Ungefär såhär vässer man en klyvsåg:

Jag gör det själv. Det är inte så svårt att lära sig.

D Dcaprio skrev:
Okej då kanske det blir en Thomas flinn. Hur funkar det att vässa tänderna? Är det något man kan lära sig på egen hand?
Rekommenderar att öva på en 'ful-såg' först, mina två första skärpningar blev inte särskilt bra, sen bara bättre och snabbare för varje gång..

Jag har en klyvtandad Flinn-såg. Den fungerar bra, tycker jag. För mig är handtaget lite i det största laget, men jag har väl inte jätte grova händer, antar jag.

Kan meddela att det är jobbigt att klyva björk. Det blir lite lättare med sågningen om du har en lite lägre bänk, både vad det gäller precision och hastighet. Jag byggde själv en bänk speciellt för det.

• Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
Jag har en klyvtandad kataba (en "japansåg" med tänder på bara ena sidan) också, kom jag på. Det är ju också ett alternativ. Jag beställde min ifrån japan, det var ganska billigt 150-200 kr. Min såg är en 300 mm Z-Saw. Den är mer aggresiv än Flinn-sågen, men jag tycker att det svårare att såga med den. Jag har väldigt svårt att följa en rak linje över längre sträcker.

Som en liten sidonotis så kan jag säga att jag gillar dom japanska kapsågarna. Dom är snabba och ger fina snitt.

http://www.toolsfromjapan.com/store/index.php?main_page=index&cPath=316_317_384

Ja jag kommer nog få svettas en del. Har ganska mycket björk som jag vill
Använda innan jag tänkte köpa in lite furu istället. Hur ofta behöver man fila en såg? Beroende på hur ofta man använder den förstår jag, men påt ungefär?

Är det någon som vet något om lie Nielsen sågarna?

D Dcaprio skrev:
Okej då kanske det blir en Thomas flinn. Hur funkar det att vässa tänderna? Är det något man kan lära sig på egen hand?
Har ännu inte försökt själv men har köpt en fil och kollat på herr Sellers.

Oj, "såg" inte att det redan var svarat.

D Dcaprio skrev:
Ja jag kommer nog få svettas en del. Har ganska mycket björk som jag vill
Använda innan jag tänkte köpa in lite furu istället. Hur ofta behöver man fila en såg? Beroende på hur ofta man använder den förstår jag, men påt ungefär?

Är det någon som vet något om lie Nielsen sågarna?
Lie Nielsen gör ju kvalitétsverktyg, så det lär vara bra sågar. Dom fogsvansar som dom har på sin site tror jag dock kan vara för små och fintandade, speciellt om du har lite grövre virke att klyva. Jag tycker nog också att dom känns lite väl dyra, för att vara sågar.

Angående filning så kan jag inte ge något svar än. Jag har inte behövt fila min såg än och jag är inne på mitt tredje projekt med den, dock så har det varit i mjukare träslag (al och furu) än björk.

Jag köpte en sådan här: http://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/handverktyg/sagar/ryggsagar/ryggsag-120075/
kapade bort tänderna med vinkelslipen och skar nya enligt Paul Sellers metod

Med ett nytt handtag också (http://www.blackburntools.com/articles/saw-handle-templates/index.html) så funkar den helt OK för mina behov.

Kul projekt, huvudsakligen för att se om det gick.
Ombyggd handsåg med nyslipade tänder och nytt trähandtag på arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild på en handsåg med delvis bortslipade tänder redo för omslipning enligt Paul Sellers metod.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
siggebo och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.