Med tanke på gänget som trakasserade vakterna, så var dem tvungna att ha 110% koll på skitungen, eftersom om han hade varit nära att slita sig, så hade det antagligen resulterat i ett regelrätt fritagningsförsök.

Förhandla?! Sen när har gärningsmännen rätt att förhandla med polis/ordningsvakt om ett omhändertagande är nödvändigt?

Troberg skrev:
* Greppet som användes för att hålla ner grabben (knä mot ryggraden) är väldigt likt det som användes mot Osmo Vallo och som har orsakat flera andra dödsfall.
Skitsnack!
Ett knä på rumpan är helt ofarligt.

Troberg skrev:
Hade jag varit där så skulle jag i mycket starka ordalag kritiserat vakternas agerande, och, om de inte backat ner, informerat dem att om de inte backar så kommer jag att, med stöd av nödvärnslagen, angripa dem. Om de inte backat ned trots detta så är det deras val att bli attackerade, inte mitt. Helt klart är att jag inte står och ser på när ett barn blir misshandlat.
ROTFLMAO

Hoppas att du trivs i fängelset.

Troberg skrev:
Det är tur att det filmades. Jag hoppas att Flashback gräver fram deras namn och adress så att lämpliga reprisalier kan utdelas.
De enda repressalier som borde utdelas i det här fallet, är till föräldrarna som misslyckats med att uppfostra skitungen, och som dessutom har mage att skylla på vakterna...

Troberg skrev:
Det beror på om tillrättavisningen är korrekt eller inte. Det finns ingen automatisk regel som säger att ålder ger rätt..
När man är tolv, så skall man hålla käft och göra som man blir tillsagd, när man håller på med jävelskap!

Troberg skrev:
De var inte speciellt uppretade, de försökte snacka med vakterna. Dessutom, hur vet du att de är "ligister" och "bus"?
Därför att "vanliga" ungar springer, när dem blir påkomna med att hitta på jävelskap. Man stannar inte kvar och häcklar ordningsmakten, för att även om man inte kan bli åtalad, så vet man att om föräldrarna får reda på vad man gjort, så får man veta att man lever...

/

Cujo skrev:
För det första så patrullerar antagligen vakterna två och två.

För det andra så var det bara en vakt som höll skitungen. Den andra hade fullt upp med att bevaka resten av gänget, och därigenom förebygga ett eventuellt fritagningsförsök. Det är viktigare att omhändertaget kan fullföljas, än att undvika eventuellt obehag för gärningsmannen.

För det tredje hade skitungen och resten av gänget uppfört sig som folk, så hade vakterna inte behövt använda handfängsel.

Dvs skitungen har bara sig själv att skylla! Och hade hans föräldrar haft vett på att bestraffa honom för hans tilltag, så hade han faktiskt kunnat lära sig nåt.
Fortfarande besviken för att du inte kom in på PHS?

Troberg skrev:
M

* Vakternas agerande var oproportionerligt och övervåld. Kompisarna var beredda att förhandla, men vakterna visade ingen som helst ansats att vilja lösa det fredligt. Dessutom, en så kraftig vuxen man med väktarutbildning ska inte behöva ta till så grovt våld för att hantera ett barn.
Varför skulle en ordningsvakt förhandla med dessa kompisar?

Ärligt talat ser jag inte detta grova våld som det pratas om, jag kanske misstolkar videon. Vakterna står ju helt lugna och stilla under hela filmen. Uppenbarligen är det inte bekvämt för killen, men han har ju också själv valt att agera på ett sådant sätt att dom fann sig tvingade att slå fängsel på honom.

Visst går det lite snabbt när han åker i backen, det kunde säkert hanteras snyggare, men det har han vad jag förstår inte fått några men av. Större delen av tiden har han ju därefter ett knä på rumpan så andningsbesvär lär han inte ha fått av den situationen. Parrallellen med Osmo är ju löjlig, denna kille får inte stryk och hålls dessutom under uppsikt.

Ja, den med PHS var ju ny och originell.
Det går inte med hjälp av denna filmsnutt varken döma eller fria nån av parterna. Den visar inte vad som har hänt innan.

Cujo skrev:
Jo, tjena!
Det var därför vakterna behövde slita fram batongerna när det höll på att gå överstyr!
Jag ser det här argumentet lite varstans, det verkar ständigt återkommande. Det förutsätts hela tiden att vakterna agerat och fängslat, reagerat, handlat och dragit batong på vettiga grunder, "för annars skulle de ju inte ha reagerat som de gjorde".

Jag är outgrundligt intresserad av att höra på vilken basis det är rimligt att anta att ordningsvakter i alla lägen gör välgrundade och proportionerliga ingripanden utan ansats till att överdriva det minsta. Min erfarenhet är snarare att ordningsvakter av vana utnyttjar sina maktmedel till fullo, även om det inte på något vis är påkallat i situationen.

Det här är ett utmärkt exempel på det.

Cujo skrev:
Vakten stoppade ned skitungen mössa i ryggsäcken, så att han inte skulle tappa bort den. Dessutom så har polis och ordningsvakter rätt att genomsöka omhändertagna efter vapen.

Hade skitungen (och hans kompisar!) varit samarbetsvillig(a) från början, så hade inte han blivit belagd med handfängsel.

Detta påvisar helt klart skitungens brist på uppfostran. Hade denne uppfört sig som, folk så hade han inte haft ont. Sedan är frågan om han verkligen hade ont, eller bara fejkade för att få vakten att släppa efter, så att han kan slita sig och sticka? Ett klassiskt trick ifrån mellanstadiets skolgård...

Tvärtom, vakternas agerande var professionellt, och de använde inte mer våld än nödvändigt. Med tanke på gänget som trakasserade vakterna, så var dem tvungna att ha 110% koll på skitungen, eftersom om han hade varit nära att slita sig, så hade det antagligen resulterat i ett regelrätt fritagningsförsök.

Förhandla?! Sen när har gärningsmännen rätt att förhandla med polis/ordningsvakt om ett omhändertagande är nödvändigt?

Skitsnack!
Ett knä på rumpan är helt ofarligt.

ROTFLMAO

Hoppas att du trivs i fängelset.

De enda repressalier som borde utdelas i det här fallet, är till föräldrarna som misslyckats med att uppfostra skitungen, och som dessutom har mage att skylla på vakterna...

När man är tolv, så skall man hålla käft och göra som man blir tillsagd, när man håller på med jävelskap!

Därför att "vanliga" ungar springer, när dem blir påkomna med att hitta på jävelskap. Man stannar inte kvar och häcklar ordningsmakten, för att även om man inte kan bli åtalad, så vet man att om föräldrarna får reda på vad man gjort, så får man veta att man lever...
/
När man grupperar ihop dina övriga kommentarer så framträder en synnerligen bedrövlig bild av synen på unga människor.

Det är även synnerligen intressant att du tycker att man ska "hålla käft och lyda" och ha respekt för ordningsmakten. Men i ett antal andra avseenden när det gäller bygglov, skatter och alkoholvanor (bland annat) så har du inga större moraliska betänkligheter att tänja lite på båda lagar och regler och allmänt sunt förnuft..

MathiasS skrev:
...men han har ju också själv valt att agera på ett sådant sätt att dom fann sig tvingade att slå fängsel på honom.
Och hur är det, om jag får fråga? Vilket agerande från pojkens sida motiverade buntandet av honom? Och att hålla honom i dödmans-läge upp mot väggen istället för att eskortera honom per omgående till ett vaktrum, hur var det motiverat?

wertok skrev:
Ja, den med PHS var ju ny och originell.
Måste den vara ny och originell?
wertok skrev:
Det går inte med hjälp av denna filmsnutt varken döma eller fria nån av parterna. Den visar inte vad som har hänt innan.
Det går att bedöma det som sker på filmen alldeles utmärkt.

timmelstad skrev:
Fortfarande besviken för att du inte kom in på PHS?
Nej, inte särskilt. Om man inte ansöker, så kan man inte bli antagen...

Inte heller har jag jobbat som ordningsvakt, väktare eller entrévärd.

OT:
Tro mig, jag har inget till övers för vakter och snutar som spöar upp folk, blåljuger och går fria. Men det har inget med detta fallet att göra. Självklart behöver vi en oberoende myndighet, (och oberoende åklagare!) som utreder poliser och även vakter, eftersom den s k "kårandan" effektivt sopar allt under mattan. Men det är en annan diskussion.

timmelstad skrev:
Det går att bedöma det som sker på filmen alldeles utmärkt.
Tydligen inte, eftersom det finns de som skriker om övervåld...q(;^;)p

Som tur är så verkar dem dock vara i minoritet, om man kollar runt på nätet.d^_^b

Cujo skrev:
Till skillnad från vuxna?

Slutdiskuterat!

Stänger tråden.

Hörni, jag vill att vi även under rubriken Övrigt ska försöka hålla oss till husrelaterade ämnen. Det är OK om de är långsökta, men det ska inte vara så att man hoppar till när man läser rubriken i listan över Senaste inläggen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.