4 860 läst · 42 svar
5k läst
42 svar
Ha vatten i stuga när kommunalt V/A är avstängt??
Det är möjligt, men de flesta stugägarna kommer hit här med jämna mellanrum och kollar till och liksom vi har haft så har nog flera andra små regnvattentunnor och andra vattenkärl de använder för att spola på toaletten. Vi har flera hundra stugor här så 8” extra liter per dygn lär inte vara så uppseendeväckande för pumpstationerna. I alla fall hoppas jag att jag har rätt i detta.pacman42 skrev:Även om jag nu agerar moralpolis så vill jag påpeka att det inte är tilllåtet att hälla i annat vatten i avloppet än det som räknats av med kommunens vattenmätare. Ni klarar kanske av detta, men om volymerna noteras av kommunens pumpstationer som inte liggande inom det normala så kommer de att felsöka...
Där har du faktiskt helt fel. Jag har egen brunn, kommunalt avlopp och ingen mätare. Går hur bra som helst.pacman42 skrev:Även om jag nu agerar moralpolis så vill jag påpeka att det inte är tilllåtet att hälla i annat vatten i avloppet än det som räknats av med kommunens vattenmätare. Ni klarar kanske av detta, men om volymerna noteras av kommunens pumpstationer som inte liggande inom det normala så kommer de att felsöka...
Är det också en kolonistuga?G gusvo085 skrev:
Jag känner till ett antal stugägare på ett närliggande koloniområde som borrat brunn och bor där året runt. En genom en bekant som bott så i flera år med sin man och två hundar, och styrelsen verkar tycka att det är bra och avskräckande för inbrottstjuvar. De andra har hon berättat om men vet inte om de fått tillsägelser. Även i vårt område finns några som bor året om, men känner inte till om de har brunn eller kör någon av de varianter jag överväger.
E El-Löken66 skrev:
Förlåt, jag är säkert helt trög, men jag förstår inte vart du vill komma?
Du citerade ett svar jag skrivit till någon annan och svarade att om jag inte hade kommunalt skulle jag få det snart, varpå jag svarade att jag har det och du sa ” ja precis- praxis”
?
Så hur betalar du volymavgiften på avloppet då? Alla som jag känner (I flera olika kommuner) som kör med eget vatten får en mätare installerat mellan brunnen och inkommande vatten.G gusvo085 skrev:
Det går att söka på ämnet. När jag läst om det så har jag skapat mig uppfattningen att man lagligen får bosätta sig var som helst. Föreningar med exempelvis kolonistugor har ofta i sina regler att man inte får bo permanent där. Men då är det föreningens regler och inte lagen det är fråga om. Kommunen kan om de inte önskar permanentboende ha sophämtning endast under sommaren. Nu spekulerar jag. Men möjligen skulle det kunna vara så att föreningen arrenderar marken och att det i arrendeavtalet står att man inte får bo där permanent. I så fall kanske kommunen faktiskt har något att säga till om. Men det gör det inte heller förbjudet att bo där. Det går att komma in på mer bokstavstroende tolkningar där det skrivs om bygglov för ändrad användning. Där kanske det också skulle finnas ett lagrum som formellt påverkar alla som bor i hus som en gång byggts som fritidshus. De lagarna tror jag främst utnyttjas när folk försöker använda reglerna för fritidshus för att slippa en massa krav när de bygger permanentbostad. Har du skapat dig en annan uppfattning?E El-Löken66 skrev:
Jo, det står i stadgan och du måste exempelvis vara bosatt i kommunen för att köpa.A Avemo skrev:Det går att söka på ämnet. När jag läst om det så har jag skapat mig uppfattningen att man lagligen får bosätta sig var som helst. Föreningar med exempelvis kolonistugor har ofta i sina regler att man inte får bo permanent där. Men då är det föreningens regler och inte lagen det är fråga om. Kommunen kan om de inte önskar permanentboende ha sophämtning endast under sommaren. Nu spekulerar jag. Men möjligen skulle det kunna vara så att föreningen arrenderar marken och att det i arrendeavtalet står att man inte får bo där permanent. I så fall kanske kommunen faktiskt har något att säga till om. Men det gör det inte heller förbjudet att bo där. Det går att komma in på mer bokstavstroende tolkningar där det skrivs om bygglov för ändrad användning. Där kanske det också skulle finnas ett lagrum som formellt påverkar alla som bor i hus som en gång byggts som fritidshus. De lagarna tror jag främst utnyttjas när folk försöker använda reglerna för fritidshus för att slippa en massa krav när de bygger permanentbostad. Har du skapat dig en annan uppfattning?
Men hur kom det in i alla stadgar?
Måste väl vara kommunens krav, som du skrev.
Men vad bryr sig kommuner om detta, det måste komma högre uppifrån, någon antydan i någon lag eller så.
Men jag vet inte, kanske som du skriver, i det fallet bör någon kunna producera en trovärdig källa tycker jag.
Liknande trådar
-
Råd om placering av borrhål och teknikutrymmen för vatten i sommarstuga
Vatten & Avlopp -
Borra hål på yttervägg på souterrängvägg till vatten till stugan.
Vatten & Avlopp -
Vill kunna ha rinnande vatten i stugan på vintern.
Fritidshus -
Hur värma upp stuga + vatten (25 kvm varav hälften med platta på mark?
Värme allmänt -
Enkel och billig lösning för att pumpa havsvatten till stugan?
Vatten & Avlopp