2 591 läst · 21 svar
3k läst
21 svar
Hager ADZ360D, matning till enfasgrupper med 5-ledar-kabel
Nu med prylen i min hand kan jag säga att jag misstänker att JFB-funktionen påverkar säkringarna helt mekaniskt ( ja hur annars).
Men att det inte finns några dolda kontakter där inne som bara används av JFB.
Ty fäller jag JFB-vippan såhär i strömlösa så faller alla 3 säkringsvippor.
Sen fastnar de inte i uppfällt läge om man försöker, innan JFB-vippan är återställd.
Men att det inte finns några dolda kontakter där inne som bara används av JFB.
Ty fäller jag JFB-vippan såhär i strömlösa så faller alla 3 säkringsvippor.
Sen fastnar de inte i uppfällt läge om man försöker, innan JFB-vippan är återställd.
Jag önskar att Hager hade förklarat varför man inte ska bygla nollorna. Det kan ju vara en mindre viktig anledning, som att en överledning N-PE på en av enfas-grupperna påverkar alla 3 grupperna. Enligt den rekommenderade kopplingen påverkar en sådan överledning inte de andra 2 grupperna.
Prylen är olämplig för trefaslaster och skall sitta i en elcentral så då finns det ingen anledning att sammanbinda nolledarna.
Om man förbinder nollorna blir inte funktionen den som beskrivs för produkten. Det är nog största problemet här.
Någon skulle kunna försöka använda nollplinten till annan grupp?
JFB och PSA bryter både fas och nolla. Med byglade nollor görs det inte. Skulle kunna vara förvillande.
Men en separat JFB + 3 dvärgbrytare bryts heller inte nollan vilket är okay. 🤔
Om man förbinder nollorna blir inte funktionen den som beskrivs för produkten. Det är nog största problemet här.
Någon skulle kunna försöka använda nollplinten till annan grupp?
JFB och PSA bryter både fas och nolla. Med byglade nollor görs det inte. Skulle kunna vara förvillande.
Men en separat JFB + 3 dvärgbrytare bryts heller inte nollan vilket är okay. 🤔
Det blev till att köpa en sån här.
Då kom nästa problem, det var inte uppmärkt på vilken sida nollan ska sitta.
Men det avhandlades i denna tråd (där även bilden är stulen från)
https://www.byggahus.se/forum/threads/inkoppling-4-pol-psa-hager-adm466c.301157/
Ändå undrar jag lite hur man vet att nollan bryts sist och sluts först ...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Då kom nästa problem, det var inte uppmärkt på vilken sida nollan ska sitta.
Men det avhandlades i denna tråd (där även bilden är stulen från)
https://www.byggahus.se/forum/threads/inkoppling-4-pol-psa-hager-adm466c.301157/
Ändå undrar jag lite hur man vet att nollan bryts sist och sluts först ...
Redigerat av moderator:
Är ganska säker på att brytning och slutning samtidigt är godtagbart också.Mikael_L skrev:
Det står i instruktionen: Nollan kan läggas antingen på höger eller vänster sida på personskyddsbrytaren.
Edit: Jag läste andra tråden. Tror de valt att inte skicka med information för miljöns skull och för att apparaterna är till för elektriker som normalt är välbekanta med dessa.
Jag blev lite intresserad av att få veta om du någonsin dissekerade den där Hager 4pol jfb du hade liggandes i tråden du länkade. Hur den var uppbyggd.
Redigerat: