R roli skrev:
Det måste väl finnas reglar i väggen som man kan fästa i? Och stämmer inte placeringen av reglar med infästningen på maskinen så får man väl placera ytterligare en skiva på väggens framsida som ”länkar” mellan reglar och infästningar. Alltid lätt för en beställare att sätta upp en massa krav som inte går att leva upp till...
hur hjälper det om TS inte ens får skruva igenom plyfan?

• Gilla
kribban
  • Laddar…
Limma upp en skiva med extremfix utstruket, sen skruva i den

C Cerb skrev:
hur hjälper det om TS inte ens får skruva igenom plyfan?
Det är där beställarens orimliga krav kommer in. Det är inte genomtänkt eller genomförbart.... Fästa upp en 70 kilos pryl som har sin tyngdpunkt en bra bit ut från väggen utan att gå igenom en skiva som vi inte ens vet tjockleken på. Om det är en skiva kring 12-15 mm så är det för klent. Någon eller några hade otur i tankearbetet den dagen som de bestämde väggens uppbyggnad.

Redigerat:
Varit med om samma sak, vi vägrade montera.
Lösningen blev att de skar ut gipsen bakom, skruvade och limmade ett lager plyfa till på den befintliga, och sen ett lager gips.
Sen förborra som du sa, grovgängade lite längre skruv som kapades i rätt längd för samma grovlek på gängan hela vägen.
Det vi satte upp var nån typ av skåp i plåt som täckte hela operationen i väggen, så de godkände brandskyddet som fullgott iaf.
Och det var riktig plyfa i väggen, inte OSB, då hade vi vägrat helt.

• Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
För att det ligger rör i väggen?
Men det ligger väl inte rör överallt, samt någon koll på vart de ligger borde väl någon veta, eller kunna räkna ut.
A AG A skrev:
För att det ligger rör i väggen?
Men det ligger väl inte rör överallt, samt någon koll på vart de ligger borde väl någon veta, eller kunna räkna ut.
Maskinen i fråga är inritad på sin plats i projektet. Den går inte att flytta av olika skäl. Man kan tycka att det borde vara enkelt för dem att meddela var rören ligger men så verkar fallet inte vara

J
En stor rostfri plåt med en jävla massa skruv in i väggen och sedan fäster du maskinen i plåten.

Isakare Isakare skrev:
Varit med om samma sak, vi vägrade montera.
Lösningen blev att de skar ut gipsen bakom, skruvade och limmade ett lager plyfa till på den befintliga, och sen ett lager gips.
Sen förborra som du sa, grovgängade lite längre skruv som kapades i rätt längd för samma grovlek på gängan hela vägen.
Det vi satte upp var nån typ av skåp i plåt som täckte hela operationen i väggen, så de godkände brandskyddet som fullgott iaf.
Och det var riktig plyfa i väggen, inte OSB, då hade vi vägrat helt.
det är riktig plyfa bakom dubbelgipset

J Jerald Stuartson skrev:
En stor rostfri plåt med en jävla massa skruv in i väggen och sedan fäster du maskinen i plåten.
Den idén är inte så dum faktiskt. En stor plåt där bärlist monteras. En satans massa skruv. Ska ta den idén med mig ;)

• Gilla
Jerald Stuartson
  • Laddar…
J
K kribban skrev:
Den idén är inte så dum faktiskt. En stor plåt där bärlist monteras. En satans massa skruv. Ska ta den idén med mig ;)
Syftet är att få en mer utbredd last istället för punktlaster.

K kribban skrev:
Ett förslag har varit att förborra 3 mm och Max 38mm djupt och använda en ”Ikea” skruv typ denna:

[länk]

jag har svårt att se att detta ska hålla men jag är ingen ingenjör
Problemet är när den sötts i en förborrad skiva och 30-35mm drar i trä så är det starkt. Här har du en 12mm (antar jag) plyfa där bara spetsen går in. Känns extremt osäkert..

M mojjen skrev:
Problemet är när den sötts i en förborrad skiva och 30-35mm drar i trä så är det starkt. Här har du en 12mm (antar jag) plyfa där bara spetsen går in. Känns extremt osäkert..
precis. Det är det jag försöker förmedla till konsult. De tycker att vi har fått bra förutsättningar

K kribban skrev:
precis. Det är det jag försöker förmedla till konsult. De tycker att vi har fått bra förutsättningar
Begär av konsulten att denna . I egenskap av konstruktör fastställer montagemetod ner på skruvnivå. Samt att denna skriftligen tar ansvar för säkerheten. Dvs friskriver dig. Vill dom inte göra det, så har du svaret på att inte du heller bör göra det.

• Gilla
Daniel Barnaniel och 2 till
  • Laddar…
Vippbult is the shit.

I Installation skrev:
Vippbult is the shit.
Hur tänkte du få dit den utan att borra igenom plyfaskivan som inte får genomborras?
Mitt förslag är liknande det förslaget med rostfriplåt fast en ny kraftig plyfa behandlad på samma sett som gipsskivorna mellan tak och golv med många skruv och lim.

snuttjulle snuttjulle skrev:
Hur tänkte du få dit den utan att borra igenom plyfaskivan som inte får genomborras?
Mitt förslag är liknande det förslaget med rostfriplåt fast en ny kraftig plyfa behandlad på samma sett som gipsskivorna mellan tak och golv med många skruv och lim.
man chansar:crysmile: Är det tappvatten? Spill? Gas? Allt går att lösa.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.