Hej!

Jag är ute efter en bra handsåg som är till för att klyva brädor. Allt jag hittar är bara klyv/kap. Någon som har tips?

Mvh Dcaprio

L
På vilken ledd ska du kapa

Jag ska klyva, längs med fibrerna

Att klyvsåga med en modern klyv-kap är som att skita och hålla för. Det går kanske men det är inte effektivt.

Jag känner bara till två tillverkare av klyvsågar. Thomas Flinn Ltd i Sheffield och Wentsloff&sons i USA. Wentsloffs sågar är för dyra för vanliga dödliga så då blir bara Thomas Flinn kvar.
Om någon säljer dem i Sverige vet jag inte.

Själv använder jag gamla fogsvansar från den tiden då de hade breda blad och vässbara tänder. Inköpta på loppmarknader för några euro styck.
Skall du klyvsåga litet större bitar så behöver du ett blad som är 26 eller 28 tum långt.

Ja det är massiva bitar som ska kapas. Thomas Flinn kanske är ett alternativ då från hyvlar.se. Hur klyvsågar du i raklinje? Följer du bara en linje eller har du något anhåll?

Man sågar längs ett sträck på trävirket.

Vad skall du såga med den?

hyvlar.se har tillfälligt slut på sin Thomas Flinn 26" klyvsåg men då de får in fler kan du säkert köpa en där.
De är inte tunnslipade i ryggen som mina gamla Disston och Atkins och Sandvik och handtagen är väl inte fullt lika bekväma och förmodligen är inte bladet riktigt fullgott kallhamrat men vad jag har hört lär de vara bra endå.

Björk just nu. Men kan komma att bli annat också. Har kollat lite efter en Sandvik, är det 277 som gäller då eller?

Jag vet inte...... de jag har i användning är alla Disston eller Atkins från före kriget.
Sandvikarna som ligger i reserv har jag inte i närheten så jag vet inte alls vad som står på dem men de är gamla. Gissningsvis 50-talet.
Spear&Jackson är ett annat bra märke på begagnatmarknaden.

Fast om du skall dras med de här gamla sågarna måste du lära dig fila och skränka själv och vid behov hamra om bladet.

H heimlaga skrev:
hyvlar.se har tillfälligt slut på sin Thomas Flinn 26" klyvsåg men då de får in fler kan du säkert köpa en där.
De är inte tunnslipade i ryggen som mina gamla Disston och Atkins och Sandvik och handtagen är väl inte fullt lika bekväma och förmodligen är inte bladet riktigt fullgott kallhamrat men vad jag har hört lär de vara bra endå.
Vad får dig att tro att flinn-sågarna inte är tunnare upptill? Den jag har sett var "kilformad" och hade också "konvex" form på tandraden, dvs ej rak botten på sågen. O varför skulle handtagen vara mindre bekväma? O varför skulle inte bladet vara fullgott? I allmänhet har ju stålen blivit bättre med tiden, inte sämre. Allting var inte bättre förr...

• Gilla
FreQa
  • Laddar…
Jag kan ha fel på den punkten. Om du Daniel har sett att Thomas Flinns sågar är tunnslipade ber jag så mycket om ursäkt för felinformation!
Jag har bara haft näthandlares information att gå efter på den punkten och den är föråldrad.

Jag vill ha ett handtag som passar tätt i tumgreppet och handflatan så jag inte behöver krama om handtaget så hårt hela tiden. Då jag har kramat om en stund blir jag trött och får sämre styrning på skäret.
På byggen är det inte så noga så där får moderna sågar med moderna plasthandtag duga men för finsnickeri vill jag ha bättre precision.
Sedan jag skaffade ordentliga maskiner minskade behovet av att såga för hand så numera skulle förmodligen moderna handtag duga där också men nu finns redan mina ergonomiska. Thomas flinns handtag har inte ergonomisk form för mina händer i alla fall. Det syns på bild.

Mig veteligen har ingen sågtillverkare på 50 år kallhamrat sina blad. Jag kallhamrar mina själv och de blir märkbart styvare av det. Det är allt jag vet.

Min uppfattning om sågar är att stålmaterialet är bättre i dag.
De gamla sågarna är ojämna i stålkvaliteten. Därför får de inte kosta mer än ett par euro. Det är ett lotteri..

Jag vill än en gång påpeka att en ny tunnslipad såg är ett säkrare köp.
Sannolikt praktisk sett lika bra som mina gamla sedan man har täljt till ett handtag som passar ens egen hand.

Redigerat:
Taper ground är helt riktigt att de är smalare upptill. Det är åtminstone vissa av flinns sågar.

Ang moderna plasthandtag o ergonomi så har Flinns par-sågar inte handtag i plast utan i trä. Varför de skulle vara mer obekväma än äldre sågar med trähandtag förstår jag fortfarande inte.

Jag har ingen aning om hur de bearbetar sina blad. Kanske finns det ingen vinst med kallhamrande för ett modernt stål? Jag vet inte. Min erfarenhet är absolut inte att varken stål eller bearbetning är sämre idag. Men jag undrar om du har testat någon ny såg från tex Flinn innan du kommer fram till hur mycket sämre den är än gamla sågar?

Jag har faktiskt försökt påstå att de sannolikt är lika bra i stålet.
Utan att veta mer än vad andra har berättat.

Däremot så kan jag på mycket goda grunder påstå att handtagen inte fungerar ergonomiskt. För mig kvittar det om handtaget är av plast eller trä eller bakelit eller vad som helst. Jag kan inte såga exakt en lång stund med en såg som har för grunt urtag för tumvecket och det har alla sågar utom vissa riktigt gamla. Kanske det är något fel på min högerhand men så fungerar den.

Därför har jag täljt egna trähandtag till mina halvmoderna vässbara Sandvik ryggsågar. Förresten använder jag sådana just för att de har jämnare kvalitet på stålet än gamlingarna.
Jag utgick från gamla Disston handtag som var sisådär hyfsat fungerande och ritade av på en björkbrädlapp och ändrade formen för att passa måtten på mina stora händer. Struntade i utsirningarna och gjorde ett enkelt men ergonomiskt riktigt handtag med en stor knöl i handflatan och djupt urtag för tumvecket och ett långt utstickande horn ovanför tumgreppet. Plötsligt fick jag ett bra grepp och bättre precision i sågandet. Inte vet jag men det var en tydlig skillnad. Jag trodde först att det var inbillning men småningom kom jag till att det var sanning och så fick den andra ryggsågen likadant handtag.
De enda köpta såghantagen som ens kommer i närheten av den formen är amerikanska och engelska handtag från 20-talet och tidigare men de är inte riktigt bra de heller.

En konstig fundering jag har givit typ två minuters tanke, men kunde man inte avhärda tänderna litet på en modern såg med hårda ovässbara tänder och fila om dom till en klyvsåg? Typ lägga klingan i ugnen en stund?

Okej då kanske det blir en Thomas flinn. Hur funkar det att vässa tänderna? Är det något man kan lära sig på egen hand?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.