D din granne skrev:
Hur kan detta platsa i ett program som heter husdrömmar har jag svårt att förstå.
Kolonistuga = hus,det är många som drömmer om det.
Inte alla som vill eller kan ha en svulstig svindyr sommarstuga. Vilket borde betyda att många vill se sånt i programmet. Förstår du?

• Gilla
emmjo och 6 till
  • Laddar…
Kul att få följa ett så jordnära projekt och där så mycket togs till vara på. En sak att bygga smart, en helt annan att mest ha en stor budget att luta sig emot. Visst, en liten stuga, men många av valen är smarta, speciellt golvet är värt en applåd. Riktigt häftigt faktiskt, och jag förstår verkligen att de är supernöjda. Enda jag hade gjort annorlunda är lösningen med spröjsen, men nu fick de ju ihop det, men vinsten blev inte så estetiskt stor att det i mitt tycke var värt merjobbet. En oas mitt i stan - grattis.

• Gilla
peterj66 och 7 till
  • Laddar…
PeterFalun
Robert63 Robert63 skrev:
Kul att få följa ett så jordnära projekt och där så mycket togs till vara på. En sak att bygga smart, en helt annan att mest ha en stor budget att luta sig emot. Visst, en liten stuga, men många av valen är smarta, speciellt golvet är värt en applåd. Riktigt häftigt faktiskt, och jag förstår verkligen att de är supernöjda. Enda jag hade gjort annorlunda är lösningen med spröjsen, men nu fick de ju ihop det, men vinsten blev inte så estetiskt stor att det i mitt tycke var värt merjobbet. En oas mitt i stan - grattis.
bra skrivet, håller med

Absolut tillräckligt med special för ett tv-program. Att det är en kolonistuga tar såklart bort många tekniska frågor men snickerierna och återbruket var ju inte direkt standard.

Jag tycker kanske att de hade vunnit på att använda fler traditionella detaljer. Många minimalistiska detaljer som kräver absolut noll tolerans på hantverket. Det glipar, släpper eller ser lite ofärdigt ut , framförallt vid fönster i sovrum.. Huset med sin "punchveranda" har ju rätt traditionellt uttryck. Hade funkat med vita spröjs och några täckande lister och detaljer utan att kännas för för nostalgiskt. Fasaden hade inte mått dåligt av lite djup någonstans. Att hus ser ut som modeller är inte så kul som många arkitekter tror. KL-skiva i hela interiören känns också lite överkurs, varför inte tapeter? De kunde ha släppt "arkitektstilen" och gjort arkitektur i stället men de kanske är rätt nyexade eller har hamnat i den fällan på andra sätt.

Fin kolonistuga iallafall!

Redigerat:
M maria01 skrev:
vad är det här för konstigt koloniområde ser mer ut som ett frtidshusområde odlas ju knappt nåt vad man kan se på drönar bilderna
I koloniområden där man får bygga ett hus brukar det finnas två läger: "sommarstugegänget" och "odlargänget".

• Gilla
maria01
  • Laddar…
Det mest intressanta med hela bygget var ju det som Gert fokuserade på, dvs själva konstruktionen med att ersätta stöd med balkar med en motvikt. Två saker hade jag gjort annorlunda. Hade köpt begagnade fönster som var fullt öppningsbara.Då får du minimala spröjs på sommaren. Tror de kommer tröttna på att sitta inne om de nu tänkte använda den mest på sommaren. Den andra delen är de rundade hörnen. Bra hantverk men för mig blir det lite husvagn/husbil över det när man introducerar detta på liten yta och det tycker jag är sådär. Men kul avsnitt och projekt och härliga människor.

• Gilla
Robert63
  • Laddar…
Spännande att se projekt som utförs på väldigt begränsad budget och inte alltid bara dyra lyx-kåkar.

Kul att se att re rodde det i land, även om de ibland tog lite "senvägar" och värderade sin egen tid väldigt lågt. T.ex att de köpte färdigmålat panel i fel färg som de sedan stod och hyvlade av färgen från. Där blir det mycket extra tid och liten besparing. Kikar man på marketplace så är det ju inte svårt att hitta partier av obehandlad panel.

Att ge sig på att göra fönstren och spröjsen själv kändes som ett väldigt tidskrävande moment. Jag personligen hade nog genat och köpt begagnade fönster. Men i alla fall imponerande att de hade ork och driv att göra klart.
När det började bli höst 2023 och de fortfarande inte hade gjort särskilt mycket invändigt så sa jag faktiskt till frun att detta troligtvis blir ytterligare ett sånt avsnitt där de inte hunnit bli färdiga utan produktionen trycker ut det ändå med ett halvfärdigt hus. Så jag blev positivt motbevisad när de faktiskt hunnit bli relativt klara ändå.

• Gilla
Brotorpet och 1 till
  • Laddar…
Bra jobbat av en oerhört positiv och glad familj. En värmekälla, kamin, hade varit bra och riktiga tvåglasfönster för att slippa drag och fukt.

• Gilla
Brotorpet och 2 till
  • Laddar…
Fina detaljer och de rundade innerväggarna gav interiören en härlig känsla tycker jag där rummen flyter in i varandra på ett väldigt fint sätt.
Intressant diskussion mellan Petter och Gert om spröjsen på verandan. Tror Gert har en god poäng att spröjsen nog kunde hålla uppe taket utan att behöva ordna med bärningen i bakkanten. Personligen tycker jag att spröjsen tar bort effekten med det utkragande taket och hade istället bara ha stora glaskasetter. Då hade det varit lättare att köra med tvåglaskasett med steppade hörn och minska risken för kondens och få en wow-känsla av takets utsvävande. Hade antagligen även sparat väldigt mycket tid i byggprocessen.
Ett alternativ hade varit att limma på ännu tunnare spröjs på ett enkelglas för att få ner dimensionen ännu mer liknande det vi såg i förra veckans Gertinspirerande gavelfönster. Det hade å andra sidan blivit lika fake som alla andra låtsasspröjs folk klistrar upp på sina fönster för att få dem att kännas gammeldags. Svår avvägning att välja tjocklek på spröjs och därigenom påverka spröjsens funktion till att vara något endast estetiskt eller funktionellt.

I igelkotten82 skrev:
Personligen tycker jag att spröjsen tar bort effekten med det utkragande taket och hade istället bara ha stora glaskasetter. Då hade det varit lättare att köra med tvåglaskasett med steppade hörn och minska risken för kondens och få en wow-känsla av takets utsvävande.
En sådan lösning möter nog inte kommunens krav på att utseended skall vara typiskt för kolonistugor.

Personligen tror jag också Gert var ute och cyklade vad gäller bärande spröjs. De var extremt tunna och relativt höga med bara en horisontell indelning. Bära av ett tak på något liknande är ingen bra idé

Det finns många fördelar med att göra så enkelt som det går. Då tänker jag på dubbel vs enkelglas etc. När man bygger en kolonistuga har man chansen att välja enkla lösningar. Dubbleglas ger ett helt annat intryck och skulle förstöra lättheten och transparensen. Många egenbyggare väljer alltid det lite dyrare lite "bättre" alternativet. Främst pga. "säkra före det osäkra" men det räntar på. Alla dimensioner lite grövre alla lösningar lite dyrare. En riktigt kunnig person kan välja precis rätt lösning utan att överdimensionera ller överspecca.

Redigerat:
  • Gilla
Oldboy
  • Laddar…
makhno_ makhno_ skrev:
En sådan lösning möter nog inte kommunens krav på att utseended skall vara typiskt för kolonistugor.

Personligen tror jag också Gert var ute och cyklade vad gäller bärande spröjs. De var extremt tunna och relativt höga med bara en horisontell indelning. Bära av ett tak på något liknande är ingen bra idé

Det finns många fördelar med att göra så enkelt som det går. Då tänker jag på dubbel vs enkelglas etc. När man bygger en kolonistuga har man chansen att välja enkla lösningar. Dubbleglas ger ett helt annat intryck och skulle förstöra lättheten och transparensen. Många egenbyggare väljer alltid det lite dyrare lite "bättre" alternativet. Främst pga. "säkra före det osäkra" men det räntar på. Alla dimensioner lite grövre alla lösningar lite dyrare. En riktigt kunnig person kan välja precis rätt lösning utan att överdimensionera ller överspecca.
Beror på vilken handläggare man har huruvida en sådan lösning möter utseendet för en typisk kolonistuga. Till dimensionerna och geometrin hade det fortfarande varit en kolonistuga men med en modern detalj som hade fått huset att kännas som om det vore en öppen veranda. Det stora runda fönstret i sovrummet var exempelvis inte typiskt för kolonistugor..

Eftersom taket bärs upp centriskt i huset är belastningen förhållandevis liten. Fördelas kraften på de 13 spröjsen så blir det förhållandevis lite last som tas ner av varje spröjs. Vill minnas att de var cirka 35mm tjocka. Med ett härdat glas som hade motverkat knäckning tror jag Gert inte alls var ute och cyklade. Tänk på att det byggs 1,5 planshus med reglar på 45x95 med längre cc-avstånd och med betydligt större spännvidder. När jag provar i Träindustrins konstruktionsprogram på webben så är belastningen 20% på en 45x120 C14 regel och då är CC-måttet 600.

Delar din upplevelse att enkelhet ofta glöms bort och borde framhävas mera. Hade exempelvis varit intressant om en konstruktör hade räknat på minsta dimension på spröjsen för att det skulle hålla.

Man hade väl kunnat förväntat sig något betydligt roligare av två arkitekter. Jag förstår att de var lite begränsade av byggnadsnämnden. Men, det första huset som fick avslag var faktiskt ännu värre.
Oerhört mediokert, med ett väldigt stelt nybyggd intryck. Saknade själ, och såg ut att vara ritat av en amatör. Jag tror att det skulle sett betydligt bättre ut om det varit äkta Falu Rödfärg, samt om fönsterspröjsen hade varit vita.
Dock gillade jag mycket av insidan. Främst de runda hörnen.

K Kling 1 skrev:
Kolonistuga = hus,det är många som drömmer om det.
Inte alla som vill eller kan ha en svulstig svindyr sommarstuga. Vilket borde betyda att många vill se sånt i programmet. Förstår du?
jag kan tycka att den här var ganska dyr en då

Det ingen påpekar men som är i allra högsta grad relevant är ju att de flesta koloniföreningar sätter ett pris centralt för överlåtelser.
Så i det här fallet kanske man hade köpt "kolonistugan" för ett par 100.000. Då blir det ju vansinne att stoppa i mer pengar.

Där man som regel brukar ha ganska strikta förhållningar kring vad man får inreda stugan med (Då man i princip till varje pris vill undvika att folk använder den som åretruntboende)
Återbruket och att hålla ner kostnaderna var helt enkelt "ekonomiskt" smart. För att bygga en sån där stuga med moderna material går på betydligt mer.
Folk tänker "ooo, två arkitekter de borde ha pengar". Men byggbranschen och arkitekterna är inte så täta längre. Hyresrätter sväljer dessutom mer pengar än man tror (Och en stuga i småland är ju ändå inte gratis heller)

Är absolut ingen som tänker på genus dagarna i ända. Men nog blir man lite lack när Gert ska prata Konstruktion med Mannen medans Anne ska prata med Kvinnan som står för "markservice".

Ska vi ha moderna program med miljö och grejs. Så kan vi väl visa lite fler kvinnor kan byggen med.
Här var det dock uppenbart att det var halva produktionen som ville "gölla till det". Kan tänka att är man två arkitekter är det mycket som är gemensamt även om den ena är den som bygger. Hade hellre sett att Gert pratade konstruktion med kvinnan i familjen.

För övrigt gillade jag stugan och det verkade vara ett sympatiskt byggarpar.

• Gilla
svanstrom och 5 till
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
Är absolut ingen som tänker på genus dagarna i ända. Men nog blir man lite lack när Gert ska prata Konstruktion med Mannen medans Anne ska prata med Kvinnan som står för "markservice".
Tänkte på det också.
Sen sa Gert ”du” ”du” ”du” för att i sista meningen säga ”du, eller ja ni”.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.