electroluxaren skrev:
Om man nu lägger ner resurser på att bygga om köket , varför i hel__e sätter man dit nödlösningen kolfilterfläkt?
Därför att det är en jäkla skillnad på att byta ut vitvaror och skåp kontra riva upp stora delar av golv och vägg för att dra om en fläktkanal?
Jag har en bild av att det kommer vara ett ganska omfattande och svårt projekt. Dessutom ställs det krav gällande brandskydd osv?
Men har jag fel tar jag tacksamt emot förslag på lösning.

J Jochi skrev:
*
Idén att suga lång sträcka är dömd att misslyckas. Man kan blåsa långt men inte suga.
Frågan lär ha ställts av en student på Kungliga Tekniska om sugförmåga.
Professorn tog fram en cigarr, tände den och blåste ut röken. Sedan frågade han studenten om denne kunde göra om det och därefter suga in röken igen.
*
Jo det går bra, om du har ett tätt rör däremellan. Tänk dammsugare.

Hade röken från cigarren blåsts i ett rör går det bra att suga in den igen.

A
Andrée Persson Andrée Persson skrev:
Därför att det är en jäkla skillnad på att byta ut vitvaror och skåp kontra riva upp stora delar av golv och vägg för att dra om en fläktkanal?
Jag har en bild av att det kommer vara ett ganska omfattande och svårt projekt. Dessutom ställs det krav gällande brandskydd osv?
Men har jag fel tar jag tacksamt emot förslag på lösning.
NäHä
gäller att tänka efter före

Vi håller på att bygga hus och precis monterat ikea stommarna. Vi kommer köra med siemens inbyggnadsfläkt.
Vi höjde köket 15mm för trägolvet, och trägolvet går då mot benen sen. Iom det så gick siemens fläktkanal ned under stommen på millimetern.

• Gilla
Andrée Persson
  • Laddar…
Linuslin Linuslin skrev:
Vi håller på att bygga hus och precis monterat ikea stommarna. Vi kommer köra med siemens inbyggnadsfläkt.
Vi höjde köket 15mm för trägolvet, och trägolvet går då mot benen sen. Iom det så gick siemens fläktkanal ned under stommen på millimetern.
Super! Tack för svaret.

En fundering: Hur väl anpassade var stommen för Siemens fläktkanal? Tänker främst på om lådorna går in hela vägen, eller om ni behövde göra stora förändringar i lådor/stommen.
Ser inga problem med att justera stommen så det passar, men lådorna vill vi gärna ha funktionsdugliga.

Hur gjorde ni med sockeln? Köpte ni egna brädor och snickrade till egna?

S
Super! Tack för svaret.

En fundering: Hur väl anpassade var stommen för Siemens fläktkanal? Tänker främst på om lådorna går in hela vägen, eller om ni behövde göra stora förändringar i lådor/stommen.
Ser inga problem med att justera stommen så det passar, men lådorna vill vi gärna ha funktionsdugliga.

Man drar utsuget/ kanalen bakom skåpet så du behöver utrymme i skåpet bakom hållen. Lådorna under hällen påverkas inte mer än att hällen hänger ner en bit under bänkskivan.

Det finns några olika ritningar i montageanvisningen på Siemens webbsida.

S sinuslinus skrev:
Man drar utsuget/ kanalen bakom skåpet så du behöver utrymme i skåpet bakom hållen. Lådorna under hällen påverkas inte mer än att hällen hänger ner en bit under bänkskivan.

Det finns några olika ritningar i montageanvisningen på Siemens webbsida.
Jag lyckads bara hitta sprängskiss, så finns det andra dokument får du mer än gärna länka.
Det jag framförallt saknar är en bra sprängskiss på Ikea METOD-skåpen, för att jämföra med Siemens.

S
  • Illustrerad monteringsanvisning med tekniska ritningar och måttangivelser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Monteringsanvisningar eller tekniska ritningar för möbler med måttangivelser och ikoner för verktygskrav.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Andrée Persson
  • Laddar…
Super! Tack för svaret.

Stommarna för spishäll har inte lika djupa lådor och dessa gick lätt in på djupet med fläktkanalen där. Får se när vi ska dit med hällen och koppla ihop allt om det är lika smidigt då.
Sen tycker jag personligen att siemens fläkt kanal var väldigt rapplig och kändes b allmänt, den sitter inte helt hundra procent ihop efter man skruvat ihop med muffarna. Och den kostade typ 3000kr för dom här plastbitarna.. men hoppas den ändå fyller sin funktion sen.
Vi har köpt separata socklar men dom är lika höjd som ikeas.

• Gilla
Andrée Persson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.