Nu sitter de de nya krokarna på plats. Jag mätte upp en referens med slangvattenpass och sen monterade jag den lägsta kroken c:a 4 cm lägre än den högsta. Knöt sedan ett murarsnöre mellan och och monterade övriga krokar. Jag tror at jag fick till det hyggligt, det blir spännande att prova att hälla lite vatten när rännan kommer på plats... :)

Och jag som satt rännan med 10 mm/m, ska jag göra om göra rätt?
och bara en 90 mm ränna, var lite rädd att snön skulle ta rännan.
:wow:

prototypen skrev:
Och jag som satt rännan med 10 mm/m, ska jag göra om göra rätt?
och bara en 90 mm ränna, var lite rädd att snön skulle ta rännan.
:wow:
Ända anledningen att göra om skulle vara för syns skull.

Jo det stör mig, taket är alldeles rak men det ser helt skevt ut, på andra sidan verkstan lutar taket åt rätt håll så där ser det helt annorlunda ut, fel men rätt.

Protte

Den allra första hängränna jag monterade var på ett gammalt garage. Det var hög tid, det hade säkert stått där i 40 år utan nån ränna.

Jag började i ena änden och monterade varje krok 5 mm längre ner på takfotsbrädan. När jag sen testade med trädgårdsslangen blev jag minst sagt förvånad. Vattnet rann med full fart, fast åt fel håll. Det bara sprutade över ränngaveln. Då insåg jag att jag borde blandat in ett vattenpass i monteringen.

När jag väl mätt klart visade det sig att själva garaget lutade 20 cm, dessutom på "fel" håll.

• Gilla
sturebyfarbrorn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.