Hej, vi har kvar en slutfaktura att betala (som vi håller in nu) och den firman vi har anlitat oss utav, lovat oss; fotografisk dokument under själva tätningsprocessen och dess utförande, kvalitetsdokument samt ett kontrollprogram där arbetsledaren förväntas att genomföra delbesiktning och gett godkännade inför nästa etapp av totalrenovering utav ett badrum.

Vi har bara fått ett inscannat korrekta (två vändor hem till oss med felaktiga uppgifter innan) kvalitetsdokument, laserutskriven bilaga monteringsanvisning gällande tätskikt av unidrain och dess utförande med CASCO.

Jag tror nog att det blir lättare om jag klipper och klistrar in mailkonversationen.

Läs gärna själv på mailkonversationen som jag har haft med den ansvarige för firman, ibland undrar man faktiskt, ska man skratta eller gråta. Så underligt hur de undviker mina frågor och svarar så luddigt tillbaks.

1. Jag skickar mail till den ansvarige.

------------------- Mailen Börjar -------------------
"Hej MXXXXX,

På grund av förekommen anledning så måste jag tyvärr säga att vi måste skjuta upp betalningen av slutfakturan, ytterligare.

Vi har givit en av dina anställda, TXXXXX HXXXXXX (förkortas hädanefter "TH" i mailet) många chanser att få rätta till sig. Ändå så blir det fortfarande fel. Det är egentligen småfel som hela tiden upprepar sig.

Första kvalitetsdokument vi fick, har varit felskriven. Det har stått fel datum gällande tiden som badrummet renoverades, ett annat bolag (entreprenör) som står för behörigheten, "Underentreprenörens namn". Som senare förklarades att det är en samarbetspartner, som vi inte har en aningen om har existerats. Och slutligen bara ett efternamn på den som utförde tätskiktet.

En annan anmärkning, bifogade CASCO-monteringsanvisning gällde för en vanlig traditionellt utförande med 20 cm avstånd golvavlopp från väggen. Vi hade valt Unidrain och det krävs en helt annan rutin för appliceringen av tätskiktet med CASCO. Extremt viktigt att det utförs på rätt sätt, då det handlar om en unik och annorlunda designgolvbrunn och det har debatterats och ifrågasatts om den kvalificera sig som godkänt i ett badrum. Enligt GVK är det godkänt om det utförs på rätt sätt.

Som du kanske känner till så har min sambo och TH haft en väldigt upprörande diskussion. Hon har noll förtroende för honom. Och TH har skällt ut min sambo för att hon inte litar på honom. Jag, och andra sidan är den som har givit TH chanser för att få rätta till sig, och det har inte varit lätt att övertala min sambo om detta. Jag har förbjudit henne att ta kontakt med TH, då det inte leder till någonstans.

Jag vill få ett slut på det hela, papper på att vårt badrum är godkänt enligt branschreglerna, för att göra vårt försäkringsbolag nöjda om något händer utanför garantitiden. Vi vill gå vidare med vårt liv, och jag tvivlar inte alls, att Ni vill gå vidare med Ert.

TH har återkommit med rättningar på de tre anmärkningarna som fanns i kvalitetsdokument. Även med ett utskriven CASCO-Unidrain utförande med ifylld av åtgången material. Men ett mycket grovt fel dök upp istället, från ingenstans. På femte raden "Beställare" stod det: "JXXXX och FXXXX XXXström". Och sjätte raden "Objekt" XXXXvägen 72 osv. Detta är helt bortom vårt förstånd, att som ansvarige kan göra så mycket fel? Och så ofta. Vi skakar på huvudena båda två. Det finns fotobevis. [Förklaring, fel namn på beställare, skulle ha stått våra namn]

Vi känner att vi vill bara kommunicera med Dig, med tanke på allt som har hänt och därmed hoppas vi få chans att få ställa till saker och ting, till rätta. Tillsvidare tar vi avstånd från TH, vi kommer inte att svara på hans inkommande samtal samt SMS.

På grund av en mycket oroväckande artikel:
http://www.radron.se/artiklar/kolla-din-hantverkare/

Där ditt företagsnamn som Du ansvarar för står med, har vi en anledning att anlita oss utav en opartisk besiktningsman, att genomföra en besiktning av vårt badrum. Då vi också har golvvärme.

Vi avvaktar tills vidare, på ett utlåtande gällande vårt badrum. Skulle det visa sig att Ni eller samarbetspartner, saknar behörighet för ett jobb som trots allt, åtagit Er att utföra. Är jag rädd för att vi kommer att gå vidare med detta och en rättsprocess kan bli aktuellt. Har ni behörighet så finns det så klart inget att oroa sig för. Och vi vill så klart slippa lägga energi på sådant.​

Vi önskar dig en trevlig helg.

Hälsningar
Min och sambos namn"

------------------- Mailen slutar -------------------

2. SVAR från firman:

Hej (Mitt namn)

Jag har läst din brev och vill svara på dina funderingar:

Om gäller om artikel i Råd&Rön har jag vänligt mycket att svara, ingen har kontaktad min företaget gällande den här kunden. Den här kunden har själv lagt sig i utförande och varje gång som hantverkarna gick hem, kunden "pillade" själv i varje del av arbete. Dem har varit på hantverkarna många gånger att hantverkarna på slutet vill inte alls jobba hos den här familjen. Jag själv personligen varit kallat till dem och den här familjen kallade på möte sin eget son som också är i bygg branschen. Kunden är pensionerad och har inte så mycket att göra bara att pilla och utföra ändringar själv i entreprenaden utan att vara fackman. Sonen till beställare orkade inte själv med pappas påpekande, pappa vill att hela huset konstruktion är fel även att HB utförde bara en del i köksrenovering m.m. och att det är våran fel. Jag har bokad en svensk oberoende besiktningsman och ändå kunden tvivlade på besiktningsman kompetens m.m. Det är vänligt special fall om gäller den här kunden därför vill jag inte uttala mig vidare på detta. Kunden fick alla relevanta dokumentation från mig personligen men ändå vill han 25 år garanti på golvvärme som bara tillverkare kan ge själv och som beställare köpte själv golvvärme. Normalt garanti som entreprenaden har är 2 år med 10 år ansvarsförsäkring. I varje berättelse finns 2 sidor. Ni läste bara en sida ..............

Om gäller Er har ni helt rätt att påkalla oberoende besiktningsman och jag vill att NI SKICKAR KALLELSE TILL SLUTBESIKTNINGEN TILL OSS. VILL DELTA MED PÅ BESIKTNINGEN.

Om gäller underentreprenad då HB ansvarar för hela entreprenaden och det är vanligt att huvudentreprenad kan anlita i sin tur underentreprenaden att utföra visa delar av entreprenaden.

I offerten från HB på sidan 4 längs när finns tydligt att HB innehar godkänd F-skattsedel m.m. samt att HB samarbetar med behöriga yrkesgrupper som kommer att delta i projektet. Den är underskrivit av (mitt namn).

Om gäller samtalet med din fru då har jag personligen satt bredvid TXXXXX när din fru skickade först sms sen när TXXXXX ringde upp har hon oförskämt med spraket till min anställd TXXXXX. Samtalet är inspelad.

Ni skriver att TXXXXX har gjord mycket grov fel i hans dokumentation. Jag kan tänka mig vilket stress hade han att skriva dokumentation efter en sån samtal och press på att skicka alla relevanta dokumentation till Er. Först jag som chef kräver att jag kan skicka fakturor som är grund till ekonomiska likvidation samt efter sån samtal från din fru.

Alla kan göra skriftligt fel.

Du skriver att det är förfarande är små fel i entreprenaden , men jag eller HB fick aldrig mail att det finns reklamation i våran utförande. Vilka fel menar du?

Jag vill att ni återkommer med kallelse från besiktningsman till slutbesiktningen senast den 9 maj med när sån besiktningen kommer ske och vi vill delta i besiktningen.

MVH

Ekonomi Chef

MXXXXXXX HXXXXXXX

3. Och jag svarar:

Hej MXXXXXX, och tack för din förklaring gällande råd och rön. Det glädjer mig att Ni vill engagera Er för en besiktning. Tiden som Ni har gett oss är tyvärr för kort, då förra veckan var det röda dagar och klämdagar emellan. [Kristi himmelfärdsdag]

Tyvärr verkar det dra ut på tiden. Jag har hört med mitt försäkringsbolag och de har i sin tur hänvisat till Handelskammaren för besiktning av vårt badrum. Jag har skickat in en förfrågan men inte fått något svar från dem än.

En sak till, vad jag inte förstår är hur Du/Ni kan skicka fakturor som skäl för att min sambo ringer och undersöker intygets äkthet? Hon har väl all rätt, som konsument att undersöka underentreprenadens medgivande och godkännande för utfärdandet? Annars kan väl vem som helst skriva på? För oss är det bara ett namn. Försäkringsbolagen kommer att vara på oss om vi som beställare inte har koll, och ersättning kan utebli vid skador som har uppstått.

Förklara för mig vad för ekonomiska förluster detta kan medföra Er, så att det är skäl nog för en "ekonomisk likvidation". Om ni inte är tydliga med informationen, då måste vi undersöka. Skickar ni orelevanta fakturor, då blir det en polisanmälan. Som du säger så finns det två sidor, av ett mynt. Min sambo hävdar bestämt att det var TH som började låta otrevlig på telefon, och samtalets ton eskalerade därefter. Oavsett vad än det inträffar, så gäller det att behålla sitt lugn, agera professionellt och inte låta sina känslor styra. Och det gäller alltid att vara tillmötesgående oavsett situation. Särskilt i Er bransch, då ni lever i stort sett på goda referenser, gott rykte och pålitlighet.

Om inte TH klarar av den typen av stress eller kundhantering, så finns det säkert någon annan som klarar av det jobbet bättre.

Jag tycker att vi släpper det som har hänt, och går vidare. Har Ni något bra förslag på hur vi kan få ett slut på det hela? Vi saknar fortfarande ett kvalitetsdokument, ett originalt sådant. Min sambo kräver detta och inte ett inscannat dokument. Kan ni skicka det via post om ni inte har möjlighet att komma över med den?

Vänliga hälsningar // Kind regards
Mitt namn

4. Nu svarar den samma ansvarige:

------------------- Mailen börjar -------------------
Hej (mitt namn)
Att din försäkringsbolaget hänvisad dig till handelskammaren är helt felaktigt.
Handelskammaren har tre huvudsakliga uppgifter:

- att påverka det offentliga i en för företagen bättre inriktning av politiken
- att ge service till medlemmarna och i vissa frågor till andra företag
- att genom affärsnära nätverk underlätta för medlemmarnas affärsverksamhet
Det är inte organisation för att göra besiktningar i entreprenaden inom bygg åt konsumenten.

Att boka en besiktningsman är inte svårt och dem flesta har tid inom 2 arbetsdagar. Bara komma in och googla.

Jag förstår inte Era misstankar mot företaget när vi är den offentlig näringsidkare som har säte i Stockholm och du har varit personligen på vara kontor, Du har skrivit avtal med entreprenaden som i sitt tur anlitade underentreprenören som vi har meddelad i avtalet sid 4 längs när. Det är helt normalt att en entreprenad anlitar underentreprenad som en del av entreprenaden MEN den totala ansvar ligger på entreprenad som du skrev avtal och dem underentreprenader har inget med dig som konsument att göra och vice versa.

Skulle uppstå fel i entreprenaden i första hand du måste meddela entreprenad som du har skrivit avtal och vi i sitt tur ta kontakt till underentreprenören eller åtgärdar direkt fel utan att inblanda underentreprenören.

Försäkringsbolaget har inget med detta att göra.
Om exempel skulle uppstå vatten skada då försäkringsbolaget kommer blir kallad av dig hem för undersökning. Skulle uppstå att det KAN vara fel. p.g att entreprenaden KANSKE gjorde fel då kommer försäkringsbolaget kontakta oss i andra hand. Det enda som du måste bevisa för din försäkring är faktura och avtal samt offert om såna frågan om skada uppstå.

Försäkringsbolaget i sitt tur ställer frågor och enligt svensk lag i Boverket alla arbete ska utföras fackmässig.

Hur kan ni anklaga oss för orelevanta fakturor och hota oss med polisanmälan!? Det kan leda att vi kan utala Er för förtal!

Vi är en seriös bolag från 2010 och driver en seriös verksamhet. jag som VD och firmatecknare är fullt ansvar för HXXXXXXXXn BXXXXXg samt driver en jurist byrå.

Om gäller dem ekonomiska likvidation i bolaget menar man att jag som arbetstagare har fullt ansvar för anställda löner utbetalningsdatum samt deklaration skatt betalningar och leverantör fakturor. Därför likvidation som man kallas i bokförings termen gäller en månad budget, kvartal budget och års budget. Jag gör ekonomiska prognoser med kommande och utgående fakturor och styr hela ekonomi i företaget att den ska rolla rund.

Att jag har lämnad direktiver till min anställd att har ett slutrapport från hans kund gäller min ekonomisk prognos om inkommande budget.

Din frågan om ekonomiska förlusten gäller att om min prognos för inkommande betalning av faktura kommer inte ske enligt min "månads" prognos kan leda att nån utgående betalning kommer ske med försening exempel.

Om gäller samtal med TH och din fru är som sagt tidigare , jag personligen satt bredvid när samtalet har sket och alla vara samtal är inspelad.
Det finns inte varken rätt från Er eller oss sida att höja tunn men vi är bara människor med känslor oavsett arbetets sida.
Din påpekande om att TH kan inte hantera stress och att det finns säkert någon annan som kan klara av detta jobbet bättre är väldigt förolämpande. Jag har helt fullt förståelse för TXXXX agerande när en person skriker på honom. Han är väldigt professionellt i den som han gör och vem som helst skulle reagera som han. Ni är kanske vanna att skrika och förolämpa varandra med det är inte TH och Jag. Men vi stänger den kapitel.

Ni har fått scannad kvalitetsdokument och den gäller enligt lag helt rätt till underlag.
Originalet kommer vi skicka via post.

Om ni vill låsa detta då kan jag föreslå att ni googla och beställer en oberoende besiktningsman som senast den 20 maj ska utföra slutbesiktning om ni inte litar på HXXXXXXXn BXXXXg (firmans namn) eller betala i sitt helhet slut faktura eller vi gå vidare till tvisten. Jag kan inte den 18 och 19 maj närvaro i besiktningen men alla andra daggar är ok. Därför vill jag inte att ni bokar besiktningen under dem 2 daggar.

Ni har 2 år garanti och 10 år ansvar försäkring från varan sida.
Jag kommer inte tillåta att ni ska förlänga ärende gällande slutbetalning.

Med vänliga hälsningar
V.D
MXXXXX HXXXXXXX

Observera att jag som trådskapare inte har för avsikt att håna eller förlöjliga personens kompetens med den konversationen som jag har haft med "firmatecknaren". Utan syftet är att få en klarare bild hur jag ska göra och gå vidare med detta. De hotar så klart med Kronofogden om vi inte betalar. Jag känner att jag inte klarar av att skriva mail, utan att missförstånden eskalerar ytterligare.

:|

Driver juristbyrå och vet ändå inte att det inte går att förtala en firma.

Jag skulle inte vilja anlita denna firma.

• Gilla
Helene67 och 3 till
  • Laddar…
Jag har rensat bort ett par inlägg

/moderator

• Gilla
time2catch
  • Laddar…
Hantverkarfirman kan nog ha rätt på EN punkt. Besiktningsman från handelskammaren låter väldigt konstigt.

Jag tror att du skall kolla hos BKR, tror att de har en lista över besiktningsmän på in hemsida.

Jag förstår firmans resonemang om firmanamnet på UE. Men han missar att det gäller att med kvalitetsdolumentet kunna visa att den firma som utfört arbetet har certifiering. Alltså är uppgiften viktig.

Lite Off Topic, hans dravel om sin andra kund låter som rent nonens. Där handlar det enl. artikeln i huvudsak om att den anlitade elektrikern inte följde installationsanvisningen för golvärmen, vilket han i princip bekräftar i mailet och därmed gäller inte tillverkarens fabriksgaranti. Det har inget med kundens eventuella strulande att göra.

Tack för tipset, hann nu slänga in en förfrågan till "aquademica.se". Borde ha kollat upp med BKR. Jag förstår inte riktigt varför det blev en sån röra av alltihop. Slutbesiktningen av den anlitade hantverkskoordinatorn kändes lite sådär. Han tittade bara igenom snabbt och sa att det såg bra ut.

Papprena på det man fick kändes mer som efterkonstruktion, särskillt ifyllnad av åtgångsmaterial etc. Men vi kanske sätter onödigt höga krav. Bardum fick vi faktiskt till slut och den fungerar bra. Men det är den långsiktiga delen vid användning som oroar mig.

Juste, undrar fortfarande vad det är för faktura som de hävdar kan kräva från oss för att sambon hade ringt upp UE, för att bekräfta deras medgivande. Fick ett väldigt luddigt svar. Att det blev förseningar och skapar problem för UE, ekonomisk likvidation? Ordbajs? Och därmed kan de skicka oss fakturan för att det är vi som har orsakat förseningen?

Du tolkar nog bara fel, jag tolkar det som att han pratar om orsaken till THs stress är att han som chef är på honom att slutföra jobbet så han kan skicka slutfakturan och få in pengar så han kan betala företagets utgifter. Dvs ingen annan faktura eller kostnad pga samtalet.

"Först jag som chef kräver att jag kan skicka fakturor som är grund till ekonomiska likvidation samt efter sån samtal från din fru" (dvs två orsaker till THs stress)

Sen tycker jag lite båda parter går ut hårt, blir lite påhopp på TH och din sambo. Ni kunde enkelt bara meddelat att ni inte slutbetalar innan besiktning är gjord och alla dokument är inlämnade och ni kontrollerat att dom stämmer. Inte börja med att hota med rättsprocess mm, även företaget gör fel som svarar tillbaka i en otrevlig ton.

Redigerat:
Tack för din input. Skönt att få en annan vinkel på den fakturaförklaringen. Vi hakade upp oss på det och trodde att de skulle hota oss med falska fakturor om vi fortsätter att ringa runt.

Slutbesiktningen drogs även den tidsmässigt ut på det. Och det var inte vårt fel. TH skulle utföra den besiktningen men dök aldrig upp, och hörde inte av sig heller. Ändå skickade de slutfakturan med ett slutdatum som pengarna ska in. En vecka senare kom den besiktningen. Med papprena, som var felaktigt skrivna, fel bilaga (monteringsanvisning) och ofullständig. Vi var väldigt noga innan att om slutbesiktningen och dokument inte är utfärdad, så kommer vi att hålla in slutfakturan tills vidare.

Man får ett väldigt slarvigt intryck, när det felar så mycket som han gör. Och med det så blir förtroendet för honom, inte så mycket kvar, alls. Han har fått utfärda kvalitetsdokumentet tre gånger.

Redigerat:
O
Tja.... Ingen av Er har en jättebra ton i mailen. en när man är irriterad så blir det så.... (jag vet, är själv likadan)
Det är bra att Ni är tydliga med Era krav på dokument! Men jag tror att Ni ändå kan få ersättning från FB om det skulle uppstå ett fel. Om ni kan uppvisa faktura och offert så skulle det säkerligen räcka. Men det är bra att vara noggrann.

Klart att han hotar med kronofogde och liknande... Men om Ni har bestridit fakturan korrekt så kommer inte kronis att ta i den. Utan han måste dra det till rätten. Du har rätt att hålla inne med pengar som motsvarar kostnaden att åtgärda det hela. Så bry er inte om hoten med kronis.

Låt fortsatta mail hålla en mer lugn och sansad ton. Ingen pajkastning.

• Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
Personligen känns det bra att jag bad försäkringsbolaget rekommendera entreprenör för badrumsrenovering.
Väldigt professionellt bemötande, man kanske inte billigast.

När man bestrider en faktura bör man göra det juridiskt korrekt.
Kolla upp det.

När jag byggde badrum gällde försäkringen endast om det fanns kvalitetsdokument från GVK eller kakelkeramikrådet. Kan skilja mellan olika FB. Tycker att du bör ta in en besiktningsman från någon av dessa branchorganisationer då de är experter på badrum och tätskit. Samt att de kan testa tätheten i tätskiktet om du misstänker att det är dåligt gjort.

Om man har fel som ska åtgärdas har man rätt att innehålla ett belopp som motsvarar den kostnad man kan uppskatta för att åtgärda desamma. I annat fall så är det fakturan som gäller med slutdatum. Om man drar ut på tiden så kan det tillkomma dröjsmålsränta vilken brukar framgå på fakturan. Vad gäller dokument osv så blir de ganska dyra och betyder i stort sett ingenting...

O
schnyggve skrev:
När jag byggde badrum gällde försäkringen endast om det fanns kvalitetsdokument från GVK eller kakelkeramikrådet. Kan skilja mellan olika FB. Tycker att du bör ta in en besiktningsman från någon av dessa branchorganisationer då de är experter på badrum och tätskit. Samt att de kan testa tätheten i tätskiktet om du misstänker att det är dåligt gjort.
Det låter intressant, eftersom man får göra badrummet själv. Bara det är fackmannamässigt utfört.... Kanske ska studera det finstilta....

• Gilla
Ronekma
  • Laddar…
schnyggve skrev:
Enligt TryggHansa och Länsförsäkringar gäller deras inspektion och inte ev. papper för skadebesiktning. Är badrummet felaktigt utfört kan det påverka ersättningen man får. Skillnaden om man har papper på att en firma säger att det är godkänt är att man kan kräva firman på ev. mellanskillnad från full försäkrat och avdrag (om det är under garantitid).

Skickar de till KFM så får ni chans bestrida det o varför...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.