618 läst · 26 svar
618 läst
26 svar
Hade luft-luft varit en bra investering?
Ser ut som du skulle behöva byta ut ventilinsatserna på elementen. Finns MMA utbytesventil RSK 480 52 36, https://www.rskdatabasen.se/kategor...orventiler-koppel/rot-ventiler/21f-4805236-89 Sedan kan man på den nya ventilen sätta en MMA termostat, t.ex. Evosense, RSK 480 67 37, https://www.rskdatabasen.se/kategor...koppel/termostater-givare/evosense-4806737-89.Filikun skrev:
Jag är lite orolig för att pilla i det här systemet. Vad jag har förstått så är det någon specifik variant som LB körde på. Jag kan inte sånt här alls men jag har blivit tillsagt att typ inte pilla på det såvida jag inte byter ut hela rörsystemet och radiatoerna 😓J Josth skrev:
Det är inte pannan du ska sänka! Då blir det kallt i de delar av huset dit värmen från luftvärmepumpen inte når.Filikun skrev:Har försökt läsa på om tillägsisolering och det verkar vara lite av en jungel. Ska ta och rådfråga experterna när vi väl kommer dit.
Just nu känns det mest som en LLVP skulle vara en snabb investering som kan ge lite billigare uppvärmning på vintern och kanske lite kyla dom varmaste dagarna på sommaren. Ett krux är dock att pannan styrs av utomhus temp, den tar inte hänsyn till inomhus öht. Därav tanken på att sänka kurvan på pannan vid LLVP.
Tycker du verkar ha en bra plan men vill bara kasta in frågan om du kollat vad det skulle kosta att installera fjärrvärme. Ja de höjer priserna men du minskar din elräkning markant och nu när det införs effekttaxa etc så kan det finnas bra anledningar att minska både totala och maximala el-förbrukningen. Till det så är det i princip inget som över tid går sönder/behöver bytas.
Och glöm inte att du kan få energibidrag i och med att du har elpanna så det kanske bättrar på bytes-kalkylen
Och glöm inte att du kan få energibidrag i och med att du har elpanna så det kanske bättrar på bytes-kalkylen
Det låter vettigt. Det kanske är möjligt för mig att skruva ner de radiatorer som sitter i rum dig LLVP kan värma då. Det känns bara som att jag kan snurra på dom där reglagen hur mycket som helst utan att det händer något. Men det kan ju vara att dom vita plastbitarna inte biter i muttern (eller vad det är som reglerar). Skulle inte förvåna mig om dom sitter fast dessutom, lär inte varit någon som skruvat på dom där på minst 10år…J Josth skrev:
Tyvärr ingen fjärrvärme ute hos oss. Detta är Kattarp, precis norr om Helsingborg. Jag hörde faktiskt med kommunen om det då det fanns en planering för området där det stod att det skulle finnas. Men det var en miss som gjort 😅O olofh skrev:Tycker du verkar ha en bra plan men vill bara kasta in frågan om du kollat vad det skulle kosta att installera fjärrvärme. Ja de höjer priserna men du minskar din elräkning markant och nu när det införs effekttaxa etc så kan det finnas bra anledningar att minska både totala och maximala el-förbrukningen. Till det så är det i princip inget som över tid går sönder/behöver bytas.
Jag fick det tipset av kommunens energirådgivare. Hade vi haft ekonomi att byta mot en LVVP hade vi kunnat få 30K i bidrag för det och sedan ytterligare 30K om vi gjort annan energieffektivisering så som byte av dörrar/fönster och tillägsisolering. Det föresätter ju dock att man har kapitalet. Vi är förstagångsköpare och har försökt slå oss in på bostadsmarknaden länge….
Det finns dom som erbjuder 3års räntefri avbetalning. Kanske räcker ROI och bidraget för att hinna med det i en jfr med LLVP. Att nyttja det vattenburna som finns är ju smartare och ger bättre komfort. Frågan är bara hur hög framledning du behöver med nuvarande element och -20ute...
https://www.thermia.se/varmepump-ku...ller via,återförsäljare på bara några minuter.
https://www.thermia.se/varmepump-ku...ller via,återförsäljare på bara några minuter.
Jag förstår. Flyttade själv in i hus med elpanna och vattensystem i lomma men det var för 6år sen. Bodde ett år innan bytte till LVVP. Gick från 22tkwh till 13. Och det var innan elen stack i väg i pris.Filikun skrev:Tyvärr ingen fjärrvärme ute hos oss. Detta är Kattarp, precis norr om Helsingborg. Jag hörde faktiskt med kommunen om det då det fanns en planering för området där det stod att det skulle finnas. Men det var en miss som gjort 😅
Jag fick det tipset av kommunens energirådgivare. Hade vi haft ekonomi att byta mot en LVVP hade vi kunnat få 30K i bidrag för det och sedan ytterligare 30K om vi gjort annan energieffektivisering så som byte av dörrar/fönster och tillägsisolering. Det föresätter ju dock att man har kapitalet. Vi är förstagångsköpare och har försökt slå oss in på bostadsmarknaden länge….
Helsingborg har dimensionerande vinterutetemperatur DVUT på -8,1 °C enligt senaste tabellen från Boverket. Ingen risk för några minus 20 grader där...Attitudeswe skrev:
Inte för att det skulle göra någon enorm skillnad… men man hade kunnat öppna upp lite här och köra på ett valv istället.
EDIT: proppar för barnkalas, därav dekorationen 😅
EDIT: proppar för barnkalas, därav dekorationen 😅
Visst borde det gå att göra ett valv där men det blir ju bara ett mindre valv så jag tror inte det blir så stor skillnad. Personligen tycker jag också det kan vara bra med dörr till vardagsrummet när någon/några vill titta på TV sent på kvällen och andra i huset vill ha tyst och sova.