73 540 läst · 2 186 svar
74k läst
2,2k svar
Han, hon eller hen? Korrekt användning
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 611 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 611 inlägg
Respekterar det förstås.Lill72 skrev:
Men det är ju inte det som tas upp i trådstarten.
Tar reda på person 3’s namnLill72 skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 611 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 611 inlägg
Det kan ju bli lite tjatigt och kännas som språk riktat mot småbarn om det gäller flera meningar:Jonatan79 skrev:
Jag har en granne som heter Kim. Kim är skojfrisk. Sist hittade Kim på att Kim skulle spola vatten på mig och då blev jag rätt sur på Kim.
Språket blir ju betydligt smidigare och mer lättläst om man byter ut några Kim mot ett pronomen.
Tillägg: Man kan även undra om det finns två personer som heter Kim.
Redigerat:
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 24 715 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 24 715 inlägg
Nej inte alls, texten i bloggen handlar om att singular they har en historisk användning och Baron argumenterar i bloggen för att det borde även användas i samtiden. D v s precis det som jag redogjorde för, ett pronomen som har vaknat upp ur sin törnrosasömn och nu sprids i samtiden av radikala.S saltis99 skrev:
1981 skriver Baron själv att ett könsneutralt pronomen aldrig slog igenom i engelskan. Den raljanta stilen visar på att Baron tycker detta var fel redan för 40 år sedan. Det gör att Baron kan klassas som språkradikal.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.jstor.org/stable/455007
Redigerat:
Blir ju samma med grannen som heter hen och hälsar hen, vilken hen sa vad?BirgitS skrev:Det kan ju bli lite tjatigt och kännas som språk riktat mot småbarn om det gäller flera meningar:
Jag har en granne som heter Kim. Kim är skojfrisk. Sist hittade Kim på att Kim skulle spola vatten på mig och då blev jag rätt sur på Kim.
Språket blir ju betydligt smidigare och mer lättläst om man byter ut några Kim mot ett pronomen.
Du skriver gång på gång om "kulturkriget". Jag tror det skulle göra samhället mycket skada om uppfattningen att det pågår ett kulturkrig blir spridd. Så jag ber dig att fundera på vilka som försöker importera begreppet till Sverige. Det är klart att det går att vinna en del väljare genom att styra debatten från normala politiska frågor till att ställa upp på rätt sida i ett kulturkrig, men det skadar samhället. Var rädd om den sammanhållning som finns kvar i landet!Claes Sörmland skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 18 318 inlägg
Blir ju lika dåligt med hen. Och det är väl därför ordet inte hittat in i litteraturenBirgitS skrev:Det kan ju bli lite tjatigt och kännas som språk riktat mot småbarn om det gäller flera meningar:
Eller får Kim acceptera att när man pratar med småbarn, så får man sätta sina egna åsikter åt sidan.BirgitS skrev:Det kan ju bli lite tjatigt och kännas som språk riktat mot småbarn om det gäller flera meningar:
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 24 715 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 24 715 inlägg
Kulturkriget är som sagt en USA-import sedan ett antal år, det är inte begreppet (termen) som är intressant utan de verkliga kulturella/politiska konflikter som det beskriver. Att inte nämna vad som pågår i den pratande klassen avseende detta ändrar inte det faktum att det pågår. Jag delar således inte din uppfattning att termen i sig är farlig - företeelsen tror jag inte är bra men den är redan här. Hen är ett litet exempel på det. Vem hade brytt sig om detta tills nyligen? Tydligen nån gubbe i en språkspalt på lokaltidningen i Uppsala.S Skopan skrev:Du skriver gång på gång om "kulturkriget". Jag tror det skulle göra samhället mycket skada om uppfattningen att det pågår ett kulturkrig blir spridd. Så jag ber dig att fundera på vilka som försöker importera begreppet till Sverige. Det är klart att det går att vinna en del väljare genom att styra debatten från normala politiska frågor till att ställa upp på rätt sida i ett kulturkrig, men det skadar samhället. Var rädd om den sammanhållning som finns kvar i landet!
Redigerat:
Renoverare
· Stockholm
· 18 318 inlägg
Jänkare bojkottar bud light (Hade jag också gjort men av andra anledningar) pga de hade en transgender i en ad. Tror ni dessa idioter kommer sluta vara idioter pga hen?
Claes Sörmland skrev:
Tyvärr kommer det alltid finnas personer som har för mycket tid över och gnäller.
Titta bara vad som hände med glassen Sitting bull och den fantastiska bakelsen från Sunes sommar