3 435 läst · 3 svar
3k läst
3 svar
Häcksjukdomarna som gör att du kanske bör välja annan häckväxt
På konsumentens sida
· 3 120 inlägg
Cajsa Jacobsson listar häcksjukdomarna som gör att du kanske vill överväga annan växt och tipsar om vilka häckar som är en säkrare investering. Genom att presentera friska häckval hoppas hon vi i längden får mer hållbara trädgårdar.
Du kan läsa artikeln här: Häcksjukdomarna som gör att du kanske bör välja annan häckväxt
Du kan läsa artikeln här: Häcksjukdomarna som gör att du kanske bör välja annan häckväxt
Udda urval! Liguster är jättevanlig där jag bor och jag har aldrig sett någon sjuk. (Däremot är folk dåliga på att ta bort snön på vintern vilket förstör formen på häcken. Den blir bredare upptill än nertill och kan även kantra.) Avenbok rekommenderas av många och jag har inte sett någon sådan sjuk heller. Däremot håller jag med om problemen med tuja. Sibirisk ärtbuske nämns inte, den är hopplös eftersom den i stort sett alltid får mjöldagg och blir jätteful.
Administrator
· Skåne
· 7 847 inlägg
Jag uppdaterade artikeln med lite mer information och förtydligade. Cajsa har torrt under fötterna. Hon för en dialog med forskare vid SLU i Uppsala och de bekräftar hennes erfarenhet av häckar. Sjukdomarna finns över hela landet, men vissa delar är mer drabbade.
Liknande trådar
-
Störtregn vid gjutning av platta - hur gör vi nu?
Grund & Markarbeten -
Hur gör man lämpligast en utfyllnad på en utgrävning i gräsmattan.
Fyllnadsmassor -
Hur gör man med lodrätt stamrör?
Vatten & Avlopp -
Bygga igen vägg, hur gör jag med befintliga vattenkopplingar?
Vatten & Avlopp -
Hur göra med varmvattenberedare off-grid?
Vatten & Avlopp