Medlem
· Västra Götaland
· 1 594 inlägg
Bilderna borta...
Såväl Brittisk som Amerikansk tum är definierade som 25.4 mm, exakt.Mr Handyman skrev:
Lennart
Ja, med en decimal är den det. Och möjligen numera oberoende av antalet decimaler, men innan var en brittisk inch 25.39996 och en amerikansk 25.400058. Dessa standardiserades till en 25.4 inch. Dock, inchen är en del i "foot" och foot är en del i mile. Dessa är ännu inte (tror jag) standardiserade fullt ut (finns något som heter survey foot), och en mile baserad på denna survey foot likväl som en mile baserad på riktig foot. De som underindelar survey foot och mile gör det i inches. När de gör det, är deras inch 25.40005 mm.LDn99 skrev:
http://lamar.colostate.edu/~hillger/dykt.htm
--- Mats ---
Nej, en tum är definierad som 25.4 mm. Eftersom det amerikanska måttsystemet saknar exakt definition för längden utgår man från metern.Mats Bengtsson skrev:Ja, med en decimal är den det. Och möjligen numera oberoende av antalet decimaler, men innan var en brittisk inch 25.39996 och en amerikansk 25.400058. Dessa standardiserades till en 25.4 inch. Dock, inchen är en del i "foot" och foot är en del i mile. Dessa är ännu inte (tror jag) standardiserade fullt ut (finns något som heter survey foot), och en mile baserad på denna survey foot likväl som en mile baserad på riktig foot. De som underindelar survey foot och mile gör det i inches. När de gör det, är deras inch 25.40005 mm.
[länk]
--- Mats ---
Se vidare t ex.
http://en.wikipedia.org/wiki/Inch. Om du läst din egen länk hade du vetat detta där står under
"Standardization of the inch"
The differences in definitions of the inch were enough to cause confusion, inefficiencies, and difficulties during World War II in attempts to interchange various precision products. It was not until later, in 1959, that the definition of the inch was standardized worldwide as 25.4 millimeters exactly
Lennart
Jepp, men fortsätt läsa så hittar du survey foot också, trots standardiseringen av inch.LDn99 skrev:Nej, en tum är definierad som 25.4 mm. Eftersom det amerikanska måttsystemet saknar exakt definition för längden utgår man från metern.
Se vidare t ex.
[länk]. Om du läst din egen länk hade du vetat detta där står under
"Standardization of the inch"
The differences in definitions of the inch were enough to cause confusion, inefficiencies, and difficulties during World War II in attempts to interchange various precision products. It was not until later, in 1959, that the definition of the inch was standardized worldwide as 25.4 millimeters exactly
Lennart
--- Mats ---
Hallå, väcker liv i tråden då jag är nyfiken på bilden som försvunnit i första inlägget. Är det någon som har den?
Med vänlig hälsning,
Jacob
Med vänlig hälsning,
Jacob
Liknande trådar
-
Tändspole Husqvarna 325c trimmer
Trädgårdsmaskiner -
Hur får jag den här övergången från 32mm PEM till 12 mm vinkel?
Vatten & Avlopp -
Husqvarna 322c trimmer får inte bränsle - vad kan vara fel?
Trädgårdsmaskiner -
Mall 32mm hålrad
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Borra 32mm hålrad i Al-profiler
Verktyg, Maskiner & Fordon