Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Låter som fria fantasier från din sida.

Kommunen agerar inte utifrån jordabalken, den reglerar relationen mellan grannar och ger inte kommunen något lagrum att agera.
Det finns lokala regler för växtlighet som växer ut över allmänna gångbanor, cykelbanor och vägar och det är där de kan tvångsklippa men inte mellan grannar.

Claes Sörmland
B Bengt Numelin skrev:
Det finns lokala regler för växtlighet som växer ut över allmänna gångbanor, cykelbanor och vägar och det är där de kan tvångsklippa men inte mellan grannar.
Precis min syn, om trafiksäkerhet kommer med i bilden kan kommunen agera utifrån PBLs skrivningar. Men det är något annat än vad som skribenten hävdade.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
S Sweetme skrev:
Ja ni har säkert läst varianter om det förut men tänkte ändå kolla vad andra tycker om min situation.

Mot en granne har vi en avenbokshäck som förra ägarna planterat. Denna står precis vid tomtgränsen. Precis vid avenbokshäcken så har grannen en thujahäck (lite fånigt men så är det). De står alltså precis bredvid varandra och det går inte att gå emellan. Deras thujahäck är ca 4,5-5 meter hög och våran avenbokshäck är ca 5-6 meter hög (avenbok växer ju mer så den kan variera en del).

När vi flyttade in så var grannen ganska snabbt på att de ville att vi skulle klippa ner häcken samt ta bort grenar som växer in på deras tomt mellan thujahäcken. Vid deras thujahäck har de en rabatt med rosor och annan blomsterplantering. När jag klippte häcken första gången så tyckte de att jag skulle vara försiktigare så rosorna inte kom till skada när grenar och toppar föll till marken. De klagade även på att häcken var ojämn klippt i toppen...
Jag har klippt häcken en gång till sen dess.

I år fick vi meddelande från kommunen om ett tillsynsärende där grannarna anonymt anmält bla häcken för nästan 10 år sedan. Kommunen var här och kikade och slutligen bedömde att häcken inte strider mot 8 kap. 15 § PBL samt att det heller inte finns andra bestämmelser i plan- och bygglagen om hur en häck ska skötas.
Bestämde mig då att jag inte kommer klippa häcken i år men har meddelat grannen att de har tillåtelse att kapa grenar som kommer över tomtgränsen. Därefter har jag blockerat deras nummer och kommer inte vilja tala mer med dem.

Nu fick jag precis meddelande från kommunen om ännu en tillsynsanmälan gällande häcken, denna gång ej anonymt. Grannens beskrivning av överträdelsen är att vi inte sköter häcken och att våran häck (som är marginellt högre än deras) har trängt in i deras thuja och stängt in dem som om det vore Berlinmuren och hindrar sikt och solljus och förstör deras plantage och skapat en generell deprimerande och instängd miljö sett från deras sida......

Nu är jag inte orolig över den här tillsynsanmälan men undrar hur andra tänker om situationen?
Hade ni skött om häcken tills grannen är nöjd eller hade ni ignorerat dem eller erbjudit dem att de själva har tillåtelse att kapa avenbokshäcken på höjden så att den håller samma höjd som thujahäcken samt att de kan ta bort överskjutande grenar själva..?

Till saken hör också att jag ogillar thuja och vill inte se thujatopparna sticka upp ovanför våran fina avenbok. Vi har även en stor tomt med andra växter som står högre i prioritet för oss att hålla efter.
Man sköter om sin häck som si bör, med underhåll och allt. Sedan höjden är en smaksak och en grannsämjasak..

Men som sagt, i den mån du kan ska du såklart försöka ta bort invaderande grenar (Så noggrant hade jag inte gjort det då ni har häckar mot varandra - skillnad om det var er häck grannen tittade på hela tiden).

Sedan gjorde du rätt i att tala om att de får kapa bort störande grenar om de stör. Mindre risk att de lyckas ha ihjäl hela eran planta när de iaf har sin häck emellan.. men beror ju på grannsämjan. Man får ibland fundera på vad man säger.. om man inte riktigt kommer överens (så de inte förstör er häck menar jag - då sitter ni med skägget i brevlådan).

Kommunen agerar självklart utifrån kommunens regler.
Jag har inte påstått något annat.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Låter som fria fantasier från din sida.

Kommunen agerar inte utifrån jordabalken, den reglerar relationen mellan grannar och ger inte kommunen något lagrum att agera.

• Ledsen
Claes Sörmland
  • Laddar…
OlssonX OlssonX skrev:
Stockholms kommun är en av dem som i slutändan tvångsklipper om man bedömer anmälan relevant och skickar sen räkning till den som inte sköter häck.
OlssonX OlssonX skrev:
Men varför kan du då inte ge ett enda exempel på när sådan tvångsklippning skett och där det inte handlat om trafiksäkerhet, framkomlighet på trottoar eller liknande anledning.

Jag tror svaret på den frågan är "därför att det aldrig hänt". Men motbevisa mig gärna.

• Gilla
Bengt Numelin och 1 till
  • Laddar…
OlssonX OlssonX skrev:
Jag har inte påstått något annat.
Det finns inga regler i jordabalken som ger kommunen mandat att klippa fastighetsägares häckar. Du måste ha missförstått något vad gäller lagrummen, varken 3:1 i JB eller 3:2 JB ger kommunen rätt att ställa krav på hur en fastighetsägare sköter exempelvis sin häck. Kommunen kan med hänvisning till 8:15 PBL samt reglerna i 11:e kapitlet PBL möjligen återkomma med ett föreläggande som förenas med vite om att klippa häcken. Men inget i TS beskrivning av situationen pekar på att häcken skulle utgöra en risk för skadefall eller utgöra en betydande olägenhet för allmänheten eller trafiken, varför reglerna i PBL knappast heller kommer bli aktuella.

• Gilla
Claes Sörmland och 2 till
  • Laddar…
F Falckman skrev:
Du måste ha missförstått något vad gäller lagrummen,
Det är nog så att @OlssonX tolkar "taga skälig hänsyn till omgivningen" som han skulle önska att den tolkas och inte som den faktiskt tolkas. :)

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Jag trodde alla kunde söka online.
Uppenbart inte.
Du skriver in lämpligt sökord i URL-fältet och trycker retur. Eller använder en sökmotor, valfri.
Här är några träffar. Bing ger andra.

https://www.google.se/search?q=böter+häck&ie=UTF-8&oe=UTF-8&hl=sv-se&client=safari

Alfredo Alfredo skrev:
Men varför kan du då inte ge ett enda exempel på när sådan tvångsklippning skett och där det inte handlat om trafiksäkerhet, framkomlighet på trottoar eller liknande anledning.

Jag tror svaret på den frågan är "därför att det aldrig hänt". Men motbevisa mig gärna.

• Haha
Hep
  • Laddar…
OlssonX OlssonX skrev:
Jag trodde alla kunde söka online.
Uppenbart inte.
Du skriver in lämpligt sökord i URL-fältet och trycker retur. Eller använder en sökmotor, valfri.
Här är några träffar. Bing ger andra.

[länk]
Jag kollade de tre översta träffarna, samtliga fall handlar alltså om häckar som anses vara farliga för trafiken. Kommunen har i inga av dessa fall hänvisat till några bestämmelser i jordabalken. Utan det förhåller sig precis som Alfredo och Claes Sörmland skrivit hela tiden, kommunen kan med hänvisning till bland annat trafikfara förelägga om att fastighetsägare ska klippa häckar till en viss höjd. Kommunen kan däremot inte med hänvisning till jordabalken förelägga om att en fastighetsägare ska klippa ned häckar för att dom är fula eller dylikt. Så länge TS häck inte kvalar in på bestämmelserna som återfinns i PBL, främst 8:15, är alltså kommunen och dess möjligheter till föreläggande irrelevant. TS har inte presenterat några omständigheter som ger oss anledning att tro att exempelvis reglerna i 8:15 PBL är aktuella.

• Gilla
Bengt Numelin och 4 till
  • Laddar…
OlssonX OlssonX skrev:
Jag trodde alla kunde söka online. Uppenbart inte.
Nej uppenbarligen inte som sagt. De träffar din sökning ger handlar såvitt jag kan se om trafiksäkerhetsrelaterade frågor. Dessa är inte aktuella i denna tråd.

Screenshot av en text som beskriver regler för hur hög en häck får vara nära gatukorsningar, vid utfart och över gångbanor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Text från ett diskussionsinlägg om höga häckar i Göteborg som påverkar trafiksäkerheten och inte följer lokala regler. Undertext till en rubrik "Vad gäller för häckar och träd?" som beskriver regler för vegetation vid trottoarer och trafikskyltar. Text på skylt som uppmanar till att klippa häcken för säkerheten med beskrivning om sikt vid gatukorsningar. Undertext till en rubrik "Vad gäller för häckar och träd?" som beskriver regler för vegetation vid trottoarer och trafikskyltar.

• Text ur ett foruminlägg om bygglagen och fastighetsägares ansvar för växtlighet som påverkar trafiksäkerheten.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.