Ang hårdhet på såpade trägolv:
Vi har ett gammalt grangolv köket (som iofs har lite "patina"). Men det har en hård yta som jag inte förväntar mig från gran. När vi la nytt furugolv i rummet intill tänkte jag att det kommer tåla det mesta eftersom furu som bekant är hårdare än granvirke. Men icke - det blev en del märken i början p g a oförsiktighet. Nu, efter ett och ett halvt år börjar furugolvet få en riktigt hård och fin yta, klart mäkrbar skillnad mot när det var nyinlagt. Man kan lura sig att tro att golv som torkats i ugn ner tilll kanske 8% fukthalt här så hårt det kan bli. Men ytan hårdnar alltså rejält med åren. Vad det beror på vet jag inte (träets ytstruktur ändras och träporerna täpps igen?) för det verkar inte ha med såpan i sig att göra. Snarare då skurandet även om vi inte skurat dett agol särskilt flitigt...
För övrigt rekomenderar jag både såpade plankgolv och gamla skurgolv till vem som helst - helt oslagbart - bara man har rätt förväntningar. Olja begriper jag mig inte riktigt på. Verkar bara bli mer jobb och såpan gör det lätt att skura bort ev. fläckar.