Skrivit i en relaterad tråd men kan vara relevant härnockså. Gällande övergång mellan målad och kaklad vägg så körde vi på endast fogmassa, alltså ingen akryl/silikonfog eller målning ovanpå, inte heller lister. Detta efter jag såg en sådan lösning i en butik, vilket jag tyckte va snyggt..

Vi blev riktigt riktigt nöjda med detta! - Resultat nedan:
Vit texturerad vägg ovanför beige kakel, trägolv, interiör, hörnperspektiv, inomhus, minimalistisk design.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ingen rocketscience, men om någon undrar..
Så här gick jag tillväga:
  • 0. Måla vägg och sätta fast kakel (utan fog)
  • 1. Tejpa med Tesa gul avmsakeringstejp cirka 1-2 mm ovanför kaklets ovankant.
  • 2.Kontrollstryka den några ggr så den ligger tätt.
  • 3. På med fogmassan både mellan och uppe på (mot den målade, maskerade väggen)
  • 4. Torka av överflöd med svampen, forma överkanten till önskad lutning/nivå.
  • 5. Väntade en liten, men inte alltför lång stund. Kanske 5-10 min, o drog av tejpen väldigt väldigt försiktigt.
Köksrenovering, maskeringstejp, pappersskydd, stänk av spackel, målarutrustning på golv.
Skapa konto

Inomhus, oskärpa, köksskåp, kakel, arbetsyta, fläckar, förvaring, modern design, vinkelvy, dagsljus.
Skapa konto

Bifogar även exemplet jag såg i butiken (Grönt kakel) som jag misstänker gjordes på ett liknande sätt
Hörn av en vit skiva, interiör i bakgrunden, skugga, dagsljus, oskarpt köksscenario.
Skapa konto
Fönster med glasrutorna som reflekterar ljus, monterade på en vägg, suddig bakgrund, inomhus, delvis mörka reflektioner.
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
HuvudetPaSpiken och 1 till
  • Laddar…
M majster skrev:
Skrivit i en relaterad tråd men kan vara relevant härnockså. Gällande övergång mellan målad och kaklad vägg så körde vi på endast fogmassa, alltså ingen akryl/silikonfog eller målning ovanpå, inte heller lister. Detta efter jag såg en sådan lösning i en butik, vilket jag tyckte va snyggt..

Vi blev riktigt riktigt nöjda med detta! - Resultat nedan:
[bild]

Ingen rocketscience, men om någon undrar..
Så här gick jag tillväga:
  • 0. Måla vägg och sätta fast kakel (utan fog)
  • 1. Tejpa med Tesa gul avmsakeringstejp cirka 1-2 mm ovanför kaklets ovankant.
  • 2.Kontrollstryka den några ggr så den ligger tätt.
  • 3. På med fogmassan både mellan och uppe på (mot den målade, maskerade väggen)
  • 4. Torka av överflöd med svampen, forma överkanten till önskad lutning/nivå.
  • 5. Väntade en liten, men inte alltför lång stund. Kanske 5-10 min, o drog av tejpen väldigt väldigt försiktigt.
[bild]
[bild]

Bifogar även exemplet jag såg i butiken (Grönt kakel) som jag misstänker gjordes på ett liknande sätt
[bild] [bild]
Snyggt! Våra hantverkare körde mjukfog och målade vilket blev riktigt dåligt. Osäker på hur jag snyggast fixar det nu?

• Hörn av ett rum med vita väggkakel och gråa väggar, suddig bild, mögel eller smuts i fogar.
    Skapa konto
Nu är tråden ett tag men vi står inför samma problem. Störst bekymmer är att frun är kort (1,63) och vill ha en rund spegel. Ni som har kaklat upp till 1,20 - hur högt hamnar spegeln?

Alternativet är en mycket lägre fixtur och kakling upp till 90cm men då får man inget stänkskydd och får köra spegel med plan botten.

Vi bytte spegel för ett tag sedan mot en större som går ner en bit över kaklet. Det funkar hur bra som helst.

Det var inte ett så poppis alternativ. Man får ju också en skillnad i djupled i bakkant då som syns.

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.