Ska jag använda halvkoppling eller klämring för tätning när jag kopplar ihop en kulventil med ett förkromat kopparrör till toaletten?
Bilder på anslutningen på kulventilen underlättar.
Det beror på om kulventilen har klämringskoppling eller planände.
När det gäller klämringskopplingar så ska kopplingen, kläringen och muttern vara från samma tillverkare.
Det beror på om kulventilen har klämringskoppling eller planände.
När det gäller klämringskopplingar så ska kopplingen, kläringen och muttern vara från samma tillverkare.
I så fall så är det antingen något fel på ytan där planpackningen som finns i halvkopplingen skall täta mot. Eller fel på själva röret, ex. en längsgående repa.
Jag hade själv en sådan pärs nyligen. Renoverar köket i fritidshuset. Kopplade om vatten till köksblandaren och mot badrummet från "huvudkranen". Fick det inte tätt förrän 3e försöket, för varje försök var jag tvungen att göra om 4 kopplingar med gängtätning. på 3e försöket blev det tätt. en halvtimme senare började det droppa, men nu från kranens axel. Fick plocka isär allt igen, men nu byta även kranen.
Jag hade själv en sådan pärs nyligen. Renoverar köket i fritidshuset. Kopplade om vatten till köksblandaren och mot badrummet från "huvudkranen". Fick det inte tätt förrän 3e försöket, för varje försök var jag tvungen att göra om 4 kopplingar med gängtätning. på 3e försöket blev det tätt. en halvtimme senare började det droppa, men nu från kranens axel. Fick plocka isär allt igen, men nu byta även kranen.
Produkter som diskuteras: "gängtätning"

Gängtätningstejp
Gängtätningstejp, ofta känd som PTFE-tejp eller Teflon-tejp, används vanligtvis för att försegla rörgängor i VVS-applikationer för att förhindra läckage vid lederna. Denna typ av tejp är mycket tålig mot kemikalier och höga
Läs mer
Kan behövs köra med avgradningsverktyg. Om röret är kapat med skärtrissa, så har änden tryckts ihop lite.K kenwest skrev:
https://www.biltema.se/verktyg/skarverktyg/ovriga-skarverktyg/gradverktyg-2000016852
Ser att den jag länkade till har utgått, men det finns en annan modell även på biltema. Lättanvänd.
Om kopparröret är repat eller trasigt går det att använda en mjuk anslutningsslang i stället eller finns det några regler som gör att jag måste använda ett kopparrör?Demmpa skrev:
Ja, det går att använda slang, men de flesta slangar har planpackning och lekande mutter men på T-kopplingen så ser det ut som att det är en klämringskoppling, då behöver du montera en planadapter, då gäller det att välja samma tillverkare på planadaptern som på klämringskopplingen.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden