Hej vänner! Vi har flyttat in i ett LB-hus från 68 i nordvästra Skåne där uppvärmningen är från en vattenburen elpanna (Nibe EVC13). Vi har inte ekonomin att i det här läget byta mot en luft-vatten då det inte bara blir en kostnad att byta panna utan också byta ut enrörs-systemet vi har idag.
Här kommer tankarna in på en luft-luft. Tror ni att en luft-luft hade kunnat vara tillräckligt effektiv med den planlösning vi har att man hade kunnat skruva ner elpannan såpass lågt att man får en bra ROI? Det är inte direkt någon öppen planlösning men hallen ligger rätt bra så att den i princip hade kunnat blåsa från vardagsrum till sovrummet som ligger längst bort.
I så fall, vad är det man ska titta på i en luft-luft? Det verkar som om många av de rekommenderade i Sverige har egenskapen just att klara av rätt mycket kyla innan effekten avtar men i och med att vi bor såpass långt ner i Sverige kanske inte det är så mycket av ett problem?
På bild nummer två står jag alltså i sovrummet och ser väggen i vardagsrummet där jag tänker att det borde vara bra att placera en luft-luft.
Här kommer tankarna in på en luft-luft. Tror ni att en luft-luft hade kunnat vara tillräckligt effektiv med den planlösning vi har att man hade kunnat skruva ner elpannan såpass lågt att man får en bra ROI? Det är inte direkt någon öppen planlösning men hallen ligger rätt bra så att den i princip hade kunnat blåsa från vardagsrum till sovrummet som ligger längst bort.
I så fall, vad är det man ska titta på i en luft-luft? Det verkar som om många av de rekommenderade i Sverige har egenskapen just att klara av rätt mycket kyla innan effekten avtar men i och med att vi bor såpass långt ner i Sverige kanske inte det är så mycket av ett problem?
På bild nummer två står jag alltså i sovrummet och ser väggen i vardagsrummet där jag tänker att det borde vara bra att placera en luft-luft.
En luftvärmepump kan absolut göra en viss nytta främst i vardagsrum, kontor och mitten av huset. Finns det ingen dörr till köket? Det är inte pannan som ska sänkas, då blir det kallt i resten av huset utan det är TERMOSTATERNA på elementen i alla rum dit istället värmen från luftvärmepumpen når som man ställer ner på t.ex. 15 grader så de normalt är stängda. Har ni testat vilken prestanda ni har i ettrörssystemet på vintern när det är som kallast? Vilken framledningstemperatur?
Måste du välja bort vattenburet direkt?
Visst 1-rör är inte optimalt men allt hänger ju på framledningstemperatuten i slutändan. Vet du ungefär vad du har för framledning nu med el pannan vid typ -10/-15 grader?
I övrigt så är nog placeringen av LL bästa så som du har ritat, finns väl dock en risk för att du behöver köra hög fläkthastighet för att sprida värmen ända längst bort, samt ställa upp temperaturen en bit över önskad temp för att uppnå god temperatur längst bort.
Du kommer nog ändå behöva typ en ”35” modell för att orka värma upp allt, pump + installation kommer nog då hamna runt 30tkr.
Visst 1-rör är inte optimalt men allt hänger ju på framledningstemperatuten i slutändan. Vet du ungefär vad du har för framledning nu med el pannan vid typ -10/-15 grader?
I övrigt så är nog placeringen av LL bästa så som du har ritat, finns väl dock en risk för att du behöver köra hög fläkthastighet för att sprida värmen ända längst bort, samt ställa upp temperaturen en bit över önskad temp för att uppnå god temperatur längst bort.
Du kommer nog ändå behöva typ en ”35” modell för att orka värma upp allt, pump + installation kommer nog då hamna runt 30tkr.
Om du kan leva med fläklbuller från högt inställd fläkt så kommer du absolut kunna halvera elförbrukningen även om planlösningen inte är helt öppen...
Man kan automatisera att man kör högre fläkt när man är på jobbet eller sover, och pausar fläkten när man vistas i vardagsrummet.
Kör du den konstant på lägsta fläkt så kommer den inte kunna ta lika mycket av uppvärmningsbehovet.
Jag värmer 205kvm i Göteborg med en 14år gammal LLVP. Förbrukar 13500kWh på helår för allt(utom bil). Byggt -78. Trähus 1.5plan. har även FTX återvinning.
Man kan automatisera att man kör högre fläkt när man är på jobbet eller sover, och pausar fläkten när man vistas i vardagsrummet.
Kör du den konstant på lägsta fläkt så kommer den inte kunna ta lika mycket av uppvärmningsbehovet.
Jag värmer 205kvm i Göteborg med en 14år gammal LLVP. Förbrukar 13500kWh på helår för allt(utom bil). Byggt -78. Trähus 1.5plan. har även FTX återvinning.
Hobbysnickare
· Västra Götaland
· 956 inlägg
Inte optimalt med cirkulationen men inte helt omöjligt att det ska funka om du låter dörrarna stå öppna.
Det kommer ju vara varmast i vardagsrummet och svalast i sovrummet.
Du kanske får komplettera med små el-element i barnens rum om det blir för kallt. Vi sover med ca 18 grader på vintern och öppet fönster med bra duntäcken utan problem.
Det kommer ju vara varmast i vardagsrummet och svalast i sovrummet.
Du kanske får komplettera med små el-element i barnens rum om det blir för kallt. Vi sover med ca 18 grader på vintern och öppet fönster med bra duntäcken utan problem.
Jag vill
Kruxet är att vi inte har termostater på elementen. Där sitter ett vred där röret går upp i radiatorn och min förståelse är att jag där kan justera flödet manuellt. Jag har provat att pilla på det där men har inte märkt någon skillnad alls.J Josth skrev:
Vi har aldrig haft så kallt sedan vi flyttade in (bott här ett år ganska precis). Jag har precis installerat en sensor på röret ut så att jag kan hålla koll på temperaturen ut och in.ingenjören101 skrev:
Ska ju tilläggas att isoleringen på vinden är ganska bristfällig. Det är nog inte mer än 10-15cm på sina håll så det är något vi också tittar på. Men det är ett större projekt. LLVP känns som en investering vi skulle kunna göra ganska omgående.
Dagens 25or är lika starka som 10år äldre 35or.ingenjören101 skrev:Måste du välja bort vattenburet direkt?
Man får bättre SCOP på 25an. Sen skiljer det sig väl bara 1500kr typiskt.
Den dagen vår 35a packar ihop kommer den nog ersättas av en 25a. Vi klarar.ner till -3grader med enbart LLVP om den går på näst högsta fläkt. Kör man högsta fläkt klarar vi oss till -7. 14 år gammal 35a.
Dom är i lite olika tillstånd kan man säga 😂J Josth skrev:
Fattar! Glöm inte att isolera runt sensorn så att du inte mäter omgivningens temp också…Filikun skrev:
Ang. tilläggsisolering på vinden, innan du ens gör en inverkan på din kallvind måste du ha stenkoll på tätheten till vinden, isolerar du mera men behåller samma fukttillskott (om det är otätt) så kommer mögeltillväxt som ett brev på posten (i.o.m lägre temp men samma ånghalt). Jag har nog också bara en 10-15cm på min vind, men råsponten ser ut som ny.
Don’t fix what’s not broken.
Har försökt läsa på om tillägsisolering och det verkar vara lite av en jungel. Ska ta och rådfråga experterna när vi väl kommer dit.ingenjören101 skrev:Fattar! Glöm inte att isolera runt sensorn så att du inte mäter omgivningens temp också…
Ang. tilläggsisolering på vinden, innan du ens gör en inverkan på din kallvind måste du ha stenkoll på tätheten till vinden, isolerar du mera men behåller samma fukttillskott (om det är otätt) så kommer mögeltillväxt som ett brev på posten (i.o.m lägre temp men samma ånghalt). Jag har nog också bara en 10-15cm på min vind, men råsponten ser ut som ny.
Don’t fix what’s not broken.
Just nu känns det mest som en LLVP skulle vara en snabb investering som kan ge lite billigare uppvärmning på vintern och kanske lite kyla dom varmaste dagarna på sommaren. Ett krux är dock att pannan styrs av utomhus temp, den tar inte hänsyn till inomhus öht. Därav tanken på att sänka kurvan på pannan vid LLVP.