12 371 läst · 19 svar
12k läst
19 svar
Halvkaklade badrum - inspiration?
Skrivit i en relaterad tråd men kan vara relevant härnockså. Gällande övergång mellan målad och kaklad vägg så körde vi på endast fogmassa, alltså ingen akryl/silikonfog eller målning ovanpå, inte heller lister. Detta efter jag såg en sådan lösning i en butik, vilket jag tyckte va snyggt..
Vi blev riktigt riktigt nöjda med detta! - Resultat nedan:
Ingen rocketscience, men om någon undrar..
Så här gick jag tillväga:
Bifogar även exemplet jag såg i butiken (Grönt kakel) som jag misstänker gjordes på ett liknande sätt
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
- 0. Måla vägg och sätta fast kakel (utan fog)
- 1. Tejpa med Tesa gul avmsakeringstejp cirka 1-2 mm ovanför kaklets ovankant.
- 2.Kontrollstryka den några ggr så den ligger tätt.
- 3. På med fogmassan både mellan och uppe på (mot den målade, maskerade väggen)
- 4. Torka av överflöd med svampen, forma överkanten till önskad lutning/nivå.
- 5. Väntade en liten, men inte alltför lång stund. Kanske 5-10 min, o drog av tejpen väldigt väldigt försiktigt.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Bifogar även exemplet jag såg i butiken (Grönt kakel) som jag misstänker gjordes på ett liknande sätt
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Snyggt! Våra hantverkare körde mjukfog och målade vilket blev riktigt dåligt. Osäker på hur jag snyggast fixar det nu?M majster skrev:Skrivit i en relaterad tråd men kan vara relevant härnockså. Gällande övergång mellan målad och kaklad vägg så körde vi på endast fogmassa, alltså ingen akryl/silikonfog eller målning ovanpå, inte heller lister. Detta efter jag såg en sådan lösning i en butik, vilket jag tyckte va snyggt..
[bild]
[bild]
- 0. Måla vägg och sätta fast kakel (utan fog)
- 1. Tejpa med Tesa gul avmsakeringstejp cirka 1-2 mm ovanför kaklets ovankant.
- 2.Kontrollstryka den några ggr så den ligger tätt.
- 3. På med fogmassan både mellan och uppe på (mot den målade, maskerade väggen)
- 4. Torka av överflöd med svampen, forma överkanten till önskad lutning/nivå.
- 5. Väntade en liten, men inte alltför lång stund. Kanske 5-10 min, o drog av tejpen väldigt väldigt försiktigt.
[bild]
[bild] [bild]
Nu är tråden ett tag men vi står inför samma problem. Störst bekymmer är att frun är kort (1,63) och vill ha en rund spegel. Ni som har kaklat upp till 1,20 - hur högt hamnar spegeln?
Alternativet är en mycket lägre fixtur och kakling upp till 90cm men då får man inget stänkskydd och får köra spegel med plan botten.
Alternativet är en mycket lägre fixtur och kakling upp till 90cm men då får man inget stänkskydd och får köra spegel med plan botten.
Administrator
· Skåne
· 7 879 inlägg
Vi bytte spegel för ett tag sedan mot en större som går ner en bit över kaklet. Det funkar hur bra som helst.
Produkter som diskuteras i tråden